به گزارش پارس به نقل از فارس، یاسر مرادی کارشناس مسائل لبنان، در خصوص بازداشت تیم تروریستی سوری- لبنانی در طرابلس از سوی بخش امنیت عمومی پلیس لبنان و اهداف این گروه گفت: افراد دستگیر شده مواد منفجره ای مانند نیترات آمونیوم عیار ۳۳ در حدود ۵۰ تن و سی ۴داشته اند که حمل و نقل و نگهداری این مواد در دنیا غیر قانونی است.

وی با بیان اینکه نگهداری و حمل این مواد بدون کمک و حمایت گروه های بزرگ تروریستی نظیر القاعده امکان پذیر نیست، یادآور شد: نقشه این گروه ترور افراد سیاسی لبنان از هر دو جناح بوده و همچنین کارگران سوری که در طرابلس برای کار در مکان هایی تجمع می کنند، که طی اقرار اولیه متهمان حاصل شده است.

این کارشناس مسائل لبنان با اشاره به وجود ۸ نهاد اطلاعاتی موازی هم در لبنان یادآور شد: این گروه توسط بخش امنیت عمومی پلیس لبنان که تحت ریاست« عباس ابراهیم» است بازداشت شد که منسوب شدن وی در دولت نجیب میقاتی اتفاق افتاد و انتقادات شدید نیروهای ۱۴ مارس را به همراه داشته و دارد چرا که وی منتسب به حزب الله است.

مرادی با ذکر این نکته که تروریست ها در ۲ انفجار صورت گرفته در جنوب و شمال لبنان نیز تشدید جنگ شیعه و سنی را دنبال می کردند، اظهار داشت: انفجار اول لبنان در منطقه ضاحیه رخ داد که قلب تشیع است و انفجار دوم در منطقه طرابلس بوده که قلب اهل سنت لبنان به شمار می رود و تروریست ها به دنبال آن بودند تا اینطور القاء کنند که این انفجار ها توسط سوریه و حزب الله انجام می شود.

وی ادامه داد: تروریست ها قصد دارند با ناامنی در طرابلس که نزدیک مرز سوریه است منطقه ای حائل ایجاد کنند که نزدیک ۲ سال است این هدف را دنبال می کنند.

این کارشناس مسائل لبنان با اشاره به اینکه امنیت این منطقه امروز در دست گروه هایی نزدیک و منتسب به حزب الله است که عملاً بدون حضور حزب الله ممکن است بخشی از مناطق مرزی تبدیل به عقبه تروریست ها در سوریه شود، خاطرنشان کرد: تروریست ها قصد دارند منطقه خودمختار سلفی در منطقه طرابلس و شمال لبنان ایجاد کنند تا هم حمل سلاح به سوریه راحت تر باشد و هم مجروحان خود در سوریه را به این منطقه آورده و مداوا کنند و تردد به داخل خاک سوریه از این طریق را تسهیل بخشند.

مرادی گفت: این انفجار ها در شرایطی رخ داده که بسیار حساس است، چرا که دولت لبنان هنوز تشکیل نشده و پس از ۴ ماه دولت « تمام سلام» موفق به ایجاد یک دولت نشده است. اگر نقشه تروریست ها در منطقه اهل سنت محقق می شد، قطعاً امنیت لبنان زیر سوال رفته و به زودی باید شاهد درگیری هایی می بودیم که خارج شدن لبنان از بحران را تا مدت ها عقب می انداخت.

وی با بیان اینکه این امر در سالهای گذشته رخ داده بود که نمونه آن ترور رفیق حریری است که لبنان را وارد سال ها بحران کرد و در آن سوریه و حزب الله را به عنوان متهم معرفی می کنند، گفت: اگر این انفجار ها رخ می داد باز هم انگشت اتهام به سوی سوریه و حزب نشانه می رفت.

این کارشناس مسائل لبنان با ذکر این نکته که امروز جنگ شیعه و سنی و حرکات تفرقه انگیز در لبنان در حال افزایش است، خاطرنشان کرد: حزب الله تلاش دارد مانع این جنگ ها شود به طوریکه کنترل بخش های زیادی از مناطق تحت اختیار خود را به نیروهای امنیتی داده و هم نیروهای « ضباط» خود را در بعلبک جمع آوری کرده و هم اخیراً دستور داده که « خانه های مقاومت» در شهر صیدا هم جمع شود تا کوچکترین بهانه ای به دست گروه های مخالف و همچنین تروریست ها نیفتد.

وی در پاسخ به این سوال که چه گروه هایی پشت این ماجرا هستند، گفت: ما دو جریان سلفی در لبنان داریم که در جنوب و شمال لبنان هستند. سلفی های جنوب لبنان وابسته به قطر هستند و حتی قطر به طور آشکار از آنها حمایت می کند و سلفی های شمال لبنان وابسته به عربستان سعودی هستند. بنیاد های خیریه متعددی از عربستان در شمال لبنان وجود دارد که از این طریق سلفی ها را تغذیه پولی و فکری می کنند.

این کارشناس مسائل لبنان ادامه داد: پس از جابجایی سیاسی در قطر و کنار رفتن امیر سابق این کشور، عربستان تلاش می کند تا جای پای خود را گسترش داده و نفوذ بیشتری در لبنان داشته باشد.