به گزارش پارس به نقل از ایسنا، عبدالله گل، رئیس جمهوری ترکیه در مصاحبه با روزنامه واشنگتن پست درباره توافق روسیه و آمریکا در خصوص سلاح های شیمیایی سوریه اظهار داشت: ما از این توافق استقبال می کنیم اما نباید بحث درباره سوریه به سبب بحث درباره سلاح های شیمیایی کنار گذاشته شود. قرار نیست که اهمیت این توافق را کم تلقی کنیم. از طرف دیگر ما می دانیم که مساله سلاح های شیمیایی چقدر فنی است و باید مورد بررسی قرار گیرد. مساله مهم این است که این اقدامات بیش از حد به طول نینجامد و مکانیسمی برای بررسی پیشرفت آن وجود داشته باشد. به همین دلیل شورای امنیت سازمان ملل باید با یک مکانیسم روشن وارد عمل شود.

وی در پاسخ به اینکه آیا منظور وی اقدام در چارچوب فصل هفتم منشور سازمان ملل است گفت: البته من منظورم اقدام در چارچوب فصل هفتم است. اگر این تحولات در ارتباط با سلاح های شیمیایی سوریه انجام شده و وضعیت به گونه ای باشد که انگار همه چیز در ارتباط با سوریه تمام شده است چنین اقدامی اشتباه بوده و منجر به تضعیف اعتبار جامعه بین الملل می شود. ما نباید به مجرد کنترل تسلیحات شیمیایی سوریه بگوییم همه چیز تمام شده است.

وی در ادامه در ارتباط با اینکه این توافق باعث در قدرت ماندن بشار اسد شده گفت: این مساله چیزی نیست که ما بتوانیم با آن کنار بیاییم. ما باید به یاد داشته باشیم که هنگامی که این اتفاقات رخ داد امید زیادی به مردم سوریه داده شد. ابتدا حرف ها خوش بینانه بود اما اقدامات مطابق حرف ها نبود. اکنون بیش از ۱۰۰ هزار تن کشته شده اند و نیمی از مردم سوریه آواره هستند. اگر امروز بگوییم که دیگر کاری با سوریه نداریم و در این کشور مردم با یکدیگر بجنگند باید از ابتدا در حرف ها تجدید نظر کنیم. اگر ما همه چیز را به حال خود رها کنیم این خطر وجود دارد که اتفاقات رخ داده در افغانستان در سواحل مدیترانه بیافتد و هیچ کس نمی تواند آن را تحمل کند.

وی تاکید کرد: با توافق سلاح های شیمیایی سوریه تحولی ایجاد شده اما هیچ راه حلی برای جنگی که در سوریه در جریان است وجود ندارد و اگر نظم جدید ظهور نکند من به شما می گویم که در سوریه چه اتفاقی خواهد افتاد.

عبدالله گل درباره اینکه آمریکایی ها معتقدند افراطگران بر مخالفان سوری تسلط دارند و مقصر این مساله ترکیه و قطر هستند، گفت: در سوریه هیچ افراطگری وجود نداشت. اگر همه چیز در سوریه به حال خود رها شود مردم ابتدا افراطگر شده و سپس تروریست خواهند شد. باید واکنش ما در ابتدا به سوریه بسیار قدرتمندتر می بود اما این کار انجام نشد. اگر همه چیز آنگونه که پیشرفت ادامه یابد از اکنون تا شش ماه یا یک سال آینده ما شاهد حضور گروه های مخالف بسیار با ساختارتر و زبده تر خواهیم بود که تعداد زیادی از مردم در آنها هستند و متفرق کردن آنها بسیار دشوار خواهد بود. کسانی که اجازه دهند چنین اتفاقی رخ دهد مسئول آنچه که در سوریه رخ خواهد داد خواهند بود.

