به گزارش پارس ، « بشار صافیه» ، سفیر سوریه در بلغارستان در گفت وگو با فارس در دمشق، تاکید کرد که ایران دارای نقش تاثیرگذار و فعال بوده و سهمی مهم در حل و فصل بحران سوریه است و به همین دلیل مشارکت ایران در کنفرانس ژنو ۲ تأثیر بسیاری در حمایت از حل و فصل سیاسی بحران سوریه در آینده خواهد داشت.

صافیه در ادامه و در خصوص نقش عربستان سعودی در بحران سوریه و تلاش هایی که برای حل مسالمت آمیز این بحران در قالب کنفرانس ژنو ۲ انجام می شود، گفت: عربستان با بحران سوریه بر اساس منافعش و نه منافع سوری ها تعامل می کند و سعودی ها بارها ثابت کرده اند که خواهان ضربه زدن به منافع ایران در هر مکانی هستند.

آنچه در زیر می آید، مشروح این گفت وگو است:

فارس: در ابتدا آقای سفیر تعامل سوری های مقیم بلغارستان با حوادث جاری در اراضی سوریه را چگونه ارزیابی می کنید و نقش شما در تغییر برخی از نظرات مخالف حکومت سوریه چه خواهد بود؟

صافیه: تعامل سوری های مقیم بلغارستان و به طور کلی کشورهای غربی با بحران سوریه براساس منابع اطلاعاتی مورد استفاده جهت اطلاع از اخبار و حوادث جاری در این کشور است، برخی از آنها از منابع رسانه ای کشورهایی استفاده می کنند که در آن به سرمی برند و یا از وسایل رسانه ای استفاده می کنند که اخبارشان برای آنها قانع کننده است، رسانه هایی که ممکن است عربی و یا خارجی باشند. برخی دیگر نیز با خویشاوندانشان در ارتباطند و درباره واقعیت های کشورشان و اتفاقات رخداده ویا شرایط اقتصادی و. . از آنها اخبار را دریافت می کنند که این امر از استانی به استان دیگر بر اساس نزدیکی و یا دوری از حوادث تفاوت دارد. بنابراین می توان عملکرد سوری های مقیم غرب را براساس کشوری ارزیابی کرد که در آن زندگی می کنند، مثلا افرادی که در کشورهای حوزه خلیج فارس زندگی می کنند با مشکلات زیادی درباره آزادی بیان مواجه اند، چه این آزادی ها مربوط به برگزاری راهپیمایی حمایت از نظام سوریه باشد یا مخالفت با آن و ما این وضعیت را درک می کنیم. اکثر سوری ها به علت ارتباط با نهادهای حکومتی نمی توانند نظراتشان را بیان کنند، ویا اینکه ما از دیدگاه های تجار حاضر در حوزه خلیج فارس درباره سوریه آگاهی داریم، اما علی رغم این مسأله سوری ها با تمامی شرایط موجود رو در رو می شوند و با وجود تهدیدات و ممنوعیت ها نظراتشان را بیان می کنند. سفارتخانه های سوریه در خارج تلاش می کنند تا نظر تمامی طرف ها را جلب و با همه آنها علی رغم وجود اختلاف نظر میانشان تعامل کنند. براین اساس در تعامل با سوری های مقیم بلغارستان و یونان از روش استقبال از همگان و شنیدن درد و رنج های آنها استفاده می کنیم. خصوصاً در شرایط فعلی که آنها نیازمند مرجعی هستند که با وطنشان در ارتباط باشد و شکایت هایشان را نزد چنین مرجعی مطرح کنند ویا اینکه امور آنها در زمینه اسناد و مسائل دیگر را مدیریت کند. اما اقدامات و فعالیت های خصمانه را نمی توان پذیرفت ویا با آن تعامل کرد، مثلا نمی توان با افرادی که خواهان دخالت خارجی در سوریه هستند، تعامل کرد. سوری های مقیم بلغارستان اقلیتی منسجم و ملی گرا هستند و بسیاری از افرادی که زمانی علیه نظام سوریه مقابل سفارت تظاهرات می کردند، اکنون بین ما حضور دارند و علیه دخالت خارجی در کشورشان شعار سر می دهند. سوری های بلغارستان بر نهادهای این کشور، پارلمان، برخی از احزاب، سازمان های غیر دولتی، گفت وگوهای تلویزیونی و مطبوعاتی تأثیرگذار بوده و تعدادی از آنها توانسته اند، افکار عمومی بلغارستان را تغییر دهند و این مسأله ای است که ما آن را به طور جدی لمس کرده ایم.

