به گزارش  پارس ، تسنیم به نقل از مجله العصر؛ برخی از اعضای « ائتلاف معارضان سوری» از اصرار و پافشاری « اخضر ابراهیمی» ، فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه برای حضور ایران در کنفرانس ژنو ۲ اظهار تعجب می کنند، در حالی که به نظر نمی رسد که این موضوعی تعجب برانگیز باشد.

نگاهی گذرا به روند امور و حقایق جاری سیاسی نشان می دهد که جامعه بین المللی خود ابراهیمی را مجبور به سفر به ایران و دعوت از آن برای حضور در کنفرانس ژنو ۲ کرده است.

آیا اعضای ائتلاف نمی بینند که آمریکا، انگلیس و فرانسه دو ماه پیش با حضور ایران در مانند چنین کنفرانسی مخالف بودند.

از ابتدای ۲۱ ماه آگوست گذشته و پس از اینکه حادثه حمله شیمیایی به غوطه شرقی دمشق با سلاح شیمیایی هدف قرار گرفت و نظام سوریه متهم به این حمله شد، اگرچه تهدیدات غرب و از جمله آمریکا در اقدام نظامی علیه سوریه برای برهه ای از زمان تشدید شد، اما واقعیت امر آن است که همین حادثه موجب عقب نشینی غرب در قبال سوریه شد.

اما مهمترین اقدام نظام سوریه را باید در تبدیل کردن و مهمتر از آن معرفی کردن خود عنوان شریک جامعه بین المللی در مبارزه با گروه های سلفی جهادی تندرو وابسته به سازمان القاعده ملاحظه کرد، به ویژه آنکه این اقدام خود را با پذیرش انهدام سلاح های شیمیایی خود نیز همراه ساخت.

نگامی که نظام سوریه با انهدام بدون قید و شرط سلاح های شیمیایی خود موافقت کرد و ایران نیز از دمشق در این امر پشتیبانی کرد، طبیعی بود که جامعه بین الملل از ایران برای حضور در کنفرانس دعوت کند.

هیچ منطقی نمی پذیرد، سوریه و ایران دست به این معامله شیمیایی زده باشند، بدون اینکه این معامله دستاوردی برای آنان در برداشته باشد و از جمله این دستاوردها مطرح کردن بقای « بشار اسد» در قدرت دست کم تا اواسط سال ۲۰۱۴ بدون ارائه هرگونه تضمین مبنی بر عدم حضور وی در انتخابات آینده ریاست جمهوری سوریه و عدم حضور در عرصه سیاسی بعد از این تاریخ است.

در این میان آنچه این احتمالات را تقویت می کند، نزدیکی ایران و آمریکا و موافقت تهران با بازرسی نیروگاه های هسته ای این کشور و فراتر از آن حتی موافقت با سفرهای غیرمنتظره و ناگهان به این نیروگاه ها است.

این واقعیتی انکارناپذیر است که آمریکا همواره به ایران به ویژه در عرصه منطقه ای نیاز دارد، ایرانی که نفوذ آن در عراق هم اکنون انکارناپذیر و کشوری است که می تواند، مقابل عربستان سعودی ایستادگی که خود را رهبر جهان عرب و اسلام سنی و همچنین منطقه معرفی کند و کشورهای کوچک و ضعیف عربی از جمله شیوخ عرب حوزه خلیج فارس خود را پشت عربستان پنهان کرده اند و چون به ریاض اعتماد چندانی ندارند، مجبور شده اند تا به آمریکا پناه برده و با پرداخت میلیاردها دلار خواهان حمایت از آنها در برابر ایران شوند.

تمام اینها موجب می شود تا نه تنها آمریکا، بلکه غرب بر روابط خود با ایران را حفظ کند و هیچ گاه نخواهیم شنید که زمانی آمریکا و حتی رژیم صهیونیستی نیروگاه های هسته ای ایران را مورد حمله قرار دهند.