به گزارش پارس به نقل از ایسنا، مجید روانچی که در مذاکرات ۲۳ و ۲۴ مهرماه در ژنو میان ایران و ۱+۵ حضور داشت درباره اخبار منتشر شده در رسانه های مختلف درباره جزییات پیشنهاد ایران به ۱+۵ و مباحث مطرح شده در مذاکرات گفت: مواردی که در رسانه ها مطرح شده، هیچ کدام از سوی ما تایید نمی شود.

او با اشاره به مباحثی که پیرامون" محرمانه" بودن متن مذاکرات و پیشنهاد ایران به ۱+۵ در کشور ایجاد شده است، خاطرنشان کرد: بر اساس توافقی که میان دو طرف در مذاکرات صورت گرفت، قرار شد که مذاکرات محرمانه بماند. البته عبارت" محرمانه" ممکن است حساسیت هایی ایجاد کند، اما باید در نظر داشت در مذاکرات دیپلماتیک که در آن دو طرف درگیر هستند، اگر مذاکرات بخواهد علنی باشد، باید دوربین ها و خبرنگاران در نشست حضور داشته باشند، اما در دنیا این رویه وجود ندارد. متاسفانه برخی از کلمه محرمانه برداشتی می کنند که گویا اتفاقی در حال وقوع است و برخی تلاش می کنند جنبه هایی از آن را مخفی کنند، در حالی که این گونه نیست. مذاکراتی که بین دو طرف انجام می شود طبیعی است که از تلویزیون پخش نمی شود و هیچ روزنامه نگاری در نشست حضور ندارد. دو طرف در مذاکرات ژنو تاکید داشتند برای این که جدی بودن این گفت و گوها حفظ شود به صورت غیرعلنی باقی بماند، اما متاسفانه این موضوع در داخل به صورت دیگری مطرح می شود.

وی تاکید کرد: این مذاکرات باید غیرعلنی بماند و به رسانه ها کشیده نشود، زیرا ممکن است کار با مشکل مواجه شود والا ما هر چه داریم از مردم ایران است و نمی گوییم خدای نکرده مردم ایران محرم نیستند. مردم ایران این مساله را درک می کنند که اعتماد به مذاکره کننده ها در پیش برد مذاکرات بسیار مهم است. وقتی مذاکرات به مرحله اعلام رسید، مشخص خواهد شد که مذاکره کنندگان با چه حساسیت و تاکیدی از حقوق ملت ایران حمایت کردند و اجازه ندادند خدای نکرده کوچک ترین خدشه ای به منافع ملی وارد شود.

روانچی یادآور شد: آن چه که در رسانه ها و مطبوعات درباره جزییات مذاکرات منتشر شد به هیچ وجه منطبق با واقعیت ها نیست و با آن سنخیت ندارد.

این عضو تیم مذاکره کننده هسته یی ایران با ۱+۵ درباره حضور کارشناسانی در حوزه تحریم ها، هسته یی، امور مالی، بانکی و نفتی در هیات ایرانی برای مذاکرات کارشناسی گفت: یکی از توافق هایی که در ژنو داشتیم این بود که تا زمان نشست بعدی که ۱۶ و ۱۷ آبان (۷ و ۸ نوامبر) در ژنو برگزار می شود، یک دور مذاکرات کارشناسی بین دو طرف برگزار شود که این مذاکرات تحت دو موضوع عمده مباحث مربوط به فعالیت های هسته یی و مسائل تحریم هاست.

او با بیان این که تحریم جنبه های مختلفی دارد افزود: باید در مذاکرات متخصصان بانکی و اقتصادی حضور داشته باشند و در بحث هسته یی نیز کارشناسان سازمان انرژی اتمی حضور دارند. این که چه افرادی در هیات حضور داشته باشند هنوز قطعی نشده است. اما تیمی که از ایران برای مذاکرات کارشناسی با ۱+۵ اعزام خواهد شد ترکیبی از نمایندگان وزارت خارجه، سازمان انرژی اتمی، کارشناسان بانکی، پولی، مالی و اقتصادی هستند، اما به صورت قطعی تعداد آن ها مشخص نشده است. به هر حال تیم ایران باید توان این را داشته باشد که به صورت جزیی موضوعات را مطرح و منافع را در مذاکرات دنبال کند.

روانچی درباره مکان گفت وگوهای کارشناسی ایران و ۱+۵ گفت: محل انجام مذاکرات کارشناسی هنوز مشخص نیست. ممکن است ژنو یا یک پایتخت دیگر اروپایی اعلام شود، اما معمولا سعی می کنیم در شهرهایی مثل ژنو یا وین که مقرهای سازمان ملل در آن قرار دارند انتخاب شوند. البته این به معنای آن نیست که بگوییم حتما باید در این محل ها مذاکرات انجام شود، اما طبیعی است که این نوع مذاکرات در مقرهای سازمان ملل دنبال شود.

