به گزارش پارس به نقل از ایسنا، روزنامه آمریکایی « نیویورک تایمز» در گزارشی از طرح « بندر بن سلطان» برای افزایش تروریست های خارجی، به ویژه تروریست های سعودی در سوریه خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری سوریا الان، روزنامه آمریکایی « نیویورک تایمز» در مقاله ای درباره آخرین تغییر و تحولات روی داده در روابط ریاض - واشنگتن نوشت که عربستان سعودی نسبت به سیاست های دولت آمریکا خشمگین است و تنش های میان دو کشور به از لطمه خورد روابط واشنگتن با متحد اصلی خود در منطقه خواهد انجامید.

این روزنامه در گزارش خود افزوده است: مسئولان عربستانی اذعان می کنند که تلاش هایشان برای دستیابی به استراتژی جایگزین در سوریه در تعارض با دیدگاه آمریکا قرار دارد.

نیویورک تایمز با اشاره به تصریحات اخیر مسئولان سعودی که به تغییر دیپلماسی گسترده به دور از آمریکا روی آورده اند، نوشت: « گزینه های آنان محدود است» و افزود: عربستان سعودی بر تکنولوژی نفت و خریدهای تسلیحات نظامی از آمریکا تکیه دارد، در حالی که کشورهایی مانند فرانسه و هند که می تواند، به عنوان جایگزن با آنان تعامل داشته باشد، تنها می توانند به طور محدود به این کشور کمک کنند.

« نیویورک تایمز» در ادامه به این نکته اشاره می کند: دیپلمات هایی که در روزهای اخیر با « شاهزاده بندر بن سلطان» ، رئیس دستگاه اطلاعات عربستان سعودی دیدار کرده اند، می گویند که به نظر می رسد وی این روزها بیش از آنکه درگیر بحران سوریه باشد، مشغول افزایش شمار عناصر مسلح تروریستی خارجی در سوریه است.

این روزنامه تاکید می کند: تعداد عناصر تروریست مسلح خارجی در سوریه هم اکنون به ۳ تا ۵ هزار نفر می رسد که در این میان ۸۰۰ نفر آنها عربستانی هستند و زیر نظر مستقیم و نزدیک حکومت سعودی فعالیت می کنند و براساس اظهارات مسئولان آمریکایی، بندر بن سلطان برنامه دارد تا هر شش ماه این تعداد را به دو برابر افزایش دهد.

در میان تلاش های صورت گرفته از سوی نیروهای بین المللی برای برگزاری کنفرانس « ژنو۲» در ماه آینده به منظور یافتن راه حل سیاسی مسالمت آمیز برای بحران سوریه عربستان تلاش دارد، این کنفرانس را از طریق تهدید آمریکا به عنوان یکی از طرف های حامی این نشست به محدود کردن همکاری های خود با آمریکا به دلیل موضع گیری خود در برابر سوریه و ایران با مشکل مواجه کند.

یک منبع مطلع از سیاست های عربستان سعودی در گفت وگو با خبرگزاری « رویترز» تصریح کرده بود: بندر بن سلطان، رئیس دستگاه اطلاعات عربستان سعودی به نمایندگان کشورهای اروپایی اعلام کرد که کشور متبوعش روابط خود با آمریکا را در اعتراض به موضع واشنگتن در قبال سوریه و ایران محدود خواهد کرد.

این منبع در ادامه گفت بندر بن سلطان همچنین به دیپلمات های اروپایی گفته که واشنگتن در اقدامات خود در رابطه با بحران سوریه و گفت وگوی اسرائیل و فلسطین ناموفق بوده و به همین دلیل تلاش می کند، با نزدیکی به ایران این ناکامی ها را جبران کند. این درحالی است که واشنگتن حمایت عربستان از حکومت بحرین در سرکوب انقلاب ۱۴ فوریه بحرین را حمایت نمی کند.

منبع مذکور می گوید که اظهارات بندر بی شک مورد تائید و حمایت کامل پادشاه عربستان، « عبدالله بن عبدالعزیز» قرار دارد.

همچنین می افزاید: این تغییر در موضع گیری عربستان تحولی بزرگ بوده و عربستان بعد از این پس نمی خواهد وابسته به کشوری باشد.

وی گفت: بندر در ادامه تصریحات خود به این دیپلمات ها گفته بود که وی تصمیم دارد، همکاری های خود با آمریکا را محدود کند و روابط این کشور با آمریکا اگرچه سال هاست، با یکدیگر به هم گرده خورده، اما عربستان احساس می کند که آمریکا درحال نزدیکی هرچه بیشتر به ایران است.

از سوی دیگر تمام اطلاعات موجود، پس از سفر « زهران علوش» ، سرکرده گروه تروریستی « ارتش اسلام» در ریف دمشق به عربستان در خلال موسم حج بیان می کند که که علوش خود دستورهایی از مسئولان سعودی در خصوص پرونده سوریه دریافت و با تعدادی از افسران اطلاعاتی سعودی دیدار داشته و با آنها آخرین تحولات میدانی سوریه و امکان تاثیرگذاری آن بر عربستان را بررسی کرده است، به خصوص که ریاض از جمله مخالفان سرسخت برگزاری کنفرانس « ژنو ۲» است.

این درحالی است که منابع آگاه تاکید می کنند، علوش در سفر خود به عربستان دیداری با شیخ « سلیمان العلوان» ، مفتی سعودی داشته که به حمایت از گروه ها و سازمان های سلفی جهادی مسلح معروف است.