به گزارش پارس به نقل از ایسنا، به نوشته روزنامه مصری الیوم السابع، روزهای افول صنعت نظامی روسیه پس از دوران ورشکستگی دهه ۹۰ ظاهرا به پایان رسیده است. زمانی که صادرات سلاح روسیه رو به کاهش بود و صادرات این کشور از سلاح و تجهیزات نظامی به دو میلیارد دلار هم نمی رسید. اما اکنون روسیه با صادرات بیش از ۱۵ میلیارد دلار به نزدیک به ۶۵ کشور جهان، رتبه دوم در صادرات سلاح در دنیا را به خود اختصاص داده و رو به آینده ای روشن در این زمینه حرکت می کند.

شاید روسیه این پیشرفت چشمگیر در صنعت دفاعی خود را باید مدیون سیاست های ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری این کشور بداند که تمام توان خود را بر پیشرفت صنعت نظامی روسیه و افزایش صادرات سلاح گذاشت.

بنابر آمار وزارت دفاع روسیه صادرات سلاح این کشور در سال ۲۰۱۰ به ۱۵ میلیارد دلار رسید که در مقایسه با سال ۱۹۹۴ این رقم ۱۰ برابر افزایش نشان می دهد.

این در حالی است که درخواست برای خرید سلاح روسی نیز به طور چشمگیری افزایش یافته و تا سال ۲۰۱۲ وزارت دفاع روسیه بیش از ۴۶ میلیارد دلار درخواست برای خرید سلاح داشت که قراردادهایی برای تحویل این سلاح ها به مشتریان امضا شده بود.

روسیه هم اکنون به ۶۵ کشور جهان سلاح صادر می کند که در این بین هند با خرید ۲۵ درصد مجموع صادرات روسیه، مهمترین مشتری مسکو محسوب می شود.

در میان دیگر مشتریان سلاح های روسی می توان به الجزایر اشاره کرد که رده دوم خریداران سلاح های روسیه را به خود اختصاص داده و نزدیک به ۱۵ درصد از صادرات سلاح روسیه به این کشور سرازیر می شود.

با نگاهی به فروش سلاح و صادرات تجهیزات نظامی روسیه در بازه زمانی میان سال های ۱۹۹۲ تا ۲۰۰۹ چین با ۱۵ / ۲۸ میلیارد دلار مهمترین خریدار سلاح های روسی در این دوره زمانی بوده و هند، الجزایر، ایران، ونزوئلا، مالزی، ویتنام، امارات و یمن به ترتیب دیگر خریداران مهم سلاح های روسیه بودند.

روسیه همچنین تلاش هایی را برای به دست گرفتن بازار کشورهای آمریکای جنوبی و جنوب شرق آسیا آغاز کرده، مهمترین مشتریان مسکو در این دو منطقه ونزوئلا و ویتنام هستند.

پیش بینی می شود در چهار سال آینده هند، ونزوئلا و ویتنام رده های اول تا سوم واردات سلاح از روسیه را به خود اختصاص دهند.

چین نیز که در دهه های گذشته مهمترین خریدار سلاح های روسیه بود پیش بینی می شود در چند سال آینده به رده چهارم واردات سلاح از روسیه سقوط کند و جای آن را هند بگیرد.

در سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۱ مجموع درآمدهای روسیه از صادرات سلاح و تجهیزات نظامی به ۸ / ۲۹ میلیارد دلار رسید که هند با خرید ۲ / ۸ میلیارد دلار الجزایر با خرید ۷ / ۴ میلیارد دلار و چین با خرید ۵ / ۳ میلیارد دلار بیشترین سلاح ها را از مسکو خریداری کردند.

سوریه نیز یکی از خریداران مهم سلاح های روسیه محسوب می شود و پیش بینی می شود در چند سال آینده به پنجمین وارد کننده سلاح از روسیه تبدیل شود.

مهمترین صادرات نظامی روسیه به ترتیب هواپیماهای نظامی، سلاح های مربوط به نیروی دریایی به ویژه موشک های سطح به سطح، سلاح های به کار گرفته شده در نیروی زمینی و در پایان تجهیزات نظامی مرتبط با سامانه های دفاع هوایی است.

با وجود تلاش هایی که ولادیمیر پوتین برای ارتقاء سطح تولیدات نظامی روسیه انجام داد، اما این کشور همچنان با صادرکننده نخست سلاح در جهان یعنی آمریکا که بیش از ۳۰ درصد از بازار صادرات سلاح را قبضه کرده، فاصله دارد.

آمریکا در سال ۲۰۱۲ نزدیک به ۵ / ۲۵ میلیارد دلار سلاح به ده ها کشور در سراسر جهان صادر کرد.

پیش بینی می شود در دور جدید حکومت پوتین بر روسیه، صنعت نظامی این کشور همچنان روند رو به رشد خود را ادامه دهد و فاصله اش را با رقیب دیرین خود کمتر کند.