به گزارش پارس به نقل از تسنیم، آیت الله احمد جنتی خطیب نمازجمعه این هفته تهران در خطبه دوم نماز جمعه با تبریک فرارسیدن هفته دفاع مقدس گفت: باید هرچه می توانیم درباره این دفاع مقدس فکر کنیم، چرا که دفاع مقدس از هر دانشگاهی ارزنده تر است و می توانیم در این دانشگاه همه درس ها را فرا بگیریم، درس هایی که در هیچ دانشگاهی نمی توان آن را یاد گرفت.

وی با بیان اینکه دفاع مقدس نعمت بزرگی برای ما بود، اظهار داشت: البته ظلم هایی در دفاع مقدس به کشور ما صورت گرفت و مملکت ما اشغال شد و خسارت های مالی و جانی نیز به همه مردم وارد شد، اما همه اینها در برابر برکات جنگ کم است و این دفاع مقدس برکات زیادی داشت.

امام جمعه موقت تهران ادامه داد: دشمن باور نمی کرد که در برابر حکومت نوظهور و تازه به وجود آمده و ناآشنا به فنون جنگی و ارتشی که آمادگی نداشت، شکست بخورد چرا که فکر می کرد اگر آن ارتش شاهنشاهی در مقابل آنها باشد، می تواند در برابر آنها به پیروزی برسد حتی در محاسبات عادی فکر می کردند می توانند ظرف یک هفته خوزستان را به تصرف درآورند و بعد به سمت تهران بیایند. البته این محاسبات در آن زمان طبیعی بود، چرا که چه کسی می خواست در برابر ارتش مجهز عراق که با حمایت آمریکا و غربی ها تجهیز شده مقاومت کند؟

آیت الله جنتی با بیان اینکه ارتش شکست خورده شاهنشاهی در آن زمان قدرتی نداشت، آن ارتش سابقه جنگی نداشت، گفت: در این زمان است که باید خداوند و امام خمینی (ره) را شناخت. امام با بسیج مردمی وارد میدان شد و تنها ننشست و به ارتش اکتفا کند و به آنها بگوید که به میدان جنگ بروند، بلکه ضمن تقویت ارتش و دادن قدرت روحی به آنها مردم را برای حضور در جبهه ها بسیج کرد و در آن زمان بسیج و سپاه شکل گرفت.

وی با تاکید بر اینکه در زمان دفاع مقدس مردم عادی عاشقانه عازم جبهه ها می شدند و امام مساله مرده شهادت را مجددا بر سر زبانها انداخت، اظهارداشت: متاسفانه بعد از قضیه عاشورا بحث شهادت خیلی مطرح نبود، اما امام با قدرت تمام این پرونده را باز کرد و عشق به شهادت، آرزوی شهادت در راه خدا و تلاش جوانان برای رفتن به جبهه به گونه ای بود که اگر جوان ها و بچه های بسیجی در زمان عادی جبهه نبودند، حتما زمان عملیات به جبهه می رفتند، در حالی که در دیگر کشورها این گونه نبود و این اتفاقات اسلام را زنده کرد.

امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه روحیه ایثار و فداکاری در راه خداوند در دفاع مقدس زنده شد، گفت: تا قبل از دفاع مقدس خیلی کم افراد می دانستند ایثار و فداکاری در راه خداوند یعنی چه، اما در آن زمان جبهه ها از بچه های پاک عاشق پر شد و این بچه ها به هیچ وجه پست، درجه و پول نمی خواستند و اصلا این مسائل به ذهنشان نمی آمد، بلکه تنها هدف شان اطاعت از خداوند، فرمان امام خمینی (ره) و جهاد و شهادت در راه خدا بود.

آیت الله جنتی ادامه داد: در بهشت به روی جوانان و بسیجی های ما از دفاع مقدس باز شد و تا قبل از دفاع مقدس در بهشت بسته بود، به گونه ای که اگر کسی در جبهه ها شهید نمی شد، گریه می کرد و می گفت من ناخالص بوده ام که شهید نشده ام، لذا این موارد جزو ارزش های دفاع مقدس به شمار می آید.

وی با اشاره به امکانات ضعیف کشورمان در دوران دفاع مقدس گفت: جوانان و بسیجی ها با دست های خالی و امکانات بسیار ضعیف به جنگ می رفتند و بچه های ما حتی تفنگ هم به دست نگرفته بودند چه برسد به آرپی جی اما آنها تنها قوت و قدرت ایمان و جانی برای تقدیم در راه خدا داشتند و این کار را انجام می دادند.

امام جمعه موقت تهران تاکید کرد: دفاع مقدس ۸ سال طول کشید و دشمنان با ذلت و خاری از کشورمان خارج شدند در حالی که هیچ کس حتی دوست و دشمن هم این موضوع را باور نمی کردند، اما یک وجب از خاک کشور نیز اشغال نشد.

آیت الله جنتی در همین زمینه گفت: باید به خاطر پیروزی های فراوان در دفاع مقدس از امام خمینی (ره) تشکر کنیم و بگوییم که خداوندا روح امام عزیز ما را با روح پیغمبر و علی (ع) محشور کن، چرا که این امام حق زیادی بر گردن این مملکت و مردم دارد و انشاءالله خداوند نیز ما را با امام عزیزمان محشور کند.

