به گزارش پارس به نقل از مشرق، یک سند محرمانه متعلق به سازمان جاسوسی آمریکا که به بیرون درز یافته است، تاکید می کند که افراد مسلح گروهک القاعده در سوریه گاز سمی سارین تولید کرده و در اختیار داشتند و هدف آنها حملات شیمیایی علیه غیر نظامیان در سوریه بوده است.

با فاش شدن این سند شواهد و ادله دست داشتن این گروهک ها در حمله شیمیایی که در ۲۱ آگوست گذشته در منطقه غوطه واقع در ریف دمشق رخ داد، بیشتر شده است. این درحالی است که آنها تلاش می کردند در جامعه بین الملل مسئولیت آن را متوجه نظام سوریه کنند.

در سندی که پایگاه" دبلیو ان دی" آمریکا وابسته به" پنتاگون" وزارت دفاع این کشور که ادعا می کند به صورت انحصاری به آن دست یافته، آمده است: " بمب هایی از گاز سارین متعلق به گروهک تروریستی جبهه النصره که در جنوب ترکیه واقع در مرزهای مشترک با سوریه مستقر بودند، مصادره شده است" .

این پایگاه خبری می افزاید: بمب های مذکور از طریق عناصر جبهه النصره و با همکاری گروه القاعده در عراق وارد سوریه شده بود که بعدها مقداری از آن مصادره و به احتمال زیاد باقی مانده این بمب ها ماه مارس گذشته در حمله شیمیایی علیه شهرک" خان العسل" در" ریف حلب" ، در شمال سوریه علیه شهروندان و ارتش سوریه استفاده شد.

پایگاه" دبلیو ان دی" که این سند را محرمانه و ممنوع الانتشار در خارج توصیف کرده است، در ادامه می نویسد: سند مذکور متعلق به سازمان اطلاعات داخلی آمریکا یکی از شاخه های سرویس های اطلاعاتی این کشور است.

سند مذکور فاش می کند که ۱۲ نفر از عناصر جبهه النصره به هنگام مصادره گاز سارین، در شهر" آدانا" ترکیه ساکن بودند که نیروهای مبارزه با تروریسم این کشور آنها را خطرناک ترین شاخه در میان گروه های مسلح در ترکیه توصیف کرده است.

این پایگاه در ادامه می نویسد: عملیات بازداشت در اواسط ماه مه گذشته زمانی که نیروهای امنیتی ترکیه دو بمب حاوی دو کیلوگرم گاز سارین را در اثنای بازرسی از منازل مسلحین سوری عضو گروهک جبهه النصره متعلق به گروه القاعده در شهر آدانا کشف کردند، صورت گرفت. بعد از بازداشت آنها در مرزهای ترکیه انبار مخفی سلاح، اسناد و داده های اینترنتی کشف شد.

یک منبع در ارتش آمریکا گفته است که تحقیقات گسترده ای در این زمینه صورت گرفت و گزارش های به دست آمده از عشایر عراق حاکی از آن است که ۵۰ شاخصه کلی، اقدام گروه القاعده در عراق در زمینه تولید گاز سارین و ارسال آن به سوریه را تایید می کند.

پایگاه الکترونیکی مذکور افزود: سند جدید ارتش و سازمان اطلاعات آمریکا بر نتایج اولیه تحقیقاتی که سازمان ملل در مورد حمله تروریستی شیمیایی به شهرک خان العسل در حلب رسیده بود، صحه می گذارد. کلیات این گزارش و شواهد موجود نشان می دهد که انگشت های اتهام به سمت گروه های مسلح است.

همچنین سند مذکور صحت گرازش صد صفحه ای که روسیه به سازمان ملل تقدیم کرده است، تایید می کند. در این گزارش آمده بود که گروه های مسلح از گاز اعصاب در حملات خان العسل استفاده کرده اند.

پایگاه" دبلیو ان دی" آمریکا در ادامه نوشت: سند مذکور بر نتیجه ای که یوسف بودانسکی کارشناس امور تروریسم بین الملل رسیده است، تاکید می کند. وی در تحلیل خود آورده است، افشاگری های اخیر در مورد حمله شیمیایی به غوطه در ریف دمشق نشان می دهد که هدف از حمله گروه های مسلح به پایگاه های خودشان تحریک آمریکا به مداخله نظامی در سوریه بوده است.

