به گزارش پارس ، به نقل از مهر تاریخچه روابط ایران و آمریکا از کودتا علیه دولت محمد مصدق تاکنون شاهد رویدادهای مختلفی بوده است. ۶۰ سالی که به گفته نوام چامسکی -اندیشمند و استاد برجسته-" روزی نبوده که آمریکا مردم ایران را شکنجه نداده باشد" . به بهانه تحولات اخیر، نگاهی به آنها می‎ اندازیم.

۱۹۵۳: کودتایی با پشتیبانی و برنامه‎ ریزی سازمان جاسوسی آمریکا -سیا- باعث سرنگونی محمد مصدق -نخست وزیر ایران- و بازگشت محمد رضا به قدرت شد. به نوشته خبرگزاری اسوشیتدپرس: " آمریکا در ۲۵ سال پس از آن صدها میلیون دلار در اختیار این شاه که به صورت افزونی خودکامه می‎ شد، قرار داده بود. "

۱۹۷۹: انقلاب اسلامی، شاه را سرنگون کرد. امام خمینی (ره) از تبعید بازگشت و در صحبت‎ های خویش آمریکا را" شیطان بزرگ" نامید. دانشجویان لانه جاسوسی را تسخیر کردند و ۵۲ آمریکایی به مدت ۴۴۴ روز در اختیار آنها بودند. آمریکا روابط دیپلماتیک خود را با جمهوری اسلامی قطع کرد.

۱۹۸۰: عملیاتی نظامی توسط نیروی دلتا برای آزادسازی گروگان‎ های آمریکایی صورت گرفت که طوفان شن باعث برخورد هواپیمای سی۱۳۰ و بالگرد سی اچ-۵۳ شد و ۸ تن از نظامیان آمریکایی در این حادثه به هلاکت رسیدند.

۱۹۸۰-۸۸: آمریکا در ۸ سال دفاع مقدس که ۱.۵ میلیون کشته برجای گذاشت، از صدام حسین حمایت کرد. اسنادی که به تازگی منتشر شده است، فاش ساخت که در استفاده از سلاح شیمیایی توسط رژیم بعثی، آمریکا دخالت مستقیم داشته است.

۱۹۸۳: در دو انفجار در سفارت و مقر تفنگداران دریایی آمریکا در لبنان، ۲۵۸ آمریکایی کشته شدند. واشنگتن گروه‎ های تحت حمایتِ ایران را مسبب این رویداد می‎ داند.

۱۹۸۶: افشای ماجرایی که به" ایران-کُنترا" مشهور شد. بر اساس آن، دولتِ دونالد ریگان درآمد حاصل از فروش سلاح به ایران را صرفِ ایجاد نارآمی و سقوط حکومت‎ ها در آمریکای مرکزی می‎ کرد.

۱۹۸۷-۸۸: برخورد نیروهای ایرانی و آمریکایی در خلیج فارس.

۱۹۸۸: آمریکا، هواپیمای مسافربری ایران را بر فراز تنگه هرمز ساقط کرد و ۲۹۰ نفر به شهادت رسیدند. ایران و عراق در زمینه آتش بس به توافق رسیدند.

۱۹۹۵: بیل کلینتون -رئیس جمهوری وقت آمریکا- تحریم‎ های نفتی و تجاری را علیه ایران اعمال کرد.

۱۹۹۷: با برگزاری گسترده انتخابات ریاست جمهوری ایران، آمریکا برخی از تحریم‎ ها را تعدیل کرد.

۲۰۰۱: پس از ۱۱ سپتامبر، دو کشور در زمینه سرنگونی طالبان در افغانستان همکاری کردند.

۲۰۰۲: جورج دابلیو بوش، ایران را در کنار کره شمالی و عراق، بخشی از" محور شرارت" دانست.

۲۰۰۳: سرنگونی صدام حسین و اشغال عراق توسط نیروهای تحت فرماندهی آمریکا. در یک حمله شبانه توسط نیروهای آمریکایی به کنسولگری ایران در شهر اربیل از کردستان عراق، ۵ دیپلمات ربوده شدند و حدود ۳۰ ماه در اسارت بودند. واشنگتن که از اداره اوضاع عاجز مانده بود، در راستای توجیه آن، بارها ایران را متهم به حمایت از گروه‏ ‎ هایی کرد که به نیروهای آمریکایی حمله می‎ کنند.

۲۰۰۶-۲۰۱۰: آمریکا، موافقت دیگر اعضای شورای امنیت سازمان ملل را برای چهار قطعنامه علیه جمهوری اسلامی جلب می‎ کند. این قطعنامه ‎ ها که از نظر حقوق از پایه و اساسی برخوردار نیستند، خواستار توقف غنی‎ سازی و صادرات سلاح می‎ شد. علاوه بر این، محدودیت‎ هایی در بخش بانکی، تجاری و مسافرت وضع شد.

۲۰۰۷: چند دور مذاکره میان سفرای تهران و واشنگتن در بغداد انجام شد که اولین تماس مستقیم و رسمی دیپلمات‎ های دو طرف پس از پیروزی انقلاب اسلامی محسوب می‎ شود.

۲۰۰۹: اوباما با وعده تعامل با ایران بر سر کار آمد. چند ماه بعد محمود احمدی‎ نژاد مجدداً به ریاست جمهوری انتخاب شد. آمریکا علناً از فتنه پیش آمده حمایت کرد. آمریکا و رژیم صهیونیستی در اقداماتی که به" جنگ مخفی" معروف است، تلاش کردند در برنامه هسته‎ ای اخلال بوجود آوردند و دانشمندان نیز به شهادت رسیدند.

۲۰۱۱: در رویدادهای سوریه، آمریکا از تروریست‎ ها و مخالفینی که قصد سرنگونی نظام بشار اسد را دارند، حمایت کرده است. تحلیل‎ گران غربی دلیل اصلی دشمنی واشنگتن را نقش اساسی دمشق در محور مقاومت دانسته‎ اند.

۲۰۱۲: آمریکا بر روی کشورهای دیگر در زمینه اعمال تحریم خرید نفتِ جمهوری اسلامی فشار مضاعف آورد.

۲۰۱۲-۱۳: هشت دور مذاکره هسته‎ ای ایران با پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل و آلمان، با پافشاری کشورها بر مواضع خود، به بن بست انجامید.

۲۰۱۳: با انتخاب حسن روحانی به ریاست جمهوری، اوباما پیام تبریکی برای ایشان فرستاد و تحرکاتی در جهت بهبود روابط صورت گرفت. به دنبال نامه نگاری‎ ها روسای جمهور دو طرف، اوباما در نطق مجمع عمومی خود اعلام کرد آمریکا به دنبال تغییر نظام ایران نیست و حق برخورداری ایران از انرژی هسته ای را با محترم شمرد. وی گفت" تاریخ دشوارِ" روابط ایران و آمریکا را نمی توان یک شبه پشت سر گذاشت زیرا" بی اعتمادی عمیقی" وجود دارد. از سوی دیگر، روحانی نیز اعلام کرد تهران به دنبال افزایش تنش با واشنگتن نیست.