وی همچنین به دیدار اخیر فرماندهان سپاه با مقام معظم رهبری اشاره کرد و افزود: مقام معظم رهبری در دیدار اخیر با فرماندهان سپاه بیانات خوبی داشتند و انشاءالله خداوند ایشان را حفظ و عزت و قدرت شان را روز افزون کند.

دبیر شورای نگهبان با بیان اینکه مقاومت، ایستادگی، اخلاص و صداقت از ویژگی های سپاه و پاسداران انقلاب اسلامی است اظهار داشت: این ارتش الهی از ابتدا براساس تقوا، ایمان و اطاعت از ولی امر مسلمین جهان به وجود آمد و هیچ چیز دیگری در میان نبود و در این سپاه بهترین، سالم ترین و صادق ترین نیروها تربیت شدند و همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند، نیروهایی در سپاه پاسداران تربیت شدند که به دستگاه های دیگر نیز رفتند و امروز بسیاری از نیروهای زبده در دستگاه ها از بچه های سپاه هستند.

آیت الله جنتی خاطرنشان کرد: ما امروز نیز اگر در تشکیلات خود قصد جذب نیرو داشته باشیم، اولویت قطعی با بچه های سپاه است، چرا که آنها امتحان پس داده هستند و نشان داده اند که به دنبال مقامات دنیایی و پول نیستند، از قدرتی که خداوند به آنها داده سوءاستفاده نمی کنند و تنها خدمتگذاری مردم را می خواهند.

وی در ادامه خطاب به فرماندهان سپاه گفت: ای فرماندهان سپاه سعی کنید این روحیه ها را حفظ کنید چرا که این چیزها قیمت دارد. دقت کنید که در میان شماها مال طلبی پیدا نشود و کسی به دنبال پول نرود چرا که اگر رفت، سپاهی نیست. به دنبال پست و مقام و پول و ثروت نباشید بلکه تنها در پی یک ارتش الهی باشید، من در این فرصت کم هرچه درباره سپاه و هفته دفاع مقدس بگویم باز هم کم است.

امام جمعه موقت تهران با اشاره به سخنان اخیر رئیس جمهور درباره اجرای قانون عفاف و حجاب اظهار داشت: آقای رئیس جمهور در هفته گذشته مطلبی را فرمودند؛ مطلبی که ما همواره تاکید داشتیم و می گفتیم قانون عفاف و حجاب که در شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب شده در حال خاک خوردن است. حتی به رئیس جمهور گذشته هم گفتیم، اما کسی گوش نکرد. اما حالا این آقا در جلسه اعلام کرد که این قانون باید بدون افراط و تفریط اجرا شود و ما هم می گوییم احسنت، دست شما درد نکند، اما پیگیری کنید و این بحث ها صرفا حرف نباشد و مامورینی بگذارید که این مسائل را پیگیری کنند تا بدانند در کجا این مسائل پیگیری می شود و کجا کم کاری صورت گرفته است.

آیت الله جنتی تصریح کرد: شاید بیش از ۱۰ مرتبه من این مساله را گفته ام اما امروز برای بار یازدهم باز هم تکرار می کنم و می گویم ای برادر محترم! از کجا می خواهید شروع کنید؟

وی افزود: نقطه شروع به نظر من باید از جیره خواران و حقوق بگیران دولت باشد، چرا که آن فردی که سر برج از شما حقوق می گیرد، ناچار است که بخشنامه دولت را اجرا کند و لذا این افراد را در ادارات ملزم کنید که حجاب اسلامی را رعایت کند.

امام جمعه موقت تهران تاکید کرد: اجرای قانون در کوچه و بازار مشکل و سخت است، ولی ممکن است و محال نیست. در کنار دریا مشکل است، اما محال نیست. اجرای قانون در ادارات، بیمارستان ها و دانشگاه ها آسان است. چرا یک دختر دانشجو که می خواهد در دانشگاه درس بخواند و بعدا پستی بگیرد، باید بدحجاب باشد؟ خیلی ها به من گفتند که دخترانی با حجاب و چادر به دانشگاه می روند، اما در آنجا خراب می شوند و چادرشان را از سرشان برمی دارند. چرا باید وضعیت اینگونه باشد در حالی که دانشگاه باید مرکز اجرای اینگونه قوانین باشد.

آیت الله جنتی ادامه داد: در دانشگاه ها دانشجویان نمره می خواهند و هرچیزی به آنها بگوییم برای گرفتن نمره گوش می دهند، لذا باید به آنها بگویید ای خانم دانشجو! اگر می خواهید به دانشگاه بیایید، ما در دم دانشگاه مامور گذاشته ایم و اگر حجاب بدی داشتی شما را راه نمی دهند و اگر احیانا شما راه دادند و به داخل دانشگاه آمدید، بدان که در نمره و انضباط شما اثر می گذارد. مسلم است که این افراد به قانون تمکین خواهند کرد، چرا که خرج و زحمتی برایشان ندارد. بلکه تنها یک پوشش و حجاب اسلامی می خواهد و حتما این کار را انجام خواهند داد.

