به گزارش پارس به نقل از کیهان، عاموس یادلین (رئیس سابق اطلاعات ارتش رژیم صهیونیستی) در جروزالم پست نوشت: نقش اسرائیل در مذاکرات آتی ایران و جامعه بین الملل باید جلوگیری از انجام معامله ای بد باشد که موجب تحکیم جایگاه تهران به عنوان یک کشور در آستانه هسته ای شدن خواهد شد.


وی که اکنون رئیس موسسه مطالعات امنیت ملی اسرائیل است می افزاید: مذاکره فی نفسه، هدف نیست بلکه چارچوبی برای روند و هدفی است که تهدید هسته ای ایران را برطرف کند. اسرائیل باید توجه خود را به ماهیت این توافقنامه و جزئیات آن معطوف کند.


وی تاکید می کند: با وجود آنکه مشخص است ایرانی ها همه شرایط مورد نظر نتانیاهو یعنی توقف غنی سازی، انتقال ذخایر اورانیوم غنی شده به خارج، تعطیلی فردو و راکتور آب سنگین اراک را نخواهند پذیرفت اما، تشریح توافقنامه ای که تهدیدهای شرایط موجود را که احتمال تولید بمب از سوی ایران در آن بالاست، به طور قابل ملاحظه ای کاهش دهد، حائز اهمیت است؛ توافقنامه ای که شانس ایران برای رسیدن به مرحله آستانه هسته ای شدن را از بین ببرد.


یادلین می افزاید: نظارت و شفافیت کافی نیست، نظارت و شفافیت مادامی خوب و مناسب است که توافقنامه به قوت خود باقی باشد. فرض ما بر این است که ایران همانند سال ۲۰۰۳، زمانی که روحانی مذاکره کننده هسته ای ایران بود، می تواند به طور یکجانبه این توافقنامه را نقض کند [! ؟ ]


او می نویسد: دستیابی به توافقی با « باراک اوباما» بر سر واکنش غرب به نقض توافقنامه در آینده حائز اهمیت است. توافقنامه ای که تعداد سانتریفیوژهای فعال ایران را به طور چشمگیری کاهش دهد، غنی سازی اورانیوم را به ۵/۳ درصد محدود کند و اورانیوم غنی شده ایران را به خارج از کشور منتقل و دوباره فرآوری کند و به ایران بازگرداند.
یادلین افزود: گنجاندن پروتکل الحاقی که امکان بازرسی و پژوهش مخفیانه را در صورت نقض توافقنامه از سوی ایران فراهم می کند، باید یکی دیگر از بندهای این توافقنامه باشد. همچنین باید هرگونه توافقنامه ای که باعث تقویت توانمندی های ایران شود، به عنوان توافقنامه ای بد و منفی یاد کرد که باید با آن مخالفت شود.
وی معتقد است: توافقنامه ای که در آن با فعالیت فردو موافقت شود، مبنایی عالی برای ایران است تا پیش برود.
این مقام اطلاعاتی سابق رژیم صهیونیستی همچنین خاطرنشان کرده است: تمایل ایران به مصالحه ناشی از بار سنگین تحریم هاست، از این رو، بیانات و اشاراتی مانند کاهش تحریم ها می تواند مبنایی برای شروع مذاکرات باشد اما، کاهش تحریم ها مستلزم اقدامات ایران، در وهله نخست، کاهش گستره برنامه هسته ای اش است.
رئیس سابق واحد اطلاعات ارتش رژیم صهیونیستی تاکید کرد: گرچه ما این نرمش و مانور ایران را فریب می دانیم اما، باید به یک توافقنامه خوب، فرصت و مجال داد. برملا شدن این فریب فوائد و منافع راهبردی خواهد داشت.
گزافه گویی و سم پاشی مقامات صهیونیستی علیه برنامه هسته ای ایران در حالی است که این رژیم نامشروع، ناقض قوانین بین المللی در زمینه تولید و تکثیر تسلیحات کشتار جمعی است.


روزنامه گاردین در این باره نوشت: مقامات اسرائیل در حالی از تلاش ایران برای تولید بمب اتمی سخن می گویند که سخنی در مورد زرادخانه تسلیحات هسته ای اسرائیل به میان نمی آورند. آنها هنوز به طور رسمی انکار می کنند و سال ها تسلیحات اتمی خود را از جهانیان پنهان نگاه داشته بودند تا این که مردخای ونانو آن را آشکار کرد و به خاطر آن محکوم به ۱۸ سال زندان شد و تاکنون هم نگذاشته اند از اسرائیل [فلسطین اشغالی] خارج شود.
گاردین می افزاید: در مورد عدم امضای معاهده عدم تکثیر سلاح هسته ای توسط اسرائیل سکوت شده است. همین طور در مورد اشغال سرزمین های فلسطینی توسط دولت های متوالی اسرائیل هم حرفی به میان نمی آید.