به گزارش پارس ، محمد صادق کوشکی محقق و پژوهشگر مسائل سیاسی در گفتگو با مهر، با اشاره به نزدیکی مراسم ۱۳ آبان به تشریح روابط ایران با آمریکا در طول تاریخ پرداخت و گفت: با توجه به قدمت نه چندان طولانی تشکیل کشور آمریکا روابط با این کشور در حدود ۱۵۰ سال اخیر مطرح شده است.

وی با بیان اینکه کشور آمریکا عمر بسیار کوتاهی دارد، افزود: با توجه به عمر کوتاه کشور آمریکا حضورش در کشورهای دیگر با یک نگاه استعماری و سلطه گرایانه همراه بوده است.

محقق و پژوهشگر مسائل سیاسی با بیان اینکه مساله حضور آمریکا در ایران به بعد از دوران پس از جنگ جهانی دوم مربوط می شود، ادامه داد: هرچند قبل از آن نیز ارتباطاتی داشته ایم ولی نیرو و مستشاران آمریکا به تعداد محدود در کشورمان حضور داشته اند به طوری که سفیر ما در آمریکا نیز در مناسبات بین دو کشور حضور پررنگی نداشته است.

وی افزود: حضور پررنگ آمریکا در ایران یک حضور کاملا منفی بود. اشغال کشور ما توسط آمریکا و نیروهای متفقین یعنی انگلیس و شوروی در شهریور سال ۱۳۲۰ همراه با رفتارهای ناشایست بود و آمریکایی ها برخوردهای ناشایستی داشتند به طوری که هم به استقلال کشور تعدی کردند و هم به اخلاق و حریمهای اخلاقی جامعه.

کوشکی با بیان اینکه آمریکا به همراه متفقین نقش مهمی در ایجاد قحطی های گسترده در کشور داشته است، افزود: این کشورها بخش عظیمی از محصولات کشاورزی را برای تامین جبهه های نبرد بردند که در نهایت به جامعه ایران گرسنگی شدیدی تحمیل شد.

محقق و پژوهشگر مسائل سیاسی نقش آفرینی در کودتای ۲۸ مرداد را دومین حضور منفی آمریکا در ایران دانست و گفت: در مورد کودتای ۲۸ مرداد مفصل صحبت شده است اما از سال ۱۳۳۲ تا سال ۱۳۵۷ شاهد حمایت گسترده آمریکا از حکومت پهلوی دوم بودیم در واقع پهلوی دوم با حمایت آمریکا یک دوران استبدادی و ننگین را رقم زد.

وی تحمیل قانون کاپیتولاسیون را از دیگر اقدامات آمریکا علیه کشورمان دانست و گفت: آنها حتی در سالهای ۱۳۳۲تا ۱۳۵۷هم صادقانه رفتار نمی کردند به طوری که پهلوی دوم و اسدالله اعلم در دست نوشته های خود مطرح می کنند آنها در فروش سلاح صادقانه عمل نمی کردند و سلاح ها را با سه برابر قیمت و با کیفیت پایین تر می فروختند.

کوشکی در ادامه به اقدامات خصمانه آمریکا پس از پیروزی انقلاب پرداخت و گفت: پس از پیروزی انقلاب حمایت از تجزیه طلبان، تروریست ها، تدارک دو کودتای سازمان پارس و کودتای نقاب، یتحریمهای گسترده، یبحث بلوکه کردن اموال کشور و حمایت از صدام در جنگ ۸ ساله از فعالیت های خصمانه آمریکا علیه کشورمان بود.

محقق و پژوهشگر مسائل سیاسی به حمله نظامی آمریکا به هواپیمای مسافربری ایرباس ایرانی در سال ۶۶ اشاره کرد و گفت: حمله به ناو گروه سپاه، حمله به کشتی ایران اجر، به شهادت رساندن مرزبانان سپاه در سال ۶۶ نمونه ای از خوی تجاوزگری آمریکاست.

وی با بیان اینکه بعد از خاتمه جنگ شاهد افزایش تحریمها و فشارهای خصمانه آمریکا بودیم ادامه داد: در حدود ۷۰ سال گذشته آنها حتی یک گام مثبت برای اینکه خاطره خوشی در حافظه ملت داشته باشند به جا نگذاشته اند.

کوشکی در واکنش به دلایل تسخیر سفارت آمریکا نیز گفت: اگر سفارتخانه ها وظایف دیپلماتیک خود را انجام دهند هیچ مشکل و منعی نیست اما در سفارت آمریکا هرکاری می شد جز کار دیپلماتیک.

محقق و پژوهشگر مسائل سیاسی ادامه داد: پشتیبانی از کودتاها، حمایت از تجزیه طلبان، استخدام افرادی در حد بنی صدر به عنوان جاسوس و بر هم زدن رابطه گروها از جمله فعالیت سفارت آمریکا بود.

وی با بیان اینکه با فعالیت سفارتخانه آمریکا در ایران امنیت ملی ما به خطر افتاده بود، ادامه داد: آمریکایی ها قانونی تصویب می کنند مبنی بر اینکه اگر امنیت ملی شان به خطر افتاد می توانند به هرکشوری حمله کنند مثل حمله ای که به لیبی انجام دادند گفتند اگر رفتار دولتها با منافع ملی تضاد داشته باشد حاکمیت کشورها را به رسمیت نمی شناسیم و برای دفاع از امنیت ملی حاضر به هرکاری هستیم.

کوشکی با اشاره به افشاگری ها اسنودن و عکس العمل برخی مقامات آلمانی مبنی بر اینکه سفارت آمریکا لانه جاسوسی است گفت: آمریکایی ها قوانین بین المللی را معتبر نمی دانند و برای حقوق و امنیت کشورها ارزش قائل نیستند چه در آلمان چه ایران چه سایر کشورها.

محقق و پژوهشگر مسائل سیاسی در ادامه به برگزاری مراسم ۱۳ آبان اشاره کرد و گفت: شاید این مراسم در سالهای پیش حالت روتین پیدا کرده بود اما این مراسم باید امسال جدی تر از هر سالی برگزار شود.

وی اظهار داشت: برخی به این نتیجه رسیده اند که با آمریکا با روی خوش سخن بگویند ولی آمریکایی ها از گزینه نظامی و جنگ صحبت کردند حالا دیگر دلیلی نمی ماند مسئولان با لبخند و گفتگو جلو رفتند ولی طرف مقابل همان روند گذشته را تکرار کرد.

کوشکی با بیان اینکه ظریف باید به عنوان نفر اول در تظاهرات ۱۳ آبان شرکت کند ادامه داد: چون لبخند آقای ظریف با پاسخ خشن روبرو شد و همه دیدند آمریکا لبخند را با خشونت و تهدید به حمله نظامی پاسخ داد.

وی در پایان گفت: در مراسم امسال مهمترین مسئله بیدار شدن کسانی است که فکر می کردند باید به آمریکا لبخند زد.