به گزارش پارس به نقل از ایسنا، هوا چونیینگ، سخنگوی وزارت امور خارجه چین روز پنج شنبه در یک کنفرانس خبری در پکن گفت: حل مناسب موضوع سوریه بدون شرکت داشتن و حمایت کشورهای منظقه یی به ویژه کشورهایی که روی دو طرف مربوطه در سوریه نفوذ دارند، غیرممکن است.

به گزارش خبرگزاری شینهوا، ماری هارف، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اخیرا اعلام کرد که اگر تهران از دولتی انتقالی در سوریه حمایت کند، واشنگتن ممکن است با شرکت کردن ایران در مذاکرات ژنو ۲ درباره سوریه موافقت کند.

اما سخنگوی وزارت امور خارجه ایران درباره استقبال مشروط آمریکا از حضور ایران در نشست" ژنو ۲" گفت: جمهوری اسلامی ایران آماده کمک به حل بحران سوریه است و اگر حضور ما به نفع رسیدن به راه حل است، مشروط کردن دعوت از جمهوری اسلامی ایران غیرقبال پذیرش است و شرطی را نمی پذیریم.

مرضیه افخم با اشاره به حضور نیافتن ایران در نشست" ژنو ۱" اضافه کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره رسیدن به تفاهم سیاسی بر اساس مذاکره و توافق میان طرف های سوری را تنها راه حل بحران فاجعه بار سوریه می داند و آماده کمک به این فرایند است.

او افزود: دعوت نکردن از ایران در فرایند سیاسی، محروم کردن مذاکرات از نقش سازنده جمهوری اسلامی ایران است.

سخنگوی وزارت امور خارجه چین گفت که یک راه حل سیاسی تنها راه خروج از بحران سوریه است.

چین امیدوار است دو طرف مربوطه از فرصت ها استفاده کنند، تلاش های مشترکی برای برگزاری مذاکرات ژنو ۲ داشته باشند و هر چه زودتر روند گفت وگو و حل صلح آمیز را آغاز کنند که موضوع سوریه به درستی حل شود.