گروه سیاسی - کاخ سفید اعلام کرد اوباما با روحانی به صورت تلفنی صحبت کرده است.

این گفت وگوی تلفنی در آخرین دقایق حضور روحانی در نیویورک انجام شده است. باراک اوباما دقایقی بعد از انتشار این خبر اعلام کرد که با حسن روحانی گفت وگو کرده است. حسن روحانی هم در توییتر خود از این تماس تلفنی خبر داده است.

به گزارش پارس به نقل از افکارنیوز، دقایقی پس از انتشار این خبر از سوی پایگاه ریاست جمهوری ایران، باراک اوباما خود جلوی دوربین ها قرار گرفت و گفت: « همین الان، من با پرزیدنت روحانی از جمهوری اسلامی ایران تلفنی صحبت کردم. هر دوی ما درباره تلاش های در حال انجام برای رسیدن به یک توافق درباره برنامه هسته ای ایران صحبت کردم. »

اوباما گفت که با رئیس جمهور ایران صحبت کرده و معتقد است که می تواند با این کشور به توافق هسته ای دست پیدا کند. رئیس جمهور آمریکا گفت گه این اولین ارتباط بین یک رئیس جمهور ایرانی و آمریکایی از سال ۱۹۷۹ بوده است.
باراک اوباما همچنین گفت: « ما مسئولیت داریم راه دیپلماسی را ادامه دهیم و فرصتی بی همتا در اختیار داریم تا با رهبری جدید در تهران پیش برویم. »

این نخستین تماس عالی ترین مقام های دو کشور پس از انقلاب است. یک روز پیش از این محمد جواد ظریف و جان کری، وزیران خارجه ایران و آمریکا پس از سه دهه با یکدیگر در حدود نیم ساعت مستقیما گفت وگو کردند. این گفت وگو پس از نشست ۱+۵ در نیویورک انجام شد که ظریف و کری هم در آن شرکت کرده بودند. حسن روحانی ساعاتی پیش از تماس تلفنی با همتای آمریکایی خود، سخنرانی رئیس جمهوری آمریکا در سازمان ملل را متفاوت دانسته و آن را گامی برای بهبود روابط توصیف کرده بود. این گزارش تکمیل می شود.