فارس: هم اکنون بحث ژنو ۲ و ضرورت برگزاری کنفرانس برای رسیدن به راه حل سیاسی که تمامی طرف های درگیر را راضی کند، مطرح است، آیا شما به موفقعیت کنفرانس به خصوص در حالی که مخالفان سوری برای شرکت در این کنفرانس هنوز تصمیم نهایی را نگرفته اند، مطمئن هستید؟

صافیه: از آغاز بحران سوریه، « بشار اسد» خواهان بازبینی کامل و انجام مجموعه ای از اصلاحات شد، اصلاحاتی که پاسخگوی خواسته های مردم باشد، اما بحران بر اساسی برنامه ریزی شده بود که به سمت خشونت حرکت کند و دولت با افرادی که غیرقانونی عمل می کردند و علیه نظام و حاکمیتش براساس تمایلاتشان سلاح به کار می بردند، برخورد کرد که این امر براساس وظیفه نظام در راستای حفظ امنیت مردم و حاکمیت و آزادی تصمیم گیری بود، اما درعین حال راه حل سیاسی و مسالمت آمیز روندی توقف ناپذیر بود که این امر در خلال دعوت بشار اسد به گفت وگوی ملی از طریق برنامه ای سیاسی که در آغاز سال ۲۰۱۳ مطرح شد، تجلی یافت، به طوری که او سه مرحله را برای حل مسالمت آمیز بحران وضع کرد که یکی از این مراحل برگزاری انتخابات بود. در اینجا اراده نظام برای حل سیاسی بحران سوریه را ملاحظه می کنیم، اتفاقی که در ژنو ۱ و اکنون در ژنو ۲ ملاحظه می شود. سوریه موافقتش را با تصمیمات اخذ شده در ژنو ۱ اعلام کرد، همچنین آمادگیش را برای شرکت در ژنو ۲ بدون هرگونه پیش شرطی اعلام کرد، مشارکتی که باید براساس گفت وگو با معارضان داخلی استوار باشد، نه معارضانی که به خواسته های برخی از دولت های حامی تروریسم مثل آمریکا، عربستان، قطر، ترکیه، اسرائیل و تعداد دیگری از کشورهای اروپایی تن داده اند.

فارس: دشمنان سوریه می گویند، برکناری بشار اسد از قدرت شرط اساسی برای حضور آنها در کنفرانس ژنو ۲ است و آنها بر این امر اصرار می ورزند به نظر شما چرا؟ راه حل جایگزین چیست؟ آیا این خواسته محقق خواهد شد؟

صافیه: هرکس که خواهان به نتیجه رسیدن راه حل مسالمت آمیز بحران سوریه است، نمی تواند موضوع برکناری بشار اسد از قدرت را مطرح کند، زیرا این امر مردم سوریه را از اصول ملی و نهادهای داخلیشان دور می کند. موضوع رفتن بشار اسد نباید هرگز در عرصه بین المللی مورد بررسی قرار گیرد، زیرا این امر یک مسأله داخلی است که مردم سوریه درباره آن تصمیم گیری می کنند، نه افراد حاضر در هتل ها و حاضران در کنفرانس هایی که با دستورات دشمنان سوریه تشکیل می شوند. ما به موفقیت این کنفرانس اعتماد نداریم، زیرا طرف مقابل شروطی را از قبل جهت اتخاذ تصمیمات مشخص تحمیل کرده که یک طرف را راضی می کند بدون آنکه رضایت طرف بزرگ تر یعنی مردم سوریه را در نظر داشته باشد. درباره راه حل جایگزین باید بگویم راه حل جایگزین همان راه حلی است که بشار اسد در برنامه سیاسی برای دعوت به گفت وگوی ملی و آماده سازی کشور برای برگزاری انتخابات آزاد، پاک و گسترده مطرح کرد.

