به گزارش پارس، نشست خبری حامدکرزی و کری قرار بود پیش از ظهر دیروز به وقت محلی به طور زنده از طریق تلویزیون دولتی افغانستان پخش شود، اما دوباره به تاخیر افتاد. « جیمز کانینگهام» سفیر آمریکا در کابل، ژنرال « ژوزف دنفورد» فرمانده عمومی سازمان پیمان آتلانتیک شمالی – ناتو- در افغانستان، رنگین دادفر سپنتا مشاور شورای امنیت ملی افغانستان و شماری از مقام های عالی رتبه افغان و آمریکایی در این گفت وگوها حضور داشته اند.

تاخیر در نشست خبری

یک منبع ریاست جمهوری افغانستان به خبرنگاران گفت: نشست خبری حامد کرزی و جان کری که قرار بود پیش از ظهر دیروز، شنبه، به وقت محلی برگزار شود به دلیل ادامه گفت وگوها در مورد موافقتنامه امنیتی، تا ساعت ۲: ۳۰ دقیقه بعد از ظهر به وقت محلی به تعویق افتاده است.

اما این نشست خبری در زمان اعلام شده برگزار نشد و هنوز رسانه ها منتظر نتایج گفت وگوها هستند. ایمل فیضی، سخنگوی رییس جمهوری افغانستان در همین باره در صفحه تویتر خود نوشت: « گفت وگوها روی موافقتنامه امنیتی بین آمریکا و افغانستان تا بعد از ظهر روز شنبه ادامه خواهد داشت و نشست مشترک خبری (حامد کرزی و جان کری) تا نیمه های بعد از ظهر به تاخیر افتاد. » تا لحظه تنظیم این گزارش، دلیل اصلی تاخیر در نشست خبری حامد کرزی و جان کری مشخص نبود، اما رسانه های محلی گزارش دادند که گفت وگوهای جدی در مورد مواد موافقتنامه امنیتی بین کابل و واشنگتن ادامه داشته است.

فیضی جمعه شب نیز گفته بود که گفت وگوها میان رییس جمهوری افغانستان و جان کری در مورد امضای موافقتنامه امنیتی تا عصر ادامه داشته و با « پیشرفت هایی» همراه بوده است.

گفت وگوهای جنجالی

گفت ‎ وگوها میان دیپلمات های افغان و آمریکایی برای به نتیجه رسیدن برای امضای موافقتنامه امنیتی از یک سال پیش به این سو ادامه داشته و تاکنون با فراز و فرودهایی همراه بوده است.

امضای موافقتنامه امنیتی میان کابل و واشنگتن بخشی از پیمان راهبردی میان دو کشور است که در سال ۲۰۱۲ میان باراک اوباما و حامد کرزی، روسای جمهوری ایالات متحده و افغانستان انجام شد.

پیش از این، روسای جمهوری آمریکا و افغانستان توافق کرده بودند که سرنوشت امضای موافقتنامه امنیتی میان کابل و واشنگتن را تا پایان ماه اکتبر، مشخص کنند.

آمریکا سعی دارد با امضای این موافقتنامه، زمینه را برای حضور سربازان آمریکایی پس از خارج شدن نیروهای ناتو در سال آینده از این کشور، هموار کند.

در مقابل، مقام های دولت افغانستان اعلام کرده اند تنها در شرایطی با آمریکا موافقتنامه امنیتی امضا می کنند که در این موافقتنامه، منافع ملی افغانستان در نظر گرفته شود و به حاکمیت ملی این کشور احترام گذاشته شود. شرط دیگر دولت افغانستان برای امضای موافقتنامه امنیتی با واشنگتن، دفاع آمریکا از افغانستان در صورت مداخله کشورهای خارجی اعلام شده است.

هرچند شورای امنیت ملی افغانستان اعلام کرده که اختلافات روی مفاد موافقتنامه امنیتی با آمریکا حدود ۹۵ درصد برطرف شده است اما حامد کرزی، رییس جمهوری افغانستان، هفته پیش به خبرنگاران گفت که تصمیم نهایی را در مورد امضای موافقتنامه امنیتی با آمریکا لویه جرگه خواهد گرفت.

رییس جمهوری افغانستان تا کمتر از یک ماه دیگر لویه جرگه را فرا می خواند. لویه جرگه در قانون اساسی « عالی ترین مظهر اراده مردم افغانستان» توصیف شده است که برای تصمیم گیری های کلان کشوری تشکیل جلسه خواهد داد.

در تحولی دیگر مرتبط با افغانستان، دیروز بر اثر یک انفجار انتحاری در استان ننگرهار در شرق افغانستان دست کم سه نفر کشته و هفت نفر دیگر زخمی شده اند.

وزارت امور کشور افغانستان با تایید این خبر گفت: دو نفر از کشته شده ها، غیرنظامیان و نفر دیگر یک پلیس است. زخمی شده های این انفجار نیز سربازان پلیس هستند.

مقام های استان ننگرهار به خبرنگاران گفته اند که بمب گذار انتحاری، یک خودرو پر از مواد انفجاری را در برابر ورودی فرماندهی پلیس این استان منفجر کرده است.

این انفجار، حوالی ساعت هشت صبح به وقت محلی اتفاق افتاد. مقام های پلیس استان ننگرهار اما گفته اند که در این رویداد چهار نفر جان خود را از دست داده اند.

احمدضیا عبدالزی، سخنگوی استان ننگرهار به بی بی سی گفت: دو نفر از کشته شده ها غیرنظامیان و دو نفر دیگر پلیس بوده اند.

این آمار توسط مسوولان بیمارستان مرکزی ننگرهار هم تایید شده است.

یک سخنگوی وابسته به گروه طالبان در تماس با رسانه ها گفته که این انفجار کار افراد طالبان بوده است. در همین شرایط، خبرنگار بی بی سی در استان ننگرهار می گوید: ساعاتی پس از این حمله انتحاری، انفجار دیگری در نواحی شرقی شهر جلال آباد رخ داد. هدف این انفجار کاروان نیروهای پلیس عنوان شده که تلفاتی در پی نداشته است. استان ننگرهار در شرق افغانستان از استان های نسبتا ناامن به شمار می رود. در بخش هایی از این استان، اعضای گروه طالبان و دیگر مخالفان مسلح دولت، فعال هستند.

استان ننگرهار با ایالت خیبر پشتونخواه پاکستان مرز مشترک دارد.