به گزارش پارس به نقل از باشگاه خبرنگاران، روزنامه" اشپیگل" به نقل از" لس آنجلس تایمز" روز جمعه ۱۸ اکتبر ۲۰۱۳ (۲۶ مهر) اعلام کرد ایالات متحده آمریکا میلیاردها دلار صرف زرادخانه های سلاح هسته ای اش می کند. مؤسسه تحقیقاتی « اتحادیه دانشمندان نگران» با انجام بررسی های آماری، افزایش شدید هزینه های آمریکا را به باد انتقاد گرفت: واشنگتن، به اسم « مدرن سازی» سلاح های جدیدی تولید می کند!

*** « اتحادیه دانشمندان نگران» چیست؟

(Union of Concerned Scientists) یک اتحادیه آمریکایی است که در سال ۱۹۶۹ با هدف خلع سلاح و حفظ محیط زیست در دانشگاه کمبریج ماساچوست آمریکا تأسیس شده است. این اتحادیه ۲۵۰۰۰۰ عضو دارد.

تاکنون از این اتحادیه گزارشات متعددی توسط دانشمندان سرشناس و چهره های علمی برجسته دنیا، منتشر شده که به طور مثال، موضوعاتی از قبیل اذعان به توان فضایی بالای ایران، هشدار نسبت به گرمایش خطرناک کره زمین، ارائه عوامل مهم در آلاینده های گازهای گلخانه ای، آمار گرسنگی در سطح جهان و… را دربرداشته اند.

گفتنی است بر اساس یکی از همین گزارشات « اتحادیه دانشمندان نگران» آمریکا، از دانشمندان این کشور خواسته شده تا اطلاعات مربوط به برنامه های تحقیقاتی خود را با هدف انطباق آن ها با برنامه های سیاسی آمریکا در اختیار مقامات رسمی دولت قرار دهند! دولت آمریکا پیش از این نیز به اعمال فشار بر دانشمندان کشورش متهم شده بود.

***" سلاح هسته ای" در آمریکا: از حرف تا عمل…

گزارشی که روز جمعه توسط این اتحادیه منتشر شد، در خصوص سلاح های هسته ای آمریکاست.

" باراک اوباما" رئیس جمهور آمریکا تاکنون در مورد خلع سلاح اتمی سخنان بسیاری گفته است. در تاریخی ترین سخنرانی سال ۲۰۰۹ با شعار" Yes, we can! " ایده یک جهان بدون سلاح اتمی را مطرح کرد.

سپس طی سخنان خود در برلین و تابستان امسال، کمی پا پس کشید و ادعا کرد: اگر روس ها وارد مذاکره شوند، ما می توانیم رقم سلاح های اتمی آمریکا را تا یک سوم کاهش دهیم.

اما « اتحادیه دانشمندان نگران» ، به تازگی واقعیت دیگری را به اثبات رسانده اند.

این اتحادیه، روز جمعه گزارش مفصلی مبنی بر مدرن سازی زرادخانه های هسته ای آمریکا منتشر کرد که در آن حرفی از" خلع سلاح" زده نشده است. دانشمندان آمریکایی، دولت اوباما را سرزنش می کنند که نه تنها سلاح های اتمی خود را حفظ می کند بلکه عملاً با نقض تعهدات خود مبنی بر عدم تولید تسلیحات اتمی جدید، دست به تکامل سیستم های جدید تسلیحاتی زده است.

بر اساس این گزارش ۸۱ صفحه ای، دولت واشنگتن در ۲۵ سال آینده مبلغ ۶۰ میلیارد دلار صرف ارتقای زرادخانه های اتمی اش سرمایه گذاری خواهد کرد. البته در گذشته شاهد بوده ایم که آمارهای اعلامی بسیار کمتر از آنچه که در عمل اتفاق می افتد، در اختیار رسانه ها قرار می گیرند، به طور مثال:

هزینه های تأسیسات شیمیایی و متالوژیکی در سال ۲۰۰۴ در" آزمایشگاه ملّی لوس آلاموس" (Los Alamos National Laboratory) بالغ بر ۳.۷ تا ۵.۹ میلیارد دلار یعنی شش تا نه برابر بیشتر از برآوردهای انجام شده در این سال بود.

