به گزارش پارس ، تسنیم به نقل از دویچه وله نوشت؛ سوالات زیادی درمورد این مساله مطرح شده که آیا رئیس جمهور آمریکا از شنود مکالمات تلفنی صدراعظم آلمان باخبر بوده یا خیر. روزنامه اشپیگل در گزارشی اعلام کرده که باراک اوباما از شنود مکالمات تلفنی آنگلا مرکل توسط سازمان امنیت ملی آمریکا از سال ۲۰۱۰ باخبر بوده است. به عقیده این روزنامه شنود مکالمات مرکل از سال ۲۰۰۲ و دوره ریاست جمهوری بوش آغاز شده بود.

طبق گزارش یک رسانه آلمانی اوباما در تماس تلفنی خود با مرکل در چهارشنبه گذشته به وی تاکید کرده بود که از شنود مکالمات وی اطلاع نداشته است. با اینحال روزنامه بیلد به نقل از یک مقام آلمانی که نخواست نامش فاش شود اعلام کرد که رئیس جمهور آمریکا برخلاف این ادعا دستور تشدید برنامه شنود را داده بود.

به عقیده این روزنامه اوباما دست کم از سال ۲۰۱۰ و زمانی که رئیس امنیت ملی آمریکا شخصا رئیس جمهور این کشور را در جریان عملیات قرار داد از شنود مکالمات تلفنی مرکل خبر داشت.

طبق گزارش اشپیگل کارکنان سازمان سیا و امنیت ملی آمریکا با استفاده از تجهیزات پیشرفته استراغ سمع در سفارت آلمان در برلین به شنود مکالمات مقامات آلمانی می پرداختند.

گفتنی است خشم آلمان از انتشار خبر شنود تلفن آنگلا مرکل از سوی آژانس امنیت ملی آمریکا به احضار سفیر آمریکا در برلین در هفته گذشته برای نخستین بار در تاریخ روابط بین دو کشور شد. چنین اختلاف دیپلماتیکی از زمان جنگ جهانی دوم بی سابقه است.