به گزارش پارس به نقل از ایسنا، " اخضر ابراهیمی" نماینده ویژه سازمان ملل متحد و اتحادیه عرب در امور سوریه امروز (شنبه) در اظهاراتی تاکید کرد که مشارکت ایران در نشست ژنو ۲ درباره بحران سوریه ضروری است.

ابراهیمی برای دیدار با مقامات کشورمان و گفت وگو درباره بحران سوریه صبح امروز وارد تهران شد. وی در ادامه سفر منطقه ای خود پس از ایران به سوریه سفر خواهد کرد.

اخضر ابراهیمی که به منظور دیدار و گفت وگو با مقامات کشورمان به تهران سفر کرده است عصر شنبه در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان خاطرنشان کرد: درباره بحران کشنده سوریه تلاش می کنیم با هم و دیگران در جهت کمک به ملت سوریه برای دستیابی به راه حل و پایان دادن به این وضعیت دشوار تلاش کنیم.

او افزود: تلاش هایی برای برگزاری اجلاس" ژنو ۲" صورت می گیرد. تلاش برای کمک به سوری ها برای رسیدن به روند صلح است که امیدواریم گام اول آن در اجلاس" ژنو ۲" باشد. امیدواریم این نشست در آینده نزدیک برگزار شود. سال گذشته نیز اجلاسی برگزار شد که حاوی عناصری بود که معتقدیم همه آن را می پذیرند و از این روند برای پایان دادن به بحران سوریه کمک می گیرند.

اخضرابراهیمی اظهار کرد: از اظهارات تایید کننده و برادرانه ایران در این گفت وگوها و هم چنین کمک به ما برای خدمت به سوریه و بازگشت صلح و ثبات به این کشور و منطقه سپاسگزارم.

وی در پاسخ به پرسشی درباره این که برای حل بحران در سوریه چه امری ایجاد کارشکنی می کند؟ گفت: بی تردید مشکل در سوریه پیچیده شده است و طرف ها متعدد و متنوع شده اند و اختلاف میان سوری ها به مرحله ای رسیده است که از صحبت با یکدیگر ناتوان هستند.

او ادامه داد: آن ها نیاز به کمک برای صحبت دارند و بهترین کسی که می تواند این کمک را انجام دهد برادران و همسایگان منطقه هستند که در صورتی که نتوانند، جهان خارج وظیفه دارند به آن ها کمک کنند. امیدواریم اجلاس ژنو کمک کند سوری ها مشکل خود را حل کنند.

نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه در پاسخ به پرسش دیگری درباره جمع بندی سفرش به ایران و این که آیا از ایران رسما برای شرکت در اجلاس" ژنو ۲" دعوت شده است؟ گفت: در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک و دیدار با وزیران خارجه کشورهای عضو دائم در این سازمان توافق شد که برای برگزاری اجلاس" ژنو ۲" شتاب بیش تری صورت گیرد. دبیر کل سازمان ملل از من خواست چند سفر به منطقه داشته باشم و به سخنان کشورها گوش دهم و با آن ها برای برگزاری این اجلاس صحبت کنم.

اخضر ابراهیمی گفت: دبیرکل سازمان ملل و دبیرکل اتحادیه عرب و بنده معتقد هستیم که شرکت ایران در اجلاس ژنو طبیعی و ضروری است و انتظار داریم و امیدواریم این دعوت از ایران به عمل آید.

وی در پاسخ به پرسش دیگری درباره این که در هفته های اخیر تصاویر هولناکی از سوی مخالفان دولت سوریه منتشر شده است؟ تصریح کرد: آن چه در سوریه رخ می دهد باعث تاسف است و هیچ ارتباطی با حقوق بشر و ملزومات وجدان انسانی ندارد تا چه رسد به قوانین بین المللی. باعث تاسف است که نمی توان این موضوع را محدود کرد و این رفتارهای زشت را نه یک طرف بلکه کلیه طرف ها در حق مردم ملت سوریه مرتکب می شوند و دولت سوریه می داند که خودش مسوول اول است و وظایفی دارد که باید به آن ها عمل کند و از ارتکاب چنین اموری خودداری کرده و در حل مشکل سوریه کمک کند.

او هم چنین گفت: مردم در سوریه گرسنه اند، سقفی ندارند و تجاوزات علیه آن ها پایان نمی یابد مگر با پایان دادن به کل بحران و باید همه در جهت رفع این مشکل تلاش کنند.

ابراهیمی هم چنین درباره این که آیا در سفر به تهران درخواست خاصی از تهران داشته اید و آیا برخی کشورها برای برگزاری اجلاس" ژنو ۲" مانع تراشی کرده اند؟ گفت: ابتدا باید بگویم هنوز برای هیچ طرفی به منظور شرکت در اجلاس ژنو دعوتنامه ارسال نشده است. برای ایران نیز فرستاده نشده. دبیرکل سازمان ملل، بنده و بسیاری از مردم امیدواریم که ایران در این اجلاس شرکت کند.

وی تاکید کرد: اگر کسی برای به تعویق انداختن اجلاس" ژنو ۲" تلاش می کند، خبری از آن ندارم. اما در سازمان ملل برای برگزاری این اجلاس عجله داریم و بسیاری از مردم نیز در این باره با ما هم نظر هستند. این سفر در چارچوب سایر سفرها به کشورهای منطقه است و از ایران مانند سایر کشورها خواستار کمک به حل بحران سوریه هستیم.

مذاکرات ژنو۲ قرار است ۲ آذر (۲۳ نوامبر) با حضور نمایندگان دولت و گروه های مخالف دولت سوریه برای حل بحران این کشور برگزار شود.