برای احداث کارخانه فرآوری اورانیوم باید بین ۶۰۰ میلیون الی ۱.۱ میلیارد دلار هزینه می شد اما اکنون صحبت از ۷.۵ میلیارد دلار است!

هزینه نوسازی بمب های پروازی نوع B۶۱ در سال ۲۰۱۰ توسط وزارت انرژی ایالات متحده، حدود دو میلیارد دلار برآورد شد اما بعدها از ۴ میلیارد دلار و نهایتاً در سال ۲۰۱۲ از ۶ میلیارد دلار سخن به میان آمد! در حال حاضر طبق گزارش UCS این رقم به ۱۰ میلیارد دلار کامل (۷.۴ یورو) رسیده است.

بمب های هسته ای پرواز که در برخی کشورهای غرب اروپا مستقر هستند، اختلافات زیادی را در بین کارشناسان علمی دامن زده اند. دولت آمریکا به جای آنکه به نابودی آن ها اقدام کند، به نحوی کارکردهای بمب ها را نوسازی کرده که می توان آن ها را سیستم های جدیدی به حساب آورد.

وب سایت این روزنامه در ادامه می افزاید:

بسیار مهم است بدانیم که تازه در سال ۲۰۱۱" New Start" قرارداد خلع سلاح، مطرح شد و در آن، آمریکا و روسیه خود را موظف نمودند که تا سال ۲۰۱۸ تعداد کلاهک های هسته ای خود را از ۴۰۰۰ کنونی به ۱۵۵۰ کلاهک کاهش دهند. با این حال منتقدان نگرانند که گفتگوی جهانی درباره خلع سلاح اتمی دشوار شده و آمریکایی ها بخواهند علی رغم قول خود، سلاح هایی با قابلیت های جدید تولید کنند.

از دیدگاه" هانس کریستنزن" (Hans Kristensen) کارشناس آمریکایی خلع سلاح، بمب B۶۱ یکی از سلاح هایی است که طبق برنامه ریزی ها باید تا سال ۲۰۱۹ از بین برود.

یکی از نگرانی های اصلی دانشمندان UCS، حجم عظیم سلاح های غیرفعال است. طبق اعداد و ارقام اعلام شده از مؤسسه خلع سلاح سیپری (Sipri) در استکهلم، ایالات متحده حداقل ۲۵۰۰ کلاهک هسته ای ذخیره کرده و ۳۰۰۰ کلاهک دیگر نیز در انتظار نابودی هستند. حتی اگر این نابودی سلاح اتفاق بیفتد، باز هم ایالات متحده همچنان مواد کافی (پلوتونیوم و اورانیوم غنی شده) برای تولید ۱۳۰۰۰ سلاح اتمی را دارد. لذا دانشمندان بر این عقیده اند که نگرانی هایشان بی دلیل نیست و تهدیدات امنیتی مهمی در ظرفیت هسته ای آمریکا وجود دارد.

جدولی که در این گزارش آمده است، کشورهای دارای فناوری هسته ای و همچنین با علامت مشکی رنگ کوچکی در سمت راست بمب اتمی را نشان می دهد:

چنانچه در جدول دیده می شود، کشور ایران، در چهارچوب پیمان ان پی تی در حد متوسط فناوری هسته ای قرار داشته و صلح آمیز بودن آن هم مشاهده می شود. اما آمریکا که پیشرفت سیستم های هسته ای خود را تا حد بالای متوسط ارتقا داده، علاوه بر این، طبق گزارش فوق، دارای بمب هسته ای نیز می باشد و با این حال درصدد است به هر ترفندی در برنامه هسته ای جمهوری اسلامی ایران، اختلال و توقف ایجاد نماید.

ضمناً وزارت دفاع آمریکا و اداره امنیت ملّی اتمی این کشور که مسئول نگهداری و حفاظت از تسلیحات اتمی هستند، درباره این گزارش رسواکننده تاکنون اظهارنظر نکرده اند.