به گزارش پارس به نقل از مهر، " گونتر بورکهاردت" مدیر سازمان حقوق بشر طرفداران پناهندگان در آلمان در گفتگو با" فرانکفورتر روند شای" ، فاجعه غرق شدن کشتی مهاجران غیر قانونی در لامپدوسای ایتالیا و کشته شدن شمار زیادی از این مهاجران را نتیجه مسدود کردن موثر مرزهای خارجی اتحادیه اروپا دانسته و گفت: در هفته های اخیر پناهندگان بسیاری از سوریه که وابستگان آنها در آلمان زندگی می کنند، این راه مشکوک و خطرناک را برای مهاجرت برگزیده اند چرا که برای آنها هیچ دسترسی قانونی به کشور آلمان وجود ندارد.

وی افزود: بسته شدن مرزهای خارجی اتحادیه اروپا سبب شده که راههای پناهندگی به این اتحادیه طولانی تر و خطرناک تر شود. از زمانی که مرزهای بین ترکیه و یونان بسته شده است، شمار پناهندگان در این منطقه کاهش یافته است. اما تنها مسیر پناهندگی تغییر کرده و حالا این امر از طریق دریای مدیترانه صورت می گیرد.

این کارشناس مسائل پناهندگان، در ادامه گفت که باید یک دسترسی قانونی برای پناهدگان به اروپا وجود داشته باشد.

وی در بخش دیگری از این گفتگو خاطر نشان کرد که اروپا به عنوان یک حامی حقوق بشر باید قانون پناهندگی را تصویب کند که مبتنی بر حقوق بشر باشد.

" بورکهاردت" رفتارهای سختگیرانه اتحادیه اروپا علیه مهاجران غیر قانونی را یک رسوایی برای این اتحادیه دانسته و گفت: محدودیت در مرزهای خارجی اروپا پناهندگان را به آغوش دزدان هل می دهد.