به گزارش پارس ، تسنیم به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان ملل؛ بان کی مون دبیرکل سازمان ملل در مراسم گرامی داشت روز جهانی صلح که هر سال در تاریخ ۲۱ سپتامبر در سازمان ملل برگزار می شود گفت: روز جهانی صلح بهترین فرصت برای کنار گذاشتن خشونت از سوی گروه ها متنازع در جهان است.


دبیرکل سازمان ملل همچنین در این مراسم تاکید کرد: جا دارد به مقام کشته های جنگ های تاریخ بشریت در این روز ارج نهیم و برای تمام بازماندگان و زیان دیدگان از این نزاع های خونین صبر و بردباری آرزو کنیم چرا که این عزیزان همواره آلام و دردهای سرگذشت جنگ ها را برای همیشه با خود به همراه خواهند داشت.
وی در بخش دیگری از سخنانش از گروه هایی که هم اکنون در نقاط مختلف جهان درگیر هستند خواست از فرصت وجود چنین روزی استفاده کرده و سلاح خود را برای همیشه بر زمین بگذارند.
وی در این باره تاکید کرد: شاید بیشترین جای دنیا که اکنون به این امر نیاز داشته باشد کشور سوریه است، چرا که جنگ و نابودی در این کشور سالاست که ادامه دارد.


بان کی مون در این باره تاکید کرد: من هم اکنون از گروه های مسلح درگیر در سوریه و تمام حامیان این گروه ها می خواهم هم اکنون به این درگیری های خونین و ویران گر پایان دهند، تا به این وسیله راه برای آغاز مذاکرات صلح و دوستی باز شود.


گفتنی است شعار امسال سازمان ملل برای روز جهانی صلح" آموزش برای صلح" نام دارد، بان کی مون در ادامه سخنانش با ذکر جمله ای از دانش اموز و فعال معروف پاکستانی" ملاله یوسف زی" که در زمان بازدیدش از مقر سازمان ملل بیان کرده بود اشاره کرد و گفت: بله چه خوب گفت یوسف زی زمانی که تاکید کرد" تنها یک معلم و یک کتاب و یک مداد می تواند جهان را دگرگون کند" .
دبیرکل سازمان ملل در این باره افزود: در این روز که روز جهانی صلح است اجازه دهید فرزندان خود را با آموزه های تسامح و احترام متقابل پرورش و آموزش دهیم.


وی گفت: زمانی که به آموزش بها دهیم در این صورت ما فقر را ریشه کن کرده ایم، و به گرسنگی پایان داده ایم، و جامعه ای سالم تر و نیرومند تر را در جهان پایه ریزی خواهیم کرد.
بان کی مون دبیرکل سازمان ملل این سخنان را در جمع شماری از مسئولان سازمان ملل از جمله رئیس مجمع عمومی این سازمان و معاون دبیرکل سازمان ملل و با حضور جمعی از سفرا و نمایندگان کشورهای حاضر در این سازمان بیان کرد.
دبیرکل سازمان ملل پس از آن به اتفاق تمام حاضران بعد از به صدا در آمدن ناقوس صلح که از سوی بان کی مون در حیاط محوطه این سازمان به صدا در آمد برای مدت یک دقیقه سکوت کردند.
گفتنی است این ناقوس را ژاپن در سال ۱۹۵۴ به سازمان ملل اهدا کرد که با استفاده از سکه های نقدی کشورهای ۶۰ کشور جهان ساخته شده است.