به گزارش پارس به نقل از فارس، یک مقام ارشد اتحادیه اروپا روز سه شنبه هشدار داد که اقدام واشنگتن برای احیای روابط و اعتماد میان آمریکا و اروپا وارد اقدامات مناسب را انجام دهد. وی این امر را موضوعی « مبرم و ضروری» دانست.

بنابرگزارش خبرگزاری فرانسه، « ویویان ردینگ» معاون کمیسیون اروپایی و کمیسیونر قضایی اتحادیه اروپا با انتقاد از جاسوسی آژانس اطلاعاتی آمریکا از متحدانی چون آلمان و فرانسه، گفت: دوستان و شرکا نباید از هم جاسوسی کنند.

« ادوارد اسنودن» پیمانکار سابق آژانس امنیت ملی آمریکا از چند ماه قبل دست به افشاگری زده و ده ها هزار سند فوق محرمانه مربوط به فعالیت های جاسوسی آمریکا را در اختیار رسانه های مختلف از جمله گاردین و اشپیگل قرار داده است. تازه ترین سندی که افشا شده، نشان می دهد آژانس های اطلاعاتی آمریکا سال هاست از سران کشورهایی که متحد واشنگتن به شمار می روند، جاسوسی می کند.

ردینگ که امروز در موسسه اقتصاد جهانی پترسون صحبت می کرد، در این مورد گفته است: اگر بخواهیم مذاکرات جاه طلبانه و پیچیده ما به نتیجه برسد، ابتدا باید بین طرفین مذاکره کننده اعتماد برقرار باشد. مبرم و ضروری است که اکنون شرکای آمریکایی ما برای بازسازی اعتماد، اقداماتی شفاف انجام دهند.

وی با اذعان به لطمه ای که افشای این اطلاعات به روابط اروپا آمریکا وارد کرده، گفت: روابط نزدیک اروپا و آمریکا بیشترین ارزش را دارد. این رابطه نظیر هر مشارکت دیگری باید بر پایه احترام و اعتماد باشد. جاسوسی کردن قطعا به اعتماد نمی انجامد. به همین جهت هم اقدامات شفاف آمریکا برای احیای این اعتماد، مبرم و ضروری است.