به گزارش پارس به نقل از العالم، صادق زیبا کلام استاد دانشگاه و کارشناس سیاسی در مصاحبه با شبکه خبری العالم گفت: خوشبختانه مذاکرات ژنو خوب بود و دانستن جزئیات در این مرحله، مهم نیست. بلکه مساله مهم اعتماد است، زیرا بی اعتمادی باعث تداوم بحران میان ایران و ۱+۵ در ۸ ساله گذشته شد، به عبارت دیگر نه ایران به غرب اعتماد داشت و نه غرب به ایران.

زیباکلام گفت: به نظر می رسد که دو طرف برای اولین بار به یکدیگر اعتماد می کنند، یعنی ایران تلاش می کند که غرب را به این نتیجه برساند که در پی تولید بمب هسته ای نیست و برای اثبات ادعای خود آماده هر نوع همکاری با غرب است. به نظر می رسد غرب نیز تلاش می کند ثابت کند که به دنبال براندازی ایران نیست و تنها نگرانی اش این است که آیا ایران درپی ساخت بمب هسته ای است یا خیر؟

استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران، گفت: ما در حال گذشتن از مرحله اختلافات و بی اعتمادی و آغاز ورود به فضا و اوضاع جدیدی هستیم، زیرا دو طرف برای اعتماد سازی با یکدیگر همکاری می کنند.

وی ادامه داد: تندروها در آمریکا و ایران مخالف بهبود روابط دو کشور هستند و از آشتی و مصالحه استقبال نمی کنند و مساله مهمتر اسرائیل است، زیرا بدون شک سران اسرائیل از توافق و تفاهم ایران و ۱ + ۵ بسیار نگران هستند.

زیبا کلام گفت: ایران و ۱ + ۵ برای جلوگیری از بی نتیجه ماندن تلاش های کنونی خود توافق کردند که جزئیات توافقات خود را اعلام نکنند.

وی درباره اینکه روسیه تاکید کرده است به نتایج مذاکرات خیلی خوشبین نیست، توضیح داد: ایران طی یک دهه گذشته با این بحران مواجه بود و متحمل تحریم ها و فشارهایی شد و برخی کشورها از این بحران استفاده سیاسی و اقتصادی کردند. روسیه متحد ایران محسوب می شود، اما در بسیاری از موارد منافع خود را در نظر گرفت و ایران را تنها گذاشت. بعید نیست که روسیه از حل اختلافات ایران و غرب و بهبود روابط این دو طرف زیاد خوشحال نباشند، زیرا بهبود روابط ایران و غرب منجر به کمرنگ شدن ارتباط با روسیه خواهد شد.

زیباکلام درباره تأثیر مذاکرات ژنو در تحریم های اعمال شده علیه ایران گفت: هرگاه که مذاکرات به موفقیت نزدیک شود، از شدت تحریم ها کاسته خواهد شد. اما باید گفت تحریم های مهمی علیه ایران در کنگره آمریکا تصویب شده است که لغو این تحریم ها زمان بَر خواهد بود.