به گزارش پارس به نقل از ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، لوران فابیوس، وزیر امور خارجه فرانسه در نشست وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا به خبرنگاران گفت: من فورا سفیر آمریکا در فرانسه را احضارکردم و او امروز صبح در وزارت امور خارجه حاضر شد.

روزنامه لوموند امروز (دوشنبه) در گزارشی براساس مدارک افشا شده توسط ادوارد اسنودن، مقاطعه کار سابق و افشاگر آژانس امنیت ملی آمریکا گفت: این آژانس در طی ۳۰ روز تماس های تلفنی بیش از ۷۰ میلیون تن از شهروندان فرانسوی را جمع آوری کرده است.

براساس گزارش لوموند سیستم کار آژانس امنیت ملی آمریکا اینگونه بوده است هنگامی که در فرانسه از یک شماره تلفن استفاده می شده به طور اتوماتیک سیگنال هایی فعال می شدند که این تماس را ضبط می کردند. ظاهرا این سیستم نظارتی پیامک و متن های درون آن را نیز جمع آوری کرده است. در نهایت آژانس امنیت ملی آمریکا تاریخ این ارتباطات را ذخیره کرده است. هنوز معلوم نیست که آیا این مکالمات ضبط شده یا فقط شنود شده است.

این گزارش درست یک روز پس از آنکه مجله آلمانی اشپیگل اعلام کرد آژانس امنیت ملی آمریکا از فیلیپ کالدرون، رئیس جمهوری سابق مکزیک جاسوسی می کرده منتشر شد.

وزارت امور خارجه مکزیک در بیانیه ای اعلام کرد: این اقدام غیرقابل قبول، غیر قانونی و علیه قانون مکزیک و قانون بین المللی است.

فرانسه به همین منظور خواستار توضیحی از سفیر آمریکا در کشورش شد.

مانوئل والس، وزیر کشور فرانسه اطلاعات افشا شده در روزنامه لوموند را تعجب آور توصیف کرد.

روزنامه لوموند اعلام کرد: این مدارک نشان می دهد که آژانس امنیت ملی آمریکا نه تنها از مظنونین تروریست بلکه از افراد عادی، تاجر یا سیاست مدار نیز جاسوسی کرده است.

مقامات آمریکایی از اظهارنظر درباره افشای این مدارک محرمانه امتناع کردند.