به گزارش پارس به نقل از مهر، اخضر ابراهیمی، نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور سوریه که به تهران سفر کرده است در نشست خبری مشترک با محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان گفت: در نیویورک در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل، وزرای امور خارجه کشورهای عضو سازمان ملل با دبیرکل برای شتاب بخشیدن برای ژنو ۲ توافق کردند.

وی افزود: آنها از من خواستند برای گوش دادن به نظرات کشورهای منطقه و صحبت کردن با آنها چند سفر به منطقه داشته باشم.

اخضر ابراهیمی تصریح کرد: دبیرکل سازمان ملل، دبیرکل اتحادیه عرب و بنده معتقدیم شرکت ایران در اجلاس ژنو ۲ طبیعی و ضروری است و ما معتقدیم که این دعوت به عمل بیاید.

نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور سوریه تصریح کرد: هنوز دعوتنامه ای برای هیچ یک از شرکت کنندگان اجلاس ژنو ۲ فرستاده نشده و به همین دلیل برای ایران نیز فرستاده نشده است. ما و دبیرکل سازمان ملل می خواهیم که ایران در این اجلاس شرکت کند.

همچنین محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان نیز در مورد دعوت ایران برای اجلاس ژنو ۲ بیان کرد: هنوز دعوتنامه ای برای هیچ یک از شرکت کنندگان ژنو ۲ ارسال نشده و جمهوری اسلامی ایران تلاش دارد که به پایان دادن این وضعیت کمک کند، اگر ایران برای اجلاس ژنو ۲ دعوت شد، با عزم راه حل سیاسی و از طریق گفتگو در این اجلاس شرکت می کند.

اخضر ابراهیمی، نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه در نشست خبری مشترک با محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان گفت: به خاطر استقبال خوبی که از ما بعمل آوردید، خوشحالم.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر در منطقه با مسأله ای روبرو هستیم که جمهوری اسلامی ایران در آن نقش خطیری دارد، ادامه داد: در مورد بحران کشنده سوریه تلاش می کنیم با هم و دیگران در جهت کمک به ملت سوریه برای دستیابی به راه حل و پایان دادن به این وضعیت دشوار تلاش کنیم.

اخضر ابراهیمی خاطر نشان کرد: همانطور که می دانید تلاش هایی برای برگزاری اجلاس ژنو ۲ صورت می گیرد. تلاش در جهت کمک به سوری ها برای رسیدن به روند صلح است که امیدواریم گام اول آن در اجلاس ژنو ۲ باشد.

وی با بیان اینکه امیدواریم ژنو ۲ در آینده نزدیک برگزار شود، تصریح کرد: سال گذشته نیز اجلاسی برگزار شد که حاوی عناصری بود که فکر می کنم همه آن را می پذیرند و از این روند برای پایان دادن به بحران سوریه کمک می گیرند.

اخضر ابراهیمی بیان کرد: از اظهارات تایید کننده و برادرانه جمهوری اسلامی ایران در این گفتگوها و همچنین کمک به ما برای خدمت به سوریه و بازگشت صلح و ثبات به این کشور و منطقه سپاسگزارم.

نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه در پاسخ به سوالی در این باره که برای حل بحران در سوریه چه چیزی ایجاد کارشکنی می کند، تصریح کرد: بی تردید مشکل در سوریه پیچیده شده و طرف ها متعدد و متنوع شده اند و اختلاف میان سوری ها به مرحله ای رسیده که از صحبت با یکدیگر ناتوان هستند.

وی تصریح کرد: آنها نیاز به کمک برای صحبت دارند و بهترین کسی که می تواند این کمک را انجام دهد برادران و همسایگان منطقه هستند که در صورتی که نتوانند جهان خارج وظیفه دارد به آنها کمک کند. امیدواریم اجلاس ژنو کمک کند سوری ها مشکل خود را حل کنند.

نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه در پاسخ به سوال دیگری در این باره که در هفته های اخیر تصاویر هولناکی از جنایات مخالفان دولت سوریه منتشر شده است، بیان کرد: آنچه در سوریه اتفاق می افتد دردناک و باعث تاسف است و هیچ ارتباطی با حقوق بشر و ملزومات وجدان انسانی ندارد تا چه رسد به قوانین بین المللی.

وی افزود: باعث تاسف است که که نمی توان این موضوع را محدود کرد و این رفتارهای زشت را نه یک طرف بلکه کلیه طرف ها در حق ملت سوریه مرتکب می شوند و دولت سوریه می داند که خودش مسئول اول است و وظایفی دارد که باید به آنها عمل کند و از ارتکاب چنین اموری خودداری کرده و در حل مشکل سوریه کمک کند.

اخضر ابراهیمی خاطر نشان کرد: مردم در سوریه گرسنه اند، سقفی ندارند و تجاوزات علیه آنها پایان نمی یابد مگر با پایان دادن به کل بحران و باید همه در جهت رفع این مشکل تلاش کنند.

نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه در پاسخ به سوال دیگری در این باره که آیا در سفر به تهران درخواست خاصی از تهران داشته اید، تصریح کرد: اول باید بگویم که هنوز برای هیچ طرفی برای شرکت در اجلاس ژنو دعوتنامه ارسال نشده برای ایران نیز فرستاده نشده، دبیرکل سازمان ملل، بنده و بسیاری از مردم امیدواریم که ایران در این اجلاس شرکت کند.

وی تاکید کرد: اگر کسی برای تعویق انداختن اجلاس ژنو ۲ تلاش می کند، خبری ندارم، در سازمان ملل برای این اجلاس عجله داریم و بسیاری از مردم نیز با ما هم نظر هستند.

ابراهیمی گفت: این سفر در چارچوب سایر سفرها به کشورهای منطقه است و از ایران مانند باقی کشورها خواستار کمک به حل بحران سوریه هستیم.