به گزارش پارس حمیدرضا ترقی معاون بین الملل حزب موتلفه اسلامی در گفتگو با مهر، به انتظارات ایران از مذاکراه با آمریکا پرداخت و گفت: در مجموع در درجه اول آنچه که از مسئولان نظام کاملا استنباط می شود به رسمیت شناختن حق غنی سازی ایران و فعالیت صلح آمیز هسته ای است.

وی ادامه داد: با توجه به اعتماد سازی های انجام شده و گام های مثبتی که برداشتیم و فتوای مقام معظم رهبری و تایید غربی ها بر عدم فعالیت هسته ای نظامی تحریم های انجام شده هیچ مبنای حقوقی ندارد و باید لغو شود.

ترقی به دیگر مطالبات کشورمان از مذاکره با آمریکا پرداخت و گفت: آزاد سازی اموال بلوکه شده از دیگر مواردی است که در مراحل بعدی مذاکرات در مسیر اعتماد سازی و رفع خصومت می تواند نشانه ای از دفع دشمنی علیه جمهوری اسلامی تلقی شود.

معاون بین الملل حزب موتلفه اسلامی درباره مباحث مطرح شده در مورد شعار مرگ بر آمریکا نیز گفت: همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند در صورتی می توانیم دشمن را از حالت دشمنی خارج کنیم و در ردیف دوستان و یا کسانی که با ما دشمنی ندارند، قرار دهیم که رفتار و عملکرد آنها تغییر کند لذا آمریکا باید دست از دشمنی بردارد و تمام امکاناتی که برای مقابله با جمهوری اسلامی فراهم می کند را لغو کند.

وی با بیان اینکه آمریکا دست از حمایت مخالفین جمهوری اسلامی و اپوزوسیون بردارد افزود: طبیعتا اینها گام های اصلی برای رفع دشمنی است در غیر اینصورت همچنان دشمن جمهوری اسلامی خواهد ماند و ملت ایران براساس هویت ضد استکباری خود این تنفر را نشان خواهد داد.

ترقی در پاسخ به این سوال که آیا تعطیلی دولت آمریکا مانعی در روند مذاکرات به علت چند صدایی بودن دولت آمریکا ایجاد می کند، گفت: تعطیلی دولت آمریکا در واقع نشانه اختلاف احزاب اصلی دموکرات و جمهوری خواه آمریکا برای تصاحب قدرت و علایمی از فروپاشی نظام غربی است.

معاون بین الملل حزب موتلفه اسلامی ادامه داد: ولی چون بخش خصوصی نقش پر رنگی در اداره کشور دارد این تعطیلی تاثیر آنچنانی بر روند اقتصادی آمریکا نگذاشته است.

وی با بیان اینکه انتظار تک صدایی از درون آمریکا انتظار درستی نیست، افزود: وضعیت آمریکا طوری نیست که بتواند تک صدا وارد مذاکرات شود لذا به هیچ کدام از قولهای این دو جریان نباید حساب باز کرد زیرا ممکن است آقای اوباما چیزی بگوبد و کنگره خلاف آن لذا با توجه به اختیارات محدود دولت نباید در مذاکرات فریب ظاهرسازی آنها را بخوریم.