گل گفت که همه به ویژه پنج کشور شورای امنیت سازمان ملل دارای مسئولیت هستند و باید از همان ابتدا در این شورا عزمی وجود می داشت منظور من مقصر دانستن یک کشور خاص نیست اما از نظر من قدرتمندترین کشور آمریکا است.

وی در ارتباط با اینکه آیا آمریکا و دولت اوباما با تهدید به جنگ علیه سوریه و عمل نکردن به آن ترکیه را نادیده گرفته اند گفت: من چنین چیزی نمی گویم البته اقدام نظامی آخرین راه حل است. خوب است که دیپلماسی راه خود را پیدا کند. من قصد نداشتم آمریکا را برجسته کنم. از همان ابتدا در ارتباط با سوریه یک راهبرد سیاسی به دقت حساب شده وجود نداشت. مداخله نظامی به گونه ای که در قالب یک راهبرد سیاسی کلی نباشد نتیجه خواهد داد و شما باید یک راهبرد سیاسی جامع داشته باشید.

رئیس جمهور ترکیه همچنین در ارتباط با اینکه گزارش شده ترکیه به گروه های افراطگر در سوریه کمک می کند گفت: کسانی که این را می گویند فقدان دوراندیشی دارند و ما را نمی شناسند ما چنین اتهامی را نمی پذیریم و من عملا آن را یک بهانه برای فاصله گرفتن از تحولات و عدم انجام اقدامی درباره سوریه می دانم.

عبدالله گل نسبت به استدلال در کنگره آمریکا مبنی بر اینکه عربستان و قطر به گروه های افراطگر سوریه کمک می کنند و ترکیه اجازه عبور کمک ها و افراطگران را از خاک خود می دهد، گفت: این افراطگران به ترکیه نمی آیند اما میانه روها که به دنبال دموکراسی هستند در ترکیه دیدار می کنند. ما کاملا کمک به میانه روها در میان مخالفان سوری را آشکار ساخته ایم. بنابراین اگر کاری که ما انجام می دهیم پذیرفته نشود و به جای آن به عکس ما را مقصر خلاف آنچه که انجام می دهیم بدانند من آن را بهانه ای می دانم تا برای اینکه از وضعیت سوریه فاصله گرفته شود.

وی در ارتباط با مساله روابط ترکیه و اسرائیل گفت: هیات های دو کشور به کشور طرف مقابل می روند و چارچوبی زمانی برای دیدارها دارند. آنها به اعیاد ملی و جشن های ما می آیند و نشست های ما بسیار مثبت است.

گل در ارتباط با اینکه دورنمایی نسبت به توافق آمریکا و ایران درباره مساله هسته ای وجود دارد، گفت: رئیس جمهور جدید آمریکا دوران جدیدی را در ایران آغاز کرده است و من تعجب نخواهم کرد که روابط ایران و آمریکا پیشرفت کند.

وی تاکید کرد: اگر قطعنامه قاطعی در سازمان ملل وجود داشته باشد که تحت فصل هفتم سازمان ملل نتوان از آن سوء تفسیر کرد ما می توانیم امیدوار باشیم که بشار اسد به آنچه که درباره سلاح های شیمیایی خود متعهد شده پایبند خواهد ماند.

رئیس جمهور سوریه همچنین در ارتباط با ضرورت کناره گیری بشار اسد از قدرت گفت: چطور کسی می تواند فکر کند که وی با پیش زمینه این حمام خون می تواند در قدرت بماند.

وی در ادامه خاطرنشان ساخت: من همواره گفته ام که روسیه و ایران باید بخشی از مذاکرات درباره سوریه باشند. من مشاهده کردم که روسیه و ایران در ارتباط با موضع خود نسبت به سوریه بیش از دیگران متعهد بوده اند. البته من فکر نمی کنم برنده ای وجود داشته باشد و از نظر من همه در حال باخت هستند. من فکر می کنم آمریکا قدرتمند است و باید قدرت خود را اعمال کند. آنهایی که قدرتمند هستند باید به عنوان آخرین راه حلد قدرت خود را نشان دهند.