فارس: نقش عربستان سعودی در بحران سوریه را چگونه ارزیابی می کنید؟

صافیه: عربستان کشوری وابسته به آمریکاست و نمی تواند از چارچوب ها و اهداف و سیاست های آمریکا در منطقه خارج شود، در حالی که اکنون درباره وجود اختلافات میان عربستان و آمریکا می شنویم، اما هیچ عاقلی نمی تواند باور کند که عربستان می تواند در برابر سیاست های آمریکا در منطقه خاورمیانه ایستادگی کند. عربستان با بحران سوریه بر اساس منافع خود تعامل می کند، نه منافع مردم سوریه و این کشور خواهان ضربه زدن به منافع ایران در هر مکانی است. در این راستا عربستان میلیاردها دلار را جهت حمایت مالی و نظامی از تروریست ها در سوریه هزینه کرده است. اگر سیاستمداران عربستانی دارای تفکر عمیق و دیدگاهی استراتژیک درباره اوضاع سیاسی منطقه باشند، حتما در سیاست های گذشته شان بازنگری می کردند و از همسایه شان قطر درس می گرفتند که به این نتیجه رسید که تلاش هایش در حمایت از تروریست ها راه به جایی نمی برد.

فارس: روشن است که ایران از دولت سوریه حمایت می کند و همچنین طرفدار راه حل سیاسی بوده و مخالف گروه های مسلح است، به نظر شما آیا ایران می تواند اقدامی انجام دهد که باعث رضایت تمامی طرف های درگیر شود؟ آیا حضور ایران در کنفرانس ژنو ۲ باعث حل مشکل خواهد شد؟

صافیه: ایران دوست سوریه است و روابط ما با ایران روابطی تاریخی است که طی سال ها امتداد داشته، رابطه میان دو کشور استراتژیک و براساس منافع دو جانبه بوده است، بنابراین مشارکت ایران در هرگونه دستیابی به راه حل سیاسی برای بحران سوریه ضروری و مهم است، همچنین ایران نقش مهمی در منطقه دارد. ایران دارای نقشی موثر و فعال است و این کشور بخش مهمی از راه حل به شمار می رود و مشارکت این کشور در کنفرانس ژنو۲ تأثیر بالایی در حمایت از آینده راه حل سیاسی خواهد داشت.

فارس: آیا دیدگاه غربی در قبال بحران سوریه خصوصاً پس از رهایی از سلاح های شیمیایی و پیشروی میدانی ارتش سوری با تغییراتی همراه خواهد شد یا خیر؟

صافیه: بله ما این تغییر را در دیدگاه های بسیاری از کشورهای اروپایی از مدت ها قبل ملاحظه کرده ایم. برخی از کشورهای اروپایی وجود دارند که از دیدگاه سوری ها حمایت می کنند، اما دیدگاه هایشان غیرعلنی است، زیرا برخی از آنها منافعی با دولتهای قدرتمند دارند و این امر بر تصمیم گیری هایشان تأثیر گذاشته است. بنابراین ما این تغییر را به طور علنی ملاحظه نمی کنیم، اما اقدامات بیانگر اینگونه تغییرات است، از جمله اینکه برخی از آنها پس از تأیید راه حل نظامی در سوریه و اعلام آمادگی برای مشارکت در این امر اکنون اعلام می کنند که راه حل مسالمت آمیز تنها راه حل بحران سوریه است و تلاش می کنند، مخالفان خارجی را جهت مشارکت در راه حل مسالمت آمیز که همان ژنو ۲ است، قانع کنند.