به گزارش پارس , ایرج ندیمی در گفت وگو با ایسنا، در خصوص ضرورت تشکیل احزاب در شرایط فعلی کشور، گفت: یکی از مباحثی که قرار است در مجلس نهم به طور جدی روی آن کار شود موضوع قانون احزاب است و طرح استانی شدن انتخابات نیز در همین راستا می باشد.

وی ادامه داد: نقش تشکل ها، جوامع و احزاب در مجموعه تصمیم گیری کشور بیشتر خواهد شد و به هر حال قانون احزاب در قانون اساسی کشور وجود دارد هر چند ممکن است برخی از لحاظ قومی، خانوادگی و تاریخی با آن موافق نباشند اما این قانون ریشه در قانون اساسی دارد و نمی توان با آن مخالفت کرد.

نماینده مردم لاهیجان در مجلس با بیان اینکه مساله اصلی این است که احزاب در کشورمان کارکرد مشخصی ندارند، خاطرنشان کرد: مشکل احزاب در قانون و یا مباحث مختلف کشوری نیست و نکته مورد توجه این است که باید بتوان چارچوب هایی برای احزاب تعریف کرد که امکان وقوع جمع گرایی در حکومت از جهت اساس و مرام شکل بگیرد.

ندیمی همچنین بیان کرد: بسیاری از انتخابات ها در ایران و تصمیم گیری های مربوط به قوانین به دلیل نبود سازوکارهای این چنینی است و هر چه بتوان نقش جمع را در کشور موثرتر کرد سود بیشتری خواهد داشت.

وی در ادامه تاکید کرد: اگر بخواهیم آینده نظام از جهت انتصابات، مدیریت ها و عزل و نصب ها توازن بیشتری بگیرد باید تغییراتی در فرم تشکیل احزاب داد که یکی از این تغییرات استانی شدن انتخابات مجلس است که موجب تقویت احزاب می شود.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در ادامه با بیان اینکه یکی از مشکلات احزاب نداشتن بعد ملی است، تصریح کرد: نداشتن بعد ملی احزاب یکی از مشکلات مورد توجه است. مشکل دیگر دائمی نبودن و فصلی و انتخاباتی بودن آنهاست.

ندیمی با اشاره به مشکلات دیگر احزاب در کشور، گفت: مشکل دیگر این است که منابع مالی احزاب مشخص نیست همچنین پس از نتیجه انتخابات برخی احزاب خود را از نظام اجرایی برنده جدا می کنند و از حیطه مشاوره، مشارکت و نقد بیرون می آیند.

نماینده مردم لاهیجان در مجلس با تاکید بر اینکه توقع از احزاب، تقویت بعد ملی و فراگیر آنهاست، اظهار کرد: احزاب باید در تمامی شهرها و روستاهای کشور نفوذ پیدا کنند. آقای لاریجانی رییس مجلس نیز نسبت به تعیین تکلیف قانون احزاب در مجلس نهم تاکید ویژه ای دارند.

وی در پایان با اشاره به فضای فعلی کشور برای فعالیت های سیاسی، گفت: در حال حاضر ممنوعیت ها و محدودیت ها برای فعالیت سیاسی برداشته شده اما برای عناصر انگیزشی و تشویقی اقدام صورت نگرفته و باید به تقویت عوامل انگیزشی توجه کرد.