به گزارش پارس فواد ایزدی کارشناس مسائل آمریکا در گفت وگو با فارس درباره دستاوردهای سفر نیویورک و رابطه ایران و آمریکا اظهار داشت: در سفر آقای روحانی به نیویورک باید گروه هایی را که به این سفر عکس العمل نشان دادند شناسایی کنیم؛ در رصدی که ما انجام می دهیم سه گروه که در حوزه مباحث ایران کار می کنند و عکس العملی نسبت به این سفر داشته اند به ما معرفی می شوند.

*شناسایی سه گروه در آمریکا و رویکرد آنها در قبال ایران

ایزدی افزود: گروه اول گروهی هستند که کمابیش صحبت های آقای نتانیاهو را تکرار می کنند، اگر به یاد داشته باشید نتانیاهو می گفت احمدی نژاد گرگی در لباس گرگ و روحانی گرگی در لباس میش است.

ایزدی با بیان اینکه گروه اول به شدت ضدایرانی و کاملا با لابی صهیونیست ها و رژیم صهیونیستی هماهنگ هستند و از این سفر ناراحتند، تصریح کرد: تحلیلی که ما از سفر داریم این است که در حوزه دیپلماسی عمومی برای مخاطب غربی موفق بوده ایم و آقای روحانی در این زمینه موفق عمل کرد.

این کارشناس مسائل آمریکا ادامه داد: گروه دوم گروهی هستند که فاصله زیادی با لابی اسرائیل ندارند اما حضور آقای روحانی در نیویورک و سیاست جدید وی را نسبت به آمریکا یک فرصت می دانند. به این معنا که آنها می خواستند یکسری امتیازاتی از ایران بگیرند اما دولت نهم و دهم حاضر نبود که این امتیازها را بدهد لذا اینها امیدی پیدا کرده اند که امتیازاتی را که قبلی ها نمی دادند، از دولت جدید بگیرند.

وی گفت: گروه سوم افرادی هستند که کمابیش حق غنی سازی را در داخل ایران پذیرفته اند در حالی که گروه اول و دوم این نکته را نپذیرفته اند؛ افراد متعددی در این گروه حضور دارند، برخی از آنها با وجود اینکه غنی سازی را پذیرفته اند معتقدند غربی ها باید آن را مدیریت کنند.

« اوباما فعلا در گروه دوم قرار دارد؛ یعنی هنوز می گوید که ما باید با ایران تعامل داشته و مسائل را از طرق دیپلماتیک حل کنیم، این گروه به دنبال امتیازگرفتن از آقای روحانی بوده و خیلی به دنبال به رسمیت شناختن حقوق ایران در این حوزه نیستند. »

*استقبال گروه سوم از سفر نیویورک

ایزدی ضمن بیان این مطلب تصریح کرد: این گروه سوم از سفر روحانی به نیویورک استقبال کرد اما دلیل آنها با گروه دوم فرق داشت، در واقع آنها خواهان تعامل بین ایران و آمریکا و ارتباط بین رؤسای جمهور دو کشورند لذا علاقه دارند که این مشکل حل شود.

*دولت روحانی باید جایگاه گروه سوم را در آمریکا ارتقا دهد

« قوانینی که در کنگره علیه ایران در حوزه تحریم ایجاد شده است فقط بر اساس مسائل هسته ای مطرح نشده بلکه اکثریت آنها سه مسئله حقوق بشر، تروریسم و هسته ای را عنوان می کنند. این نگاه گروه دوم است؛ بنابراین کاری که دولت آقای روحانی باید انجام دهد این است که حرف هایی را بزند و پروژه هایی را تعریف کند که جایگاه گروه سوم ارتقاء یابد. البته این کار باید با توجه به جایگاه و حقوق ایران صورت گیرد. »

این کارشناس مسائل آمریکا با یادآوری این نکته که روحانی زمان انتخابات شعارهایی داشت که توانست با آنها رای بیاورد افزود: او می خواهد سیاست نسبتاً متفاوتی را در قبال آمریکا اتخاذ کند که این سیاست به طور کلی مورد تایید نظام نیز قرار دارد. البته ممکن است اشکالاتی در سفر نیویورک وجود داشته باشد اما به طور کلی مورد تایید است.

وی ادامه داد: ما که کارشناس این حوزه هستیم، ذهنیت خود را بر این گذاشته ایم که چگونه این سیاست به یک نتیجه مثبتی برسد و چطور می شود با این وضعیتی که در آمریکا وجود دارد این سیاست به یک نتیجه مثبتی برسد.

*دیپلماسی مجلس باید در قبال کنگره آمریکا فعال شود

ایزدی اظهار داشت: شما در آمریکا حالتی دارید که کنگره آمریکا دست لابی اسرائیل است و این خوش بینی است که فرد و دولتی فکر کند که اگر با قوه مجریه آمریکا چای بخورد، در نهایت مشکلات در حوزه تحریم، بدون توجه به کنگره حل می شود؛ ما پیشنهاد می کنیم که اگر قرار است این نکته، سیاست نظام برای رسیدن به یک راه حل با آمریکا باشد، مجلس ما و آقای لاریجانی و آقای بروجردی باید در این زمینه فعال شوند.

