به گزارش پارس به نقل از فارس، « زأیو الکین» می گوید این روزها اسرائیل و برخی کشورهای عربی منطقه دستور کار و هدف مشترکی در قبال برنامه هسته ای ایران دارند.

معاون وزارت خارجه رژیم صهیونیستی که با شبکه « راشاتودی» گفت وگو می کرد، در این مورد گفت: نه فقط ما، بلکه همسایگانمان نیز به اندازه ما از برنامه هسته ای ایران احساس خطر می کنند. آن ها بارها در جلسات غیررسمی به ما گفته اند که ایران و نه اسرائیل، بزرگ ترین تهدید برای امنیت کشورشان است. کشورهای عربی معتقدند که تهدید ایران بیشتر از اسرائیل است و همین امر منجر به آن شده تا امروز به طرز غیرقابل انتظاری اسرائیل و تعدادی از کشورهای عربی منطقه دستور کار مشترکی پیدا کنند.

وی همچنین با اشاره به تحولات مصر، گفت آنچه که در ماه های اخیر اتفاق افتاده، برای اسرائیل مایه امیدواری شده است، چراکه پیش از این اسرائیل نسبت به تبعات بهار عربی و مسلط شدن اسلامگرایان بر خاورمیانه، احساس نگرانی داشت. الکین افزود: در مورد مصر باید بگویم ما روابط کاری ای با حکومت جدید مصر داریم. می توانم بگویم روابط ما با مصر اکنون نسبت به زمان « محمد مرسی» و دوره ای که اسلامگرایان بر این کشور حکمرانی می کردند، بهبود یافته است.

این دیپلمات ارشد صهیونیست ها در ادامه با تکرار اظهارات « بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر که گفته بود ایران باید فرآیند غنی سازی را به طور کامل متوقف کند، گفت کشوری که قصد استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای را داشته باشد، نیازی به غنی سازی ندارد. وی در این مصاحبه، پا را از این نیز فراتر گذاشته و گفت ایران باید حتی غنی سازی در سطح ۳.۵درصد را نیز متوقف کند. وی در این مورد گفت: با فناوری ای که امروزه ایرانی ها دارند، اگر همه اورانیوم غنی شده از این کشور خارج نشود، و اگر تمام فعالیت های غنی سازی حتی در سطح ۳.۵درصد متوقف نشود، تمام طرح های پیشنهادی ایرانی ها، از جمله پیشنهادات جدید آن ها، بی معنی خواهد بود. در آن صورت، ایران همچنان قادر است به محض آنکه تصمیم گرفت، تنها در عرض چند هفته به اورانیوم با غنای تسلیحاتی دست یابد. اگر ایران فناوری لازم برای تولید سامانه پرتاب و انفجار را در اختیار داشته باشد، در چند هفته می تواند به اورانیوم غنی شده کافی دست پیدا کند. تنها راه جلوگیری از این موضوع، توقف کامل غنی سازی حتی در سطح پایین و خروج تمام اورانیوم غنی شده از این کشور است. هر توافقی غیر از این، اقدامی نصفه و نیمه است که راه به جایی نمی برد.

وی همچنین از پاسخ دادن به این سوال که اسرائیل ایران را به تلاش برای ساخت بمب اتم متهم می کند، اما خود این سلاح را در اختیار دارد، خودداری کرد و تنها کشورهای عربی را به اتخاذ مواضع سخت گیرانه در موضوع خاورمیانه عاری از تسلیحات کشتار جمعی متهم کرد و مدعی شد این کشورها هستند که از برگزاری نشست آژانس بین المللی انرژی اتمی در این مورد جلوگیری می کنند. این در حالی است که خبرگزاری رویترز چندی قبل در گزارشی از تلاش های اسرائیل برای جلوگیری از برگزاری این نشست پرده برداشت.

الکین در پاسخ به اصرار خبرنگار راشاتودی برای اتخاذ موضع در مورد تسلیحات اتمی اسرائیل، گفت نمی تواند جوابی خارج از سیاست های اسرائیل در این مورد بدهد و به همین جهت بار دیگر از پاسخ به این سوال خودداری کرد. رژیم صهیونیستی که چند دهه است به بمب اتم دست یافته، تاکنون همواره سیاست سکوت رسانه ای را در پیش گرفته و از اعتراف به این موضوع خودداری کرده است. برخی منابع تعداد کلاهک های هسته ای رژیم صهیونیستی را تا ۴۰۰ مورد گزارش کرده اند.