به گزارش پارس به نقل از مهر، رئیس جمهوری سوریه در گفتگو با یک رسانه ایتالیایی ضمن استقبال از نزدیک شدن آمریکا و ایران به یکدیگر، اراده و خواست ملتش را شرط اصلی مشارکت وی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۴ دانست.

به گزارش خبرگزاری سوریه (سانا) ، بشار اسد گفت: افراد مسلح از دیدگاه ما جزو مخالفان به حساب نمی آیند بلکه تروریست هستند. مخالفان یک تشکل سیاسی با برنامه های سیاسی و دیدگاههای مشخص سیاسی هستند و به کارگیری سلاح و ویرانی و تخریب را نمی توان مخالف نامید بلکه در سراسر دنیا آنها را تروریسم می نامند. ما با همه احزاب مخالفان می توانیم گفتگو کنیم اما درباره افراد مسلح اگر سلاح خود را بر زمین بگذارند ما همانند دیگر شهروندان با آنها برخورد می کنیم.

رئیس جمهوری سوریه درباره امکان برگزاری نشست ژنو گفت: هنوز هیچ چیز مشخص نیست. حاضران در نشست و دیگر موضوعات مربوط به آن معلوم نیست و ما نمی توانیم بگوییم که چه کسی ریاست دولت را در این نشست بر عهده خواهد داشت. هر حزب سیاسی می تواند در این نشست حاضر باشد اما ما نمی توانیم با سازمانهای وابسته به القاعده یا تروریستها گفتگو کنیم ما با کسانی که خواستار دخالت نظامی در سوریه هستند گفتگو نخواهیم کرد.

اسد بیان کرد: شفاف و صریح به شما بگویم که قطر و عربستان سعودی سرسپرده هستند و ارباب آنها آمریکاست همه ما این را به خوبی می دانیم اگر آمریکا در این نشست شرکت کند بقیه کشورهای اقمار آن نیز از واشنگتن پیروی می کنند.

وی درباره وضع میدانی جنگ و امکان حضور نیروهای بین المللی در مناطق تماس نیروهای دولتی و مخالفان گفت: این عملی نیست زیرا بحث دو طرف در حال جنگ مانند سوریه و اسرائیل مطرح نیست زیرا در این موارد خطوط جبهه کاملا مشخص است و نیروهای سازمان ملل می توانند حضور پیدا کنند ما از گروههای سخن به میان می آوریم که در همه جای سوریه و در داخل هر شهر و منطقه ای وجود دارند و هیچ خط مشخصی وجود ندارد از آن گذشته امکان ترسیم نقشه مشخص ممکن نیست.

بشار اسد درباره نقش کشورهای اروپایی از جمله ایتالیا در بحران سوریه گفت: نقش ایتالیا خارج از اتحادیه اروپا مفهومی ندارد و اروپا تصمیمات مستقل از آمریکا ندارد. ما به بارها از مسئولان اروپایی شنیده ایم که آنها دیدگاههای ما را قبول دارد اما نمی توانند آن را اعلام کنند و این در طول بحران سوریه بارها رخ داده است. واقعیت این است که بیشتر کشورهای اروپایی از زمان جورج بوش دنباله رو سیاستهای آمریکا بوده اند و هنگامی که با کشوری مشکل پیدا می کنند همه کشورها روابط خود را قطع می کنند اگر رابطه ای وجود نداشته باشد چگونه می توان ایفاگر نقشی بود. چگونه می توان از صداقت کشورهای اروپایی سخن گفت در حالی که بدترین تحریمها را علیه سوریه از زمان استقلال آن روا داشته اند. قبل از ایفای هر نقشی باید بسیاری از موضوعات را بررسی کرد. ما از ایفاگری هر نقشی استقبال می کنیم. ما از تلاشهای هر کشوری که خواهان کمک به سوریه باشند استقبال می کنیم اما به صراحت بگویم کشورهای اروپایی امروز نمی توانند ایفاگر نقشی باشند زیرا عوامل موفقیت آن را در اختیار ندارند.

رئیس جمهوری سوریه درباره تماس تلفنی اوباما رئیس جمهوری آمریکا با حسن روحانی همتای ایرانی اش نیز بیان کرد: به اعتقاد من این موضوع به دلایل مختلف تاثیر مثبتی بر سوریه دارد؛نخست ایران همپیمان سوریه است، دوم اینکه ما به ایرانی ها اعتماد داریم، سوم اینکه ایرانی ها مانند هر کشور دیگری در دنیا به آمریکایی ها اعتماد ندارند و به اعتقاد من بسیاری از همپیمانان آمریکا اعتمادی به دولت های آمریکا ندارند. نزدیک شدن ایرانی ها به آمریکا یک تحرک ساده نیست. این حرکت برنامه ریزی شده و متکی به تجربه ایرانی ها با آمریکا از زمان پیروزی انقلاب اسلامی ایران در سال ۱۹۷۹ است اما به نظر من اگر آمریکایی ها در این نزدیکی صادق باشند نتایج مثبت خواهد بود و نه تنها بر بحران سوریه بلکه بر کل مشکلات منطقه تاثیر خواهد گذاشت.