« کاری را که آقای روحانی در نیویورک باید انجام می داد اما انجام نداد نقد برخی از اظهارات اوباما بود؛ این یک تفاوت فرهنگی است که بین فرهنگ آمریکا و فرهنگ ایرانی وجود دارد. در فرهنگ ایرانی زمانی که شما می خواهید با گروهی که قبلاً با آنها دشمنی و مشکل داشته اید به تفاهم و تعامل برسید معمولاً نکات منفی طرف مقابل را خیلی برجسته نمی کنید اما در فرهنگ آمریکایی لزوماً اینگونه نیست، اولاً در فرهنگ آنها قدرت حرف اول را می زند و تفکر آمریکایی برای کسانی که قدرت ندارند ارزشی قائل نیست. »

*مذاکره تلفنی با آمریکا هیچ توجیهی ندارد

این کارشناس مسائل آمریکا در پاسخ به این سوال که ایران چه ما به ازایی در قبال این مذاکره تلفنی با آمریکا به دست آورد؟ گفت: در مذاکره تلفنی من بهره خاصی نمی بینم؛ باید توجیه خوبی برای این گفت وگوی تلفنی وجود داشته باشد اما تاکنون توجیهی ندیده ایم.

وی تاکید کرد: اگر گفت وگوی با آمریکا و حتی اسرائیل نتیجه اش بهبود وضعیت اقتصادی باشد، مردم فلسطین باید بهترین وضعیت اقتصادی دنیا را داشته باشند چرا که ۲۱ سال است در حال مذاکره با اسرائیل هستند، بنابراین مذاکره فی النفسه نه تنها هیچ مشکلی را حل نمی کند بلکه می تواند مشکلات را نیز بیشتر کند.

ایزدی در ادامه گفت و گوی خود با فارس خاطرنشان کرد: آقای روحانی در ۲ حوزه نباید خیلی ورود کند، یک حوزه این است که نباید قول رفع تحریم ها را به مردم بدهند و تکرار کند که ما تحریم ها را بر می داریم چراکه طرف مقابل این موضوعات را می شوند و ترجمه می کند و تصویری که برای آنها ایجاد می شود این است که رئیس جمهور ایران به مردم ایران قول هایی داده و باید آن را عملیاتی کند و بنابراین الآن می تواند امتیاز دهد.

*قول دادن درباره رفع تحریم ها به ضرر دولت است

« قول دادن درباره اینکه ما تحریم ها را بر می داریم به ضرر دولت است و روحانی را در جایگاه ضعف قرار می دهد. اوباما هم در نشست دوجانبه با نتانیاهو گفت که این تحریم ها بود که ایران را پای میز مذاکره کشاند. »

این کارشناس مسائل آمریکا درباره خطوط قرمز این نرمش قهرمانانه در روابط بین الملل و رابطه با آمریکا تصریح کرد: نرمش در حوزه اهداف نیست بلکه در حوزه تاکتیک هاست، پیشنهادی که دادیم تا دولت گروه سوم را در آمریکا ارتقاء دهد، نرمش قهرمانانه با توجه به خطوط قرمز است.

وی اضافه کرد: ما باید با حفظ خط قرمزها پروژه ای تعریف کنیم که یک گروهی در دورن حاکمیت آمریکا قدرت پیدا کنند چرا که آنها نزدیک ترین گروه به ما هستند و این یک نوع نرمش است؛ ما قبلاً می گفتیم که با هیچکس کاری نداریم اما الآن نرمش قهرمانانه برای پیروزی است.

ایزدی ادامه داد: مردم ما به خاطر سیاست های آمریکا شعار مرگ بر آمریکا می دهند، آنها ۶۰ سال در کشورمان از کودتا گرفته تا تحریم های همه جانبه علیه ایران فعالیت کردند، مرگ بر آمریکا به خاطر این سیاست های غلط است زمانی که این سیاست های غلط متوقف شود آن زمان باید فکر کنید که آیا می خواهید شعار مرگ بر آمریکا بدهید یا خیر.

* به قول امام (ره) هرگاه آمریکا آدم شد با آن رابطه برقرار می کنیم

این کارشناس مسائل آمریکا در خصوص علت این خوش بینی بیش از حد به آمریکا متذکر شد: این خوش بینی ناشی از وادادگی است و در خیلی ها در ایران که ناشی از شیفتگی نسبت به غرب است وجود دارد.

وی درباره تلاش برخی افراد برای القای موافقت حضرت امام با حذف شعار مرگ بر آمریکا اظهار داشت: زمانی که این سیاست های آمریکا برداشته شود، جنایات آن متوقف و حمایتش از رژیم صهیونیستی پایان یابد و زمانی که به قول امام (ره) آمریکا آدم شد، با آن رابطه هم برقرار می کنیم و شعار مرگ بر آمریکا را هم سر نمی دهیم؛ اما آمریکا تا زمانی که آدم شود خیلی راه در پیش دارد و نمونه بارز آن نیز خانم « وندنی شرمن» معاون جان کری است که می گوید در DNA ایرانی ها، حقه و تزویر وجود دارد.

مشروح این مصاحبه به زودی منتشر می شود.