وی با اشاره به قهرمانی تیم ملی کشتی در مسابقات جهانی اظهار داشت: مقام معظم رهبری در پیامی قهرمانی ملی پوشان کشتی را تبریک گفتند و من نیز از تریبون نماز جمعه این قهرمانی را تبریک می گویم. ما در عکس ها دیدیم که یک برادر بعد از دریافت مدال به سجده افتاد و می گوییم احسنت و بارک الله، اما بدان که خداوند این توفیق را به تو داده است و اگر قدرتی وجود دارد از خداوند است، لذا خداوند را فراموش نکن و نمازتان را مرتب بخوانید و تنها بعد از پیروزی شکر خدا و سجده نباشد، بلکه در همه حال این شکر وجود داشته باشد و رابطه تان را با خداوند در همه حال حفظ کنید.

امام جمعه موقت تهران همچنین در ادامه به اتفاقات سوریه اشاره کرد و گفت: سوریه خیلی وضع ناجور و فلاکت باری دارد و در داخل و خارج این کشور کشته ها، ویرانی ها و آوارگی های زیادی وجود دارد و غربی ها و آمریکایی ها ول نمی کند.

آیت الله جنتی با بیان اینکه در این دوره متاسفانه به عده ای به نام القاعده دچار شده ایم، گفت: کار این گروه خون خوردن است و هدفی ندارند. تنها می گویند هر کسی که باشد بکشید و منفجر کنید و هیچ فرقی برایشان ندارد. این اتفاق در سوریه و عراق تکرار شده است.

وی ادامه داد: آمریکایی ها در قضیه سوریه از طرفی دلشان می خواهد حمله ای انجام دهند و قدرتی از خود نشان دهند و از طرفی می دانند این حمله برایشان گران تمام می شود. بسیاری از حکومت ها و مردم دنیا و سوریه با حمله نظامی مخالف هستند و لذا آمریکایی ها همین طور مانده اند که چه کار کنند.

امام جمعه موقت تهران تصریح کرد: اگر عقلی در کار باشد، آمریکایی ها باید از خر شیطان پیاده شوند و مسائل را در مذاکرات سیاسی حل کنند، نه خودشان را ذلیل کنند و از چشم مردم بیاندازند و نه مردم سوریه را ناراحت کنند. لذا امیدواریم خداوند به حق محمد و آل محمد عقلی به آنها بدهد و عقلی هم به ما بدهد. امیدواریم خداوند هم به مردم عزیز سوریه صبر بدهد و پیروزی نهایی را نصیب مردم عزیز سوریه کند. همچنین مردم عراق را از شر انفجارها و کشتارها نجات دهد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، آیت الله احمد جنتی در خطبه اول نماز جمعه این هفته تهران نیز با تبریک میلاد علی ابن موسی الرضا (ع) اظهارداشت: خداوند را شکر می کنیم که این عزت را برای مردم ایران اسلامی آفرید که در مجاورت بارگاه مقدس حضرت امام رضا (ع) هستند و ضریح مطهر ایشان همواره قبله گاه حاجت مندان و دردمندان مردم شریفی است که دورتادور این ضریح مقدس طواف می کنند.

وی ادامه داد: درباره مادر بزرگوار امام رضا اسمهای مختلفی مطرح است و در یکی از روایات اسم ایشان نجمه نقل شده است، ایشان می گوید زمانی که آبستن بودم احساس سنگینی نمی کردم و در زمان خواب صدای تسبیح و تمجید از خداوند را می شنیدم و وحشت می کردم، اما وقتی که بیدار می شدم صدا تمام می شد.

امام جمعه موقت تهران اظهار داشت: حتی زمانی که امام رضا (ع) متولد شدند دست هایشان را روی زمین گذاشتند و سرشان را به آسمان بلند کردند و با لبشان با خداوند مناجات می کردند.

آیت الله جنتی تصریح کرد: اگر نگاه ما به گونه ای باشیم که نتوانیم از فضیلت های خداوند استفاده کنیم، خسران بزرگی انجام داده ایم و نمی دانم در آخرت چه می شود.

وی با تاکید بر اینکه امام رضا (ع) هیچگاه حاجت مندی را رد نمی کردند، گفت: دولت مردان، ثروتمندان، علما و شیعیان علی ابن موسی بن الرضا باید بدانند که این حضرت هیچ حاجت مندی را رد نمی کردند.

امام جمعه موقت تهران ادامه داد: امام رضا (ع) هیچگاه با خدمتکاران تندی نمی کردند و حرف زشتی نمی زدند، شب ها خیلی کم می خوابیدند و تا صبح مناجات می کردند.

آیت الله جنتی تاکید کرد: درد غربت و تنهایی برای علی بن موسی الرضا چیزی نبود و قابل تحمل بود، اما برخورد مامون با بیت المال طاقت امام رضا را گرفته بود و حضرت در سختی های روحی زیادی بود.