بودانسکی که مدیر سابق مهمات تروریستی و جنگ کلاسیک کنگره آمریکا بوده است، افزود: نتایج تحقیقات به عمل آمده در مورد حمله نشان می دهد که ماده شیمیایی استفاده شده ابتدائی و ساخت دست است و نمی تواند ساخته ارتش باشد؛ به ویژه اینکه تصاویر ویدئویی منتشر شده از قربانیان نشان می دهد که افرادی بدون پوشیدن ماسک اطر اف قربانیان می چرخند و بدون دستکش دست به اجساد می زنند؛ ولی با این وجود مواد شیمیایی به آنها سرایت نکرده است و این تاکید می کند که بمب ها دست ساز هستند.

این کارشناس بین المللی اظهار داشت: بمب هایی که اپوزیسیون به عنوان دلیلی بر دست داشتن دولت سوریه در حمله شیمیایی نشان داد و کارشناس سازمان ملل نیز آن را بررسی کرده اند با ویژگی های سلاح هایی که ارتش در اختیار دارد، همخوانی ندارد؛ در حالی که گروه های مسلح سلفی جهادی تکنولوژی خاص آن را دارند و کشف آن در مخفیگاه های عناصر موسوم به" جهادیون" در ترکیه و عراق و بولتن های محرمانه مجاهدان افغانی بر صحت این موضوع تاکید می کند.

" رای مگ فرن" کارشناس سابق سرویس های اطلاعات مرکزی آمریکا تاکید می کند که گروهک های مسلح در سوریه از گاز سمی سارین در حمله شیمیایی به غوطه استفاده کرده اند.

مگ فرن، از تحلیلگران و افسران سابق سازمان اطلاعات آمریکا در زمره افرادی است که در تاریخ ۶ سپتامبر جاری نامه گروهی به باراک اوباما فرستاده و در آن دولت سوریه را در قبال حمله شیمیایی مسئول نداسته اند و استدلال آنها این است که شواهد ملموس نشان می دهد که حمله به عنوان یک اقدام تحریک آمیز و مدیریت شده توسط شورشیان سوری بود.

امضا کنندگان این نامه اظهار داشتند: یک هفته قبل از حمله شیمیایی، رهبران شورشیان برای تعیین دستور کار جهت تشدید اوضاع و" تغییر معادلات جنگ" گرد هم آمدند که هدف از آن حمله به سوریه به رهبری آمریکا بوده است؛ آنها شواهد اصلی را در منابع مرتبط با ادعاهای شورشیان سوری و اطرافیانشان عنوان کردند.

کارشناسان بر این باورند که نشست های اولیه میان رهبران اپوزیسیون سوریه و مسئولان قطر، ترکیه و آمریکا در اردوگاه نظامی ترکیه در شهر انطاکیه برگزار شد که عناصر موسوم به ارتش آزاد از این اردوگاه به عنوان پایگاه فعلی خود استفاده می کنند.

در یادداشت مهمی که تحلیلگران و افسران سابق ارائه کرده اند، کلیپ های تصویری وجود دارد که در آن عناصر بیگانه در صفوف گروه های مسلح در سوریه فعالیت و بمب های توپخانه ای مملو از گازهای سمی شلیک می کنند؛ همچنین یکی از عناصر گروهک های تروریستی مسلح در" ریف لاذقیه" ، در غرب سوریه به استفاده از مواد شیمیایی که گازهای سمی و کشنده تولید می کنند، اذعان کرد.

این پایگاه آمریکایی عنوان کرد که هر روز شواهد دست داشتن گروه های تروریستی مسلح در حملات شیمیایی در غوطه واقع در ریف دمشق فزونی می یابد و" دومینیکو کویریکو" ، خبرنگار ایتالیایی و" پیر بکینین" ، پژوهشگر بلژیکی که به مدت ۵ ماه نزد عناصر جبهه النصره بازداشت بودند و اخیرا آزاد شده اند، بر دست داشتن این گروهک ها در حمله شیمیایی ماه گذشته تاکید می کنند.

بکینین با تاکید بر اینکه دولت سوریه هرگز گاز سارین و هیچ نوع گاز دیگری در غوطه استفاده نکرده است، افزود: او و دوست ایتالیایی اش در زمان بازداشتشان گفتگویی میان سه نفر در پایگاه اسکایپ به زبان انگلیسی شنیده اند و یکی از گفتگو کنندگان خودش را به عنوان یکی از رهبران" ارتش آزاد" معرفی کرده