وی درباره سلاح شیمیایی نیز اظهار داشت: ارتش سوریه هرگز از سلاح شیمیایی استفاده نکرده است و ما شواهدی داریم که نشان می دهد گروههای مسلح از این سلاح استفاده کرده اند. ارتش سوریه در حال پیشروی است و نیازی به استفاده از این سلاح نداشته است. ارتش سوریه در طول بحران هیچگاه حتی در شرایط دشوار و مکانهایی که تعداد زیادی از تروریستها حضور داشته اند از این سلاح استفاده نکرده است حالا چرا باید در غوطه از آن استفاده کنیم ما از کمیت حقیقتی یاب سازمان ملل خواستیم که به سوریه بیاید تا در این باره تحقیق به عمل آورند اما به ناگاه با این روایت روبرو شدیم. گذشته از آن چرا آمریکا در برابر حضور این تیم که قبلا سوریه درخواست حضور آنها را کرده بود کارشکنی کرد. از سویی چگونه می توان در شهرها سلاح شیمیایی استفاده کرد جایی که دهها هزار نفر قربانی می شوند و نیروهای ارتش نیز جزو آنها هستند. ما اعترافات تروریستها و مدارک دیگری در دست داریم که نشان دهنده به کارگیری سلاح شیمیایی از سوی تروریستهاست.

بشار اسد در پاسخ به این سئوال که آیا ممکن است که اطرافیان شما در این موضوع نقش داشته باشند تاکید کرد: این سلاح کشتار جمعی است آیا یک فرد در کشوری که سلاح هسته ای دارد بدون اجازه مسئولان آن کشور می تواند از سلاح هسته ای استفاده کند به نظر من این یک داستان کودکانه است. این بمب دست ساز نیست که آن را در جیب بگذاری و هرجا خواستی پرتاب کنی حتی هنگام جنگ با دشمن. عملیات به کارگیری سلاح شیمیایی بسیار پیچیده است.

وی درباره اینکه عملکرد نظام سوریه در ابتدای بحران سوریه اشتباه بوده است و آیا اسد از این بابت متاسف است افزود: باید تعریف به کارگیری زور و خشونت مشخص شود ما مطابق با قانون اساسی عمل کردیم. هنگامی که آمریکایی ها به لس آنجلس در سال ۱۹۹۵نیرو اعزام کردند این زور بود یا مبارزه با شورشیان. ما مطابق قانون اساسی عمل کردیم. اما درباره اشتباهات این در هر نقطه ای در دنیا رخ می دهد و چند سال قبل در انگلیس پلیس به اشتباه یک جوان برزیلی را کشت. میان سیاست های کلی و اقداماتی که در بسیاری از کشورهای جهان رخ می دهد تفاوت وجود دارد. همه باید به اشتباهات خود توجه داشتند. همه افراد بشری همه روزه مرتکب اشتباهاتی می شوند اما چگونه می توان درباره این اشتباهات حکم کرد این پس از حادثه است نه هنگام حادثه. ما در وسط بحران هستیم ما می توانیم پس از پایان بحران درباره آن حکم کنیم و اقدامات خود را بررسی می کنیم و مردم به شکل واقع بینانه ما را نقد کنند.

اسد درباره ترک کردن قدرت گفت: اگر خروج من از قدرت به بهبود اوضاع منجر شود بدون تردیدن جواب من مثبت است. اما سئوال این است که آیا وضع بهتر خواهد شد برای من به عنوان رئیس جمهور من باید در پستم باشم زیرا هنگامی که فردی در کانون طوفان است نباید از کشتی پیاده شود. پست خود رارها کند و کشورش را در طوفان رها کند. وظیفه حکم می کند که کشتی را به ساحل امن و کشور را به ساحل امن برسانی نه اینکه از ملت و کشتی پیاده شوی.

رئیس جمهوری سوریه درباره سناریویی که ثبات را برای سوریه به ارمغان آورد گفتگوهای سیاسی و توقف خشونت و توقف کمکهای مالی و تسلیحاتی را عنوان کرد. صندوق رای تنها ابزار است تنها ابزاری که مردم می توانند نظر خود را اعلام کنند و اینکه چه کسی را انتخاب می کنند راه دیگری در تمام کشورها وجود ندارد.

وی درباره نامزد شدنش در انتخابات سال ۲۰۱۴ گفت: اگر قبل از انتخابات احساس کنم که ملت سوریه می خواهند که من نامزد شوم پس نامزد می شوم و اگر احساس کنم که تمایلی ندارند پس نامزد نمی شوم.

رئیس جمهوری سوریه در پایان بر ضرورت انجام اصلاحات در کشورش، دفاع از کشور در برابر تروریستها و رهایی از شر آنها، مقابله با چالشهای فراوان جامعه سوریه و کارهای زیادی که باید انجام شود تاکید کرد.