به گزارش پارس ، تسنیم به نقل از پایگاه خبری الوعی نوشت، روزنامه انگلیسی « گاردین» در مقاله ای که در شماره روز گذشته خود منتشر کرد، نوشت: بر شش کشور عربی حوزه خلیج فارس نظام های بسیار مستبدی حکومت می کنند.

گاردین در ادامه تاکید کرده است که پیش بینی می کند، این کشورهای ظرف دو تا پنج سال آینده شاهد تغییر و تحولات بزرگ و عمیقی باشند که سرنگونی حکومت هایشان را به دنبال داشته باشد.

در این ارتباط « ایان بلاک» ، تحلیلگر امور خاورمیانه گاردین به کتاب « کریستوفر دیویدسون» تحت عنوان « بعد از شیوخ: فروپاشی امرا و پادشاهان خلیج» اشاره می کند که سر و صدای بسیاری در انگلیس به پا کرده و به نکات مهمی از این کتاب اشاره می کند.

دیویدسون در این کتاب نوشته است که عربستان سعودی و پنج شیخ نشین امارات، کویت، قطر، عمان و بحرین از مدت ها پیش شاهد حاکمیت نظام های بسیار مستبد و دیکتاتوری هستند، اما هم اکنون در آستانه تحولات عمیق و گسترده می باشند.

دیویدسون عواملی همچون رشد سریع جمعیت، تاثیرات خشونت آمیز رشد سریع اقتصادی و جهانی شدن بر جوامع محافظه کار این کشورها را از جمله دلایل فراهم کردن زمینه تغییر و تحول عمیق در این کشورها می داند.

براین اساس دیویدسون پیش بینی می کند که این تغییر و تحولات عمیق منجر به سقوط و سرنگونی نظام های حاکم بر این کشورها طرف ۳ تا ۵ سال آینده شود.

بلاک در ادامه به این نکته مهم اشاره می کند که بسیاری از منتقدان تحلیل های دیویدسون را دقیق و منطبق بر واقعیت ها می دانند و از جمله پیش بینی ها و تحلیل های وی بحران اقتصادی است که جهان را درگیر خود کرده است.