به گزارش پارس به نقل از فارس،   عبدالرضا رحمانی فضلی در مراسم تودیع و معارفه استاندار پیشین و جدید خوزستان که امشب در تالار شهید هاشمی استانداری برگزار شد اظهار کرد: امیدوارم که استاندار جدید با بهره گیری از مشی اعتدال و سابقه مفید داشتن، پاکدامنی و پاکدستی نیروهای خود را انتخاب کند.

وی بیان کرد: در انتخاب نفرات اصل بر جابه جایی نیست بلکه مهم ارزیابی اشخاص است.

وی ضمن تشکر از زحمات استاندار قبلی خوزستان گفت: در این جابه جایی می خواستیم از وجود سیدجعفر حجازی در سمت استانداری جایی دیگر استفاده کنیم ک وی راضی به این امر نشد.

وزیر کشور افزود: انتخاب استاندار همیشه سختی ها و مشکلات خود را دارد و ما در ابتدا سعی کردیم که تفکرات و نظرات اقوام مختلف استان را بدانیم و سپس تصمیم نهایی خود را بگیریم که جمع کردن نظرات کار ساده ای نبود.

وی با بیان اینکه نماینده ولی فقیه و اعضای مجلس در مسیر انتخاب استاندار کمک بسیاری به ما کردند افزود: افراد مختلفی برای این سمت مطرح شد که در نهایت جمع بندی کلی به عبدالحسین مقتدایی رسید که وی از عهده دار شدن این سمت پرهیز داشت.

رحمانی فضلی در ادامه از ستادهای روحانی در استان و به وی‍ ژه آقای جادری به عنوان رئیس ستاد رئیس جمهور تشکر کرد و گفت: روحانی سلام ویژه ای به مردم استان رساندند و همیشه به فکر ستادهای انتخاباتی خود در خوزستان هستند و انتظار دارند که اعضای این ستاد استاندار منصوب شده را حمایت کنند.

وی به اعتدال و انجام این امر در مدیریت کشور و استان اشاره و افزود: اعتدال در تمامی موضوعات ما دخیل است و به عنوان یک روش و مشی مدنظر است و عموم مردم مسئله اعتدال را قبول دارند.

وزیر کشور با اشاره به اینکه باید امر پسندیده اعتدال با جدیت در دولت عملیاتی شود افزود: ما از افراطی گری و خشونت ها لطمه خوردیم پس باید تلاش کنیم که این امر نهادینه شود و رفتار و کردار مقتدایی قطعا باید مظهر اعتدال بوده و شعار حسن روحانی را سرلوحه کار خود در استان قرار دهد.

وی در ادامه به نهاد جامعه و مردم اشاره کرد و گفت: مردم به عنوان ولی نعمت به شمار می روند و ما دین بسیاری نسبت به آن ها داریم.

وی اضافه کرد: وظیفه ما در بعد اجرایی نباید تنها گفتاری باشد بلکه باید در عمل شکرگزار مردم باشیم و باید آن ها را در تصمیم گیری های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی دخیل بدانیم.

*خوزستان میعادگاه و قربانگاه عاشقان کشور است

رحمانی فضلی عنوان کرد: خوزستان میعادگاه و قربانگاه عاشقان کشور بوده و سرزمین بسیار مقدسی به شمار می رود پس ما باید تا آنجا که می توانیم با عمل خود از مردم این استان تقدیر کنیم.

وی در ادامه به عدالت و عدالت ورزی در کشور اشاره کرد و افزود: مقتدایی باید منادی عدالت در استان باشد و با تلاش خود عدالت را به عنوان بخشی از الگوی دینی در استان اجرا کند.

وی ادامه داد: نزدیک ترین مسیر برای اجرای عدالت، قانون است پس باید تلاش کرد که قانون در راس همه امور باشد.

وزیر کشور با بیان اینکه از دهه ۴۰ به بعد زندگی خود را بر مبنای نفت و اقتصاد نفتی سر و سامان دادیم افزود: امروز شرایطی بر کشور ما حاکم شده است که در صورت تداوم آن گشایش جدی در حوزه منابع مالی برای ما ایجاد نخواهد کرد حتی اگر در زمینه رفع تحریم ها باشد.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه هزینه های جاری کشور ۱۵۰ هزار میلیارد تومان است حتی اگر ۲ میلیون بشکه نفت صادر کنیم گشایش چندانی در حوزه منابع مالی ایجاد نمی شود.

رحمانی فضلی افزود: در آینده در مسیری قرار خواهیم گرفت که رقابت در خیرات و حسنات حوزه اقتصادی است و قطعا هر کس که زود تر بر مبنای آن برنامه ریزی کند برنده خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه خوزستان ققنوس وار از دل خاکس تر جنگ روییده است افزود: در فاصله زمانی پس از جنگ تاکنون اقدامات خوبی انجام شده است که جای تحسین دارد.

*گردش مالی خوزستان ۱۲ هزار میلیارد تومان است

وزیر کشور ادامه داد: امروز گردش مالی استان بیش از ۱۲ هزار میلیارد تومان است که بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان آن مربوط به سهم یارانه های استان است.

وی با اشاره به اینکه خوزستان می تواند معین چهار استان دیگر باشد افزود: خوزستان استانی پر خیر و برکت بوده و قطعا می تواند در جذب سرمایه گذار خارجی عملکرد قابل قبولی داشته باشد اما نیاز است که چهره استان را زیبا و دلنشین نشان دهیم تا سرمایه گزار فراری نشود.

رحمانی فضلی گفت: زمانی که به محضر مقام معظم رهبری رفتم ایشان از من پرسیدند که تکلیف استانداری خوزستان به کجا رسید که در جواب گفتم ما به استان خوزستان همچون یک پروژه بزرگ می نگریم و مشکلات این استان باید در قالب طرحی بزرگ برطرف شود که ایشان فرمودند مراقب باشید پراکنده کاری نشود.

وی با بیان اینکه میزان تعهد مالیات استان یک هزار و ۵۰۰ میلیون تومان است افزود: قطعا اگر مردم فرهنگ مالیات دهی را در کنار کار کردن ببینند کمک بسیاری خواهند کرد و می توان میزان تعهد مالیات استان را تا ۳ هزار میلیارد تومان افزایش داد.

وزیر کشور با اشاره به اینکه در حوزه مصرف زیاده روی می کنیم عنوان کرد: باید نهضتی در استان پیاده شود که همه تصمیم بگیرند به میزان ۲۰ درصد مصرف را کاهش دهیم.

*در حوزه بهره وری به شدت ضعیف هستیم

وی با بیان این که در حوزه بهره وری به شدت ضعیف هستیم افزود: این درحالی بوده که تفاوت کشورهای بر تر دنیا در بهره وری آن ها است آن ها را با این موضوع مقیاس می کنند.

رحمانی فضلی بیان کرد: هزینه های تمام شده پروژه های ما بسیار بالا بوده و از طرفی کیفیت محصول ما نیز بسیار پایین است پس باید سعی کرد با محوریت استاندار مسئله بهره وری را تبلیغ کرد.

وی عنوان کرد: استان خوزستان باید به گونه ای عمل کند که سیاست ورزان آن در عرصه سیاسی مسئولیت پذیر، شفاف و قانون مدار حرکت کنند.

وی اضافه کرد: وزارت کشور و استانداری حزب و گروه سیاسی نبوده و کار سیاسی انجام نمی دهد.

وزیر کشور در پایان افزود: امیدوارم با تعامل و همدلی بیشتر مسئولان و کمک به استاندار بومی بتوانیم خوزستانی آباد و پیشرفته داشته باشیم.