به گزارش پارس ، در اعتراضات هواداران مرسی در روز جمعه (۴ اکتبر/ ۱۲ مهر) در قاهره دست کم ۴ تن کشته شدند. در دیگر شهرهای مصر نیز تظاهراتی مشابه رخ داد. در جریان این درگیری ها، حدود ۴۰ نفر هم زخمی شدند. یک شاهد عینی به خبرگزاری رویترز گفته است که هواداران مرسی در قاهره تلاش کردند به سمت میدان « تحریر» حرکت کنند، اما نیروهای امنیتی آنها را به عقب راندند و به سوی تظاهرکنندگان مستقیما شلیک کردند.

یک منبع خبری نیز به شبکه الجزیره گفته است که در میدان تحریر قاهره، از مسلسل استفاده شده است. به گزارش وب سایت روزنامه مصری الاهرام، یکی از تظاهرکنندگان در درگیری در مرکز قاهره کشته شده است. بنا بر گزارش همین وب سایت، سه نفر نیز در درگیری در غرب پایتخت کشته شده اند.

خبرگزاری رویترز نیز گزارش داد که هزاران نفر از طرفداران مرسی در بسیاری از مناطق قاهره علیه ارتش و عبدالفتاح السیسی، فرمانده کل نیروهای مسلح مصر دست به تظاهرات زدند.

پلیس با استفاده از شلیک های هشداردهنده و پرتاب گاز اشک آور، تلاش کرد مانع از ورود تظاهرکنندگان به میدان تحریر پایتخت شود. نیروهای امنیتی این میدان را محاصره و تظاهرکنندگان را وادار کردند تا راهی منطقه ای دیگر شوند.

هزاران نفر از هواداران حزب اخوان المسلمین در شهرک نصر قاهره نیز تظاهراتی اعتراضی بر پا کردند. شهرک نصر یکی از مراکز تجمع هواداران این حزب در درگیری های بعد از سقوط محمد مرسی است.

این در شرایطی است که در ماه اوت، هواداران مرسی در این منطقه چادرهایی اعتراضی بر پا کرده بودند که با دخالت پلیس و ماموران امنیتی و بر جای گذاشتن صدها کشته سرانجام برچیده شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، به نقل از شاهدان عینی، روز جمعه (۴ اکتبر) در منطقه ای دیگر در قاهره نیز هواداران و مخالفان مرسی با یکدیگر درگیر شدند و زد و خورد کردند.

بر اساس گزارش رویترز، یک منبع بیمارستانی در شهر اسویت در جنوب مصر نیز گفته است، در درگیری بین نیروهای پلیس و تظاهرکنندگان در روز جمعه چهار تن کشته شده اند.

ارتش مصر، سوم ژوئیه سال جاری، پس از گسترش اعتراضات علیه محمد مرسی، رییس جمهوری وقت مصر، او را از قدرت برکنار کرد و ضمن تعلیق قانون اساسی یک رییس جمهوری موقت تعیین کرد. از آن زمان تاکنون شهرهای مختلف مصر صحنه درگیری هواداران او و نیروهای امنیتی شده است.

در آغاز درگیری در قاهره، پلیس برای متفرق کردن هواداران محمد مرسی از گاز اشک آور استفاده کرد.

تلویزیون دولتی مصر نیز گفته است که نیروهای امنیتی این کشور مانع حرکت تظاهرکنندگان به سمت وزارت دفاع مصر شده اند.

به گزارش رویترز، تظاهرکنندگان در قاهره پرچم های مصر را در دست داشتند و شعارهایی علیه نظامیان سر می دادند.

به گزارش خبرگزاری دولتی مصر، منا، نیروهای ارتش از حرکت تظاهرکنندگان بر روی یکی از پل هایی که به میدان « التحریر» منتهی می شد، جلوگیری کرده اند.

همزمان گزارش ها حاکی است که در شهر اسکندریه و همچنین دو شهر دیگر در دلتای نیل نیز، هواداران محمد مرسی تظاهرات اعتراضی برگزار کرده اند.

از زمان برکناری محمد مرسی تا کنون، صدها نفر در درگیری بین نیروهای امنیتی و هواداران او کشته شده اند.

قرار بود دیروز، شنبه، در چهلمین سالگرد جنگ اعراب و اسرائیل، بار دیگر هواداران مرسی و اخوان المسلمین دست به تظاهرات بزنند.

درگیری های سایر شهرها

اخبار رسانه های دولتی مصر نیز حاکی از وقوع درگیری هایی در اسکندریه و استان جنوبی اسیوط است.

احمد الانصاری، معاون رییس اورژانس مصر به خبرگزاری فرانسه گفته است که دست کم ۴۵نفر در جریان این درگیری ها زخمی شدند. همزمان عده ای ناشناس به خالد داوود، سخنگوی حزب لیبرال « الدستور» در قاهره حمله کردند. خبرگزاری رسمی « منا» گزارش داده است که او از ناحیه سینه و دست زخمی شده است.

ابراز نگرانی سازمان ملل و آمریکا

بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل متحد و وزارت امور خارجه آمریکا نگرانی خود را از رویدادهای جاری مصر اعلام کرده اند. آمریکا از همه طرف های درگیر در مصر خواسته است، خشونت را کنار گذارند و با روش های مسالمت آمیز راه گذار سیاسی از وضعیت کنونی این کشور را هموار سازند. مارتین نسیرکی، سخنگوی بان کی مون هم درخواست مشابهی را مطرح کرده

است.

در شرایطی تظاهرات روز جمعه به خشونت کشیده شده است که کاترین اشتون، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، روز پنجشنبه با مقامات بلندپایه مصر و همچنین دو سیاستمدار وابسته به گروه اخوان المسلمین دیدار کرده و خواهان آشتی ملی در این کشور شده بود.

به گزارش رویترز با توجه به وضعیت فعلی در مصر به نظر می رسد دو طرف درگیری در این کشور توجهی به در خواست خانم اشتون ندارند.

ممنوعیت فعالیت اخوا ن المسلمین

محمد مرسی، رییس جمهوری پیشین مصر از حزب اخوان المسلمین به دنبال اعتراضات گسترده مردم در سوم ژوئیه سال جاری (۱۲ تیر) توسط ارتش این کشور برکنار و بازداشت شد.

در ۱۴ اوت، پلیس دست به تهاجمی گسترده علیه هواداران او زد و چادرهای اعتراضی آنها در قاهره را با توسل به زور برچید. صدها نفر در جریان این تهاجم کشته شدند. بیش از ۲ هزار تن از اسلامگرایان، از جمله تقریبا همه کادر رهبری حزب اخوان المسلمین نیز بازداشت

شدند.

در پایان سپتامبر سال جاری دادگاهی در مصر فعالیت این حزب را ممنوع اعلام کرد و دستور داد، اموال و دارایی های آن ضبط شود.

طبق این گزارش، پس از سرنگونی حکومت حسنی مبارک، رییس جمهوری اسبق مصر در سال ۲۰۱۱، گروه اخوان المسلمین در تمام انتخابات توانست پیروز شود. اما در دوران ریاست جمهوری محمد مرسی این گروه محبوبیت خود را از دست داد.