به گزارش پارس به نقل ازشفاف: ماجرای اخیر که پیش آمد در مراسمی دوستی از بچه های تفحص پیکر پاک شهدا را دیدم. می گفت در جیب پیراهن بسیاری از شهدایی که پیکر پاکشان در عملیات های تفحص کشف می شود عکسی از امام است که نشان از عشق آنها به پیر و مرادشان است. نمی شود و نمی توان یاد خمینی کبیر کرد و یاد شهدا نکرد. این روزها که بار دیگر به بهانه پست فیس بوکی شخصی بار دیگر یاد امام و شهدا در اذهان زنده شده و ناجوانمردانه برخی به انتقام از امام می پردازند باید پرسید که راز این تسویه حساب ها با امام ما چیست؟

راز تسویه حساب با خانواده های شهدایی که بدون هیچ چشمداشتی فرزندانشان را فدای اسلام ناب محمدی به رهبری عشق و مراد ما خمینی کبیر کردند چیست؟

فضای مجازی و به ویژه شبکه های اجتماعی از جمله عرصه هایی هستند که انسان ها می توانند آزادانه دیدگاه ها، تفکرات، تاملات و حتی عکس ها و خاطرات خود را با دیگران در میان بگذارند و در این رهگذر مخاطبان آنها فراخور مطالب به اشتراک گذشته شده واکنش های گوناگونی را از خود بروز می دهند. عده ای استقبال می کنند، عده ای انتقاد می شوند و عده ای نیز شاید با بی تفاوتی از کنار آن بگذرند. اما زمانی که مطالب به اشتراک گذاشته شده از سوی شخصیت ها مهم یا وابستگان آن ها منتشر شود می تواند موج گسترده ای از واکنش ها را خواه موافق یا مخالف به همراه داشته باشد.

یکی از اتفاقاتی که در هفته اخیر در شبکه های اجتماعی رخ داد و موج گسترده ای از واکنش ها را به همراه داشت، انتشار مطلب توهین آمیزی از سوی نعمیه اشراقی، نوه امام خمینی (ره) بود که در آن خانواده شهدا و شخص امام خمینی (ره) مورد اهانت قرار گرفتند.

واکنش ها به مطلب توهین آمیز نعیمه اشراقی

انتشار مطلب توهین آمیز نعیمه اشراقی در صفحه اختصاصی خود در فیس بوک با انتقادات تندی از سوی کاربران شبکه های اجتماعی مواجه شد و از سوی دیگر فرزندان شهدا و حتی نمایندگان مجلس نیز نسبت به این امر واکنش نشان دادند.

نصرالله پژمان فر عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در گفت وگو با فارس با بیان اینکه کمیسیون فرهنگی مجلس قطعاً چنین اظهاراتی را در مورد امام و شهدا محکوم می کند، گفت: ما از خانواده امام انتظار داریم که نگذارند که به حرمت بیت حضرت امام (ره) خدشه وارد نشود. همچنین نیره اخوان، عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس با تأکید بر اینکه، این مسائل خلاف قانون ارزش های ما را هدف قرار گرفته اظهار داشت: صحبتهای مطرح شده خلاف است و پاک ترین افراد و شخصیت های نظام را هدف قرار داده و حتی با امام (ره) نیز اینگونه برخورد می شود.

از سوی دیگر برخی از فرزندان شهدا نیز به سخنان نعیمه اشراقی واکنش دادند و با اظهار تاسف از سخنان بیان شده خواستار برخورد مسئولان با انتشار این گونه مطالب شدند و تاکید کردند که مشی و روش حضرت امام خمینی (ره) مغایر با این سخنان است و به دفاع از امام (ره) و شهدا پرداختند. اما در این میان تندرین واکنش متعلق به فرزند شهید همت بود. وی در پاسخ به سخنان نعیمه اشراقی با بیان اینکه بهتر است اطرافیان ایشان تذکری به ایشان بدهند تا شاید کمی در گفتارشان تغییر صورت گیرد، گفت: اگر عده زیادی نادان و نفهم از شدت سرخوشی و حماقت با همه چیز شوخی دارند، دست روزگار این گونه نیست؛ وقتش که برسد آنچنان ضربه ای می زند که نفهمند از کجا خوردند.

پاسخ اشراقی به انتقادات

اما نعیمه اشراقی نیز در پاسخ به واکنش ها و انتقادات مطرح شده در اعلامیه ای در سایت جماران سخنان منتشر شده از سوی خود را تکذیب کرد. وی در تکذیبیه خود نوشت: لازم می دانم به صراحت تمام انتساب آنچه در فضای مجازی به امام و از قول من منتشر شده را تکذیب کنم. وی درحالی سخنان خود را تکذیب کرد که به گفته برخی کاربران شبکه های اجتماعی نعیمه اشراقی بعد از انتشار مطلب مربوط به همسران « شهدا» ، تعداد زیادی از کامنت های اعتراضی را پاک کرد. این درحالی است که نعیمه اشراقی قبل از این نیز با انتشار عکسی از دختر خود که حجاب وی فتوشاپ شده بود موجب شد موجی از انتقادات را از سوی کاربران شبکه های اجتماعی نثار روانه خود کند و وی نیز پاسخ های تندی به انتقادات مطرح شده داد.

حرمت امامزاده با متولی آن است

در ادبیات فارسی عبارت حکمت آمیزی وجود دارد که می گوید « حرمت امامزاده با متولی آن است» . این عبارت گویای این امر است که اقوام، دوستان، آشنایان و خویشاوندان شخصیت های بزرگ سیاسی – اجتماعی نقش مهم و بسزایی در حفظ حرمت و نگه داشتن یاد و خاطره این افراد دارند و باید در کلام و رفتار خود سنجیده و منطقی عمل نمایند و مانع از این شوند که سودجویان و کینه توزان بهانه ای برای تخریب شخصیت این افراد پیدا کنند به خصوص اگر صحبت از شخصیتی چون امام خمینی (ره) باشد که رهبر و بنیانگذار نظام جمهوری اسلامی بودند و خیل عظیمی از مردم به واسطه فرمان امام خمینی (ره) روانه جبهه های جنگ شدن و به دفاع از مملکت پرداختند.

هر چند باید به این نکته نیز اذعان کرد که در اتفاق اخیر منتقدان بین شخصیت امام خمینی (ره) و نوه ایشان تفاوت قائل شدند و امام (ره) را مبرا از این سخنان و توهین ها دانستند، اما لازم است که بازماندگان ایشان نهایت دقت و متانت را در رفتار و کلام خود داشته باشند، چرا که هرگونه رفتار ناپسند و سخن نسنجیده ای می تواند بهانه ای برای دشمنان انقلاب فراهم آورد تا به تخریب شخصیت امام (ره) بپردازند.