به گزارش پارس ، تسنیم به نقل از رویترز نوشت؛ ایران اقدام به نامزدی خود برای کسب معاونت ریاست کمیسیون خلع سلاح سازمان ملل متحد کرده است و در حالی که اکثر کشورها موافق هستند، نماینده آمریکا روز گذشته (پنج شنبه ۱۸ مهر) در مخالفت با نامزدی ایران مدعی شد این امر به خاطر نقض مکرر درخواست های شورای امنیت برای توقف برنامه هسته ای تهران قابل قبول نیست.

با این حال چندین دیپلمات به رویتز گفته اند ایران برای کسب یکی از دو پست معاونت ریاست کمیسیون که به گروه کشورهای آسیا-پاسیفیک اختصاص دارد از حمایت اکثریت برخوردار است.

ایران از نامزدی خود برای این پست دفاع کرده است و اعلام کرده تهران سال های متمادی در امر خلع سلاح پیشرو بوده است. از سوی دیگر واشنگتن که نمی تواند مانع کسب این عنوان شود مدعی شده است ایران کشور مناسبی برای این پست نیست و به چندین قطعنامه شورای امنیت متوسل شده است.

با این حال علی رضا میریوسفی، از سخنگویان نمایندگی کشورمان در سازمان ملل با رد این انتقادات گفت: ایران یکی از اصلی ترین کشورهای قربانی سلاح های کشتار جمعی طی دهه های اخیر است و به عنوان یک عضو سازمان ملل و رئیس جنبش غیر متعهد ها نقش پیشروی در مسائل خلع سلاح ایفا کرده است.

شایان ذکر است کشورمان در حالی که در حاشیه اجلاس سالانه سازمان ملل با رای بالایی موفق به کسب جایگاه گزارشگر کمیته خلع سلاح و امنیت بین المللی سازمان ملل شد، نماینده رژیم صهیونیستی در سازمان ملل با ارسال نامه ای به دبیر کل سازمان ملل اعتراض خود را به این امر نشان داد.