وی درباره زمان این گفت وگوها اظهار کرد: نشست کارشناسان پیش از نشست ژنو و با فاصله از آن انجام خواهد شد، زیرا لازم است هیات کارشناسی به تهران برگردد و گزارش ها را ارزیابی کنیم.

معاون اروپا و آمریکای وزیر خارجه درباره حضورش در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به همراه سیدعباس عراقچی و دیدار با نمایندگان در روز یک شنبه، اظهار کرد: جلسه به نسبت طولانی با نمایندگان مجلس روز یک شنبه انجام شد. توضیحاتی درباره آن چه که در ژنو اتفاق افتاد ارایه کردیم. نمایندگان محترم نیز پرسش هایی داشتند که به آن ها پاسخ دادیم. طبیعی است که نمایندگان ملت می خواهند در جریان باشند.

او با بیان این که ما تاکید زیادی بر نقش نظارتی مجلس داریم افزود: این که مجلس بر کار دولت و قوانین نظارت دارد بسیار خوب است و جلسه روز یک شنبه نیز در این چارچوب انجام شد و نمایندگان برای سوال کردن محق هستند.

روانچی با بیان این که موضوع" محرمانه" بودن مذاکرات و پیشنهاد ایران نیز در جلسه روز گذشته مورد بررسی قرار گرفت اظهار کرد: ما در این باره توضیحاتی دادیم مبنی بر این که وارد نشدن به ریز مطالب به معنای این نیست که نمایندگان مجلس نامحرم باشند. همه ما در یک جهت حرکت می کنیم و مجلس و دولت برای اعطای نام ایران تلاش می کنند.

معاون وزیر امور خارجه افزود: نمایندگان مجلس انتقاداتی نسبت به این رویه داشتند که ما درباره آن توضیح دادیم و گفتیم مقامات ارشد و عالی رتبه نظام در جریان ریز وقایع هستند و طبیعی است که وقتی ما برای مذاکره می رویم دستورالعمل مشخصی داریم و این گونه نیست که شخصا مذاکراتی را دنبال کنیم. هر دوره از مذاکرات دستورالعمل هایی دارد و ما بر اساس آن کارهای خود را دنبال می کنیم و پس از بازگشت به تهران نیز به صورت جزیی موضوعات را گزارش می دهیم. امیدواریم روزی فرا برسد تا بتوانیم پس از پایان کار به صورت جزیی مطالب مطرح شده را اعلام کنیم.

وی گفت که جلسه با نمایندگان در مجموع خوب بود و فضای گفت و گوها در پایان جلسه مناسب بود.

این عضو تیم مذاکره کننده هسته یی کشورمان درباره موضوع پذیرش پروتکل الحاقی که در رسانه ها به عنوان بخشی از پیشنهاد ایران به ۱+۵ از آن صحبت می شود با بیان این که در جلسه با نمایندگان این موضوع هم مطرح شد تاکید کرد: ما در مذاکرات خطوط قرمزی داریم و تحت هیچ شرایطی از آن خطوط عبور نخواهیم کرد.

او تصریح کرد: پذیرش پروتکل الحاقی بر عهده دولت نیست و این موضوع را به طرف مقابل هم گفته ایم که این موضوع از اختیارات مجلس شورای اسلامی است و تا زمانی که این موضوع را مجلس تصویب نکند، هیچ کس نمی تواند تعهدی در این باره دهد و ما به عنوان دولت نمی توانیم خود را در مقابل هیچ کس نسبت به این موضوع متعهد کنیم، زیرا از عهده ما خارج است. مجلس نیز در این باره نظرات خود را اعلام کرده که درباره موضوع پروتکل الحاقی تحت چه شرایطی عمل خواهد کرد، اما تا جایی که به تیم مذاکره کننده هسته یی مربوط می شود ما این موضوع را به صراحت به طرف مقابل گفته ایم که در این باره مجلس باید تصمیم گیری کند.

روانچی با بیان این که از نمایندگان مجلس خواستیم به عنوان نمایندگان مردم از تیم مذاکره کننده حمایت کنند خاطرنشان کرد: تیم مذاکره کننده هم نمایندگان مردم ایران هستند، همان طور که آن ها (نمایندگان مجلس) نیز نمایندگی مردم را بر عهده دارند. اگر ما بتوانیم پشتوانه خوبی داشته باشیم طبیعی است راحت تر می توانیم مذاکرات را دنبال کنیم و نیازمندیم در شرایط کنونی حمایت همه جانبه مردم ایران و نمایندگان را داشته باشیم تا راحت تر مذاکره کنیم و بهتر از منافع ملی مان حمایت کنیم.

