به گزارش پارس به نقل از مشرق، بر اساس یک گزارش، عربستان سعودی شاید به درخواست واشنگتن بندر بن سلطان بن عبدالعزیز، رئیس سازمان اطلاعات آن کشور را به دلیل درگیر کردن امریکا در بحران سوریه از مقام خود برکنار کند.

این گزارش به نقل از منابع سیاسی عربستانی نوشت تصمیم برکناری رئیس سازمان اطلاعات با صدور حکم حکومتی غیرمنتظره از سوی عبدالله بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان تا آخر نوامبر اجرایی خواهد شد.

دربار عربستان از بندر بن سلطان بیزار است و در بسیاری از موارد نسبت به سیاست های او دچار شک و تردید بوده است.

به نوشته پرس تی وی، مینت پرس نیوز ۷ شهریور (۲۹ اوت) به نقل از ساکنان حومه دمشق گزارش داد عربستان سعودی سلاح شیمیایی در اختیار یک گروه تروریستی وابسته به القاعده قرار داد که متهم به دست داشتن در حمله شیمیایی ماه اوت در سوریه است.

در این گزارش که با همکاری دیل گاولاک، خبرنگار حوزه خاورمیانه خبرگزاری اسوشیتد پرس تهیه شد آمده است مصاحبه های انجام شده با پزشکان، ساکنان ونیروهای مخالف دولت و خانواده های آنان در غوطه گویای آن است که تروریست ها از رئیس سازمان اطلاعات عربستان سلاح های شیمیایی دریافت کردند.

گاولاک ۴۸ ساعت پس از انتشار این گزرش تهدید شد. وی گفت « این تهدیدها از طرف فرد سومی انجام شد که به احتمال زیاد برای بندر بن سلطان کار می کرد. »

در حمله ای شیمیایی که ۳۰ مرداد (۲۱ اوت) در حومه دمشق رخ داد بیش از هزار نفر جان باختند. امریکا و هم پیمانان این کشور دولت سوریه را عامل این حمله می دانند اما سوریه و روسیه، مخالفان مسلح را به عنوان عامل حمله شیمیایی معرفی می کنند که هدف آنان متهم کردن بشار اسد، رئیس جمهور سوریه بود.

در پی این حمله شیمیایی، امریکا لفاظی های جنگ طلبانه خود علیه حکومت سوریه را افزایش داد و انجام اقدام نظامی تنبیهی علیه دمشق را خواستار شد.

با این حال، دولت سوریه با پذیرش طرح روسیه مبنی بر نظارت بین المللی بر زرادخانه شیمیایی آن کشور و سپس از بین بردن سلاح ها، خطر حمله امریکا به سوریه را دفع کرد.

باراک اوباما، رئیس جمهور امریکا، که پیش نویس طرح حمله به سوریه را برای سنای این کشور فرستاده بود، گفت طرح حمله نظامی به سوریه تا زمانی که « موضع» سوریه در قبال طرح پیشنهادی روسیه « واقعی» باشد، منتفی خواهد بود. وی از کنگره امریکا نیز خواست تا رای گیری درباه طرح حمله نظامی به سوریه را تعویق اندازد.

ناآرامی های خونین از سال ۲۰۱۱ گریبان گیر سوریه است. بر اساس گزارش ها، غرب و هم پیمانان منطقه ای آن به ویژه قطر، عربستان سعودی و ترکیه از شبه نظامیان سوریه حمایت می کنند. بر اساس گزارش ها، بسیاری از شورشیان مسلحی که در سوریه علیه حکومت این کشور می جنگند از اتباع کشورهای خارجی هستند.

به گزارش سازمان ملل، در این ناآرامی های خونین بیش از ۱۰۰ هزار نفر جان خود را از دست داده اند.

کمیساریای عالی پناهدگان سازمان ملل در بیانیه ای اخیر خود گفت شمار آوارگان سوری که در ۲۹ ماه گذشته خانه های خود را ترک کرده اند به ۲ میلیون نفر رسیده است.

این نهاد سازمان ملل در گزارش اخیر خود اعلام کرده است که میلیون ها نفر از آغاز درگیری ها در سوریه بی خانمان شده اند.