به گزارش پارس به نقل از فارس، خبرگزاری « رویترز» در گزارشی با این عنوان که « ایران بزرگترین آزمون برای روابط متزلزل اوباما با نتانیاهو است» ، نوشته است که با توجه به موضوع ایران، « باراک اوباما» رئیس جمهور آمریکا و « بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی در حال حاضر با بزرگترین آزمون در رابطه با اینکه آیا می توانند با یکدیگر همکاری داشته باشند و یا خیر روبرو هستند و خطرات این رابطه بیشتر از هر زمان دیگر است.

در این گزارش ادعا شده است که اغواگری دیپلماتیک دکتر « حسن روحانی» رئیس جمهور ایران منجر شده است که ناگهان شکافی بین کاخ سفید و تل آویو به وجود بیاید و چگونگی واکنش سران کاخ سفید و اسرائیل به این شکاف می تواند پیامدهای گسترده ای را برای عقبه سیاسی آنها و همچنین آینده ثبات در خاورمیانه به دنبال داشته باشد.

بر اساس این گزارش، با گذشت سه روز از تماس تلفنی تاریخی بین اوباما و روحانی که عالی رتبه ترین تماس بین دو کشور ایران و آمریکا در طول سه دهه گذشته محسوب می شود، قرار است روز دوشنبه هفته جاری (فردا) نشستی بین سران آمریکایی و اسرائیلی در کاخ سفید برگزار شود که احتمالا این جلسه مهمترین برخورد بین این مقامات خواهد بود.

* اختلاف اوباما و نتانیاهو؛ پشت درهای بسته

رویترز نوشته است که اوباما و نتانیاهو در این نشست تلاش خواهند کرد تا از هرگونه تکرار درگیری های قبلی پرهیز کنند و به دنبال اعلام وحدت بین واشنگتن و تل آویو باشند اما در عین حال، احتمالا پشت درهای بسته، رفع اختلاف این مقامات درباره ایران دشوار است.

در این گزارش آمده است که نتانیاهو که از سرعت توسعه روابط بین آمریکا و ایران عصبی است و عمیقا به روحانی تردید دارد، در نشست فردا در کاخ سفید، اوباما را برای اتخاد اقدامات خاص و تعیین ضرب الاجل برای جلوگیری از اینکه تهران از گفت و گوها برای هدر کردن زمان و در عین حال پیشرفت به سوی تولید سلاح هسته ای استفاده کند، تحت فشار قرار خواهد داد.

این در حالیست که ایران همواره بر صلح آمیز بودن مقاصد فعالیت های هسته ای خود تاکید و از طرف دیگر، اوباما نیز به حق مردم ایران در دستیابی به فناوری صلح آمیز هسته ای اذعان کرده است.

رویترز در ادامه گزارش خود نوشته است که اوباما نیز نتانیاهو را برای زمان دادن جهت آزمایش نیات روحانی تحت فشار قرار خواهد کرد و در عین حال تلاش می کند تا به اسرائیل مجددا اطمینان بدهد که پیش از موعد مقرر، تحریم های ضد ایرانی را کاهش نخواهد داد.

* مقاومت اوباما در قبال اعمال فشار اسرائیل برای تعیین ضرب الاجل برای تهران

بر اساس اظهارات یکی از منابع آگاه نزدیک به کاخ سفید، اوباما احتمالا در برابر اعمال فشار اسرائیل برای تعیین یک محدودیت زمانی دقیق جهت اتخاذ رویکرد دیپلماسی در قبال ایران و حصول توافق هسته ای با تهران مقاومت خواهد کرد.

* روحانی با کلماتش، بین اسرائیل و آمریکا اختلاف انداخته است

در ادامه این گزارش به اظهارات یکی از مقامات سابق آمریکایی اشاره شده که اعلام کرده است: مقامات آمریکایی و اسرائیلی تمایل دارند که بگویند هیچ شکاف و اختلافی بین آنها در قبال ایران وجود ندارد اما روحانی فقط با کلماتش، یک شکاف (بین آمریکا و اسرائیل) ایجاد کرده است.

رویترز در ادامه این گزارش نوشته است که اوباما و نتانیاهو سابقه برخوردهای دشواری با یکدیگر دارند به طوری که نتانیاهو در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۲ میلادی آمریکا، علنا از « میت رامنی» نامزد حزب جمهوریخواه و رقیب اوباما که بازنده این انتخابات بود، حمایت کرد.

اوباما در عین حال بعد از پیروزی مجدد در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، در اولین سفر خود در ماه مارس سال گذشته عازم اسرائیل شد تا روابط خود را با نتانیاهو از سر بگیرد و در این سفر، از برخی تعریف و تمجیدهای کهنه و قدیمی برای پشت سر گذاشتن گذشته مقابله ای بین آمریکا و اسرائیل استفاده کرد.

* نگرانی اسرائیل از چشم انداز تنش زدایی در روابط واشنگتن و تهران

در این گزارش نوشته شده است که تماس تلفنی اخیر بین اوباما و روحانی قطعا منجر به افزایش نگرانی اسرائیل درباره چشم اندازهای حاصل از تنش زدایی میان آمریکا و ایران شده است به طوری که کاخ سفید پیش از برقراری این تماس تلفنی با رئیس جمهور ایران، اسرائیلی ها را در جریان گذاشته اند.

بر اساس این گزارش، توانایی اوباما در آرام کردن اسرائیل پیرامون تعامل واشنگتن با ایران ممکن است به نفوذ لابی حامی اسرائیل در واشنگتن و قانونگذاران دو حزب جمهوریخواه و دموکرات کنگره آمریکا که حامی اسرائیل هستند، محدود شود.