روانچی در پاسخ به این پرسش که آیا ایران در ژنو به خواسته هایش رسید؟ و روند امور بر اساس انتظاری که ایران داشت پیش رفت؟ تصریح کرد: هنوز برای قضاوت در این باره و این که در آینده چه اتفاقی خواهد افتاد زود است. فعلا یک بررسی جزییات داشته ایم. نمی توان با یک دور مذاکرات به صورت قاطع گفت به کدام سمت می رویم و ظرف چه مدتی به توافق می رسیم. اما آن چه که درباره ژنو می توان گفت، این است که مسیر ما مسیری صحیح است، مثل قطاری که تاکنون بر ریل خاصی نبوده است اما امروز بر روی ریل قرار گرفته و شروع به حرکت کرده است. این که چقدر طول می کشد تا این قطار به انتهای کار و مقصد برسد و آیا در طول مسیر با موانعی مواجه می شود، روشن نیست. ممکن است موانع وجود داشته باشد و نمی توان سرعت آن را پیش بینی کرد. اما می توان گفت قطار در مسیر صحیحی در حال حرکت است.

وی ادامه داد: معتقدیم اگر مذاکرات بخواهد پیش رود باید دو طرف جدی باشند. پیش شرطی نگذارند و با حسن نیت وارد گفت و گوها شوند. ما از جانب خود درباره این مقدمات مطمئن هستیم و می خواهیم این فرآیند به آرامی پیش رود. امیدواریم طرف مقابل هم چنین رویکردی داشته باشد.

معاون وزیر خارجه کشورمان در عین حال اظهار کرد: برخوردی که ما از طرف مقابل تاکنون دیده ایم، ما را به ادامه کار امیدوار می کند، اما در ادامه کار ممکن است به موانعی برخورد کنیم و هیچ قطعیتی وجود ندارد که بدون مانع پیش رویم.

روانچی گفت: دور اول مذاکرات در ژنو سریع، جدی و محتوایی برگزار شد. وقت زیادی نبود که درباره همه موضوعات به صورت جزیی وارد شویم، اما امید داریم این روند ادامه یابد.

این عضو تیم مذاکره کننده هسته یی ایران با ۱+۵ گفت: انتظار ما از طرف های مان این است که با همان حسن نیتی که ما وارد شده ایم، آن ها نیز وارد شوند و به کار خود ادامه دهند. انتظار داریم مجموعه حرکتی که از طرف مقابل انجام می شود با حسن نیت باشد و چانه زنی نشود.

او اضافه کرد: تاکید ما داشتن هدف مشترک است. این که هر یک از طرف ها اعلام کند هدف جداگانه ای دارد درست نیست. وقتی فضای مذاکرات مناسب باشد آن زمان گفت و گوها پیش خواهد رفت. بر این اساس اگر اهداف مشترک باشد، راحت تر گام بر خواهیم داشت.

روانچی تاکید کرد: الان طرحی که ایران در مذاکرات پیشنهاد داد، مبنای ادامه مذاکرات قرار گرفته است. شاید در ابتدای کار در این طرح اشتراک نظر کمی داشته باشیم، اما این که این طرح مبنا قرار گرفته این امید را به ما می دهد که نظرات را در طول مذاکرات به هم نزدیک کنیم و به مراحل جلوتر برسیم. اما نباید انتظار داشت با یک دور گفت و گو به نتیجه برسیم. موضوعات بسیار گسترده و متنوع هستند و جزییات زیادی دارند. انتظار نداشته و نداریم که این مسائل در یک جلسه حل شود. در ژنو فقط توانستیم نسبت به مطالب کلی تبادل نظر اولیه انجام دهیم.

این دیپلمات کشورمان در پاسخ به این پرسش که آیا طرف مقابل درباره طرح ایران نظر صریحی در ژنو ارایه کرد؟ گفت: نظراتی ارائه شده است. یک بحث داشتن هدف مشترک است و درباره گام اول و هدف نهایی هم در مذاکرات بحث شد که در هر سه وجه درباره پیشنهاد ایران رایزنی هایی انجام گرفت، اما طبیعی است که به دلیل کمبود وقت نمی توانستیم وارد جزییات بیش تر شویم. در عین حال در هر سه مبحث اختلاف نظرهایی وجود داشت و هنوز در بحث هدف مشترک نیز اختلاف نظر وجود دارد.

معاون وزیر امور خارجه درباره حضور کارشناس تحریم در هیات آمریکایی در مذاکرات ژنو گفت: آمریکا از همه اعضای تیمش که در مذاکرات با خود به همراه آورده بود، بهره گرفت اما نمی توانم جزییات بیش تر آن را اعلام کنم.

روانچی هم چنین درباره اخبار منتشر شده در خصوص این که ایران امتیازاتی درباره راکتور آب سنگین و کارخانه آب سنگین اراک خواهد داد، گفت: وارد جزییات گفت و گوها نمی شوم، اما مطمئن هستم از خطوط قرمزی که برای ما تعیین شده پا را فراتر نگذاشته و نخواهیم گذاشت. مردم ما در این باره اطمینان داشته باشند که دستاوردهای مختلفی را که در طول این سال ها تحت شدید ترین تحریم ها به دست آورده ایم، حفظ خواهیم کرد. این که دانشمندان ما توانستند تحت این شرایط دستاوردهایی داشته باشند باعث افتخار است و به هیچ وجه از آن کوتاه نمی آییم و درباره آن معامله نخواهیم کرد بنابراین مردم نگران چنین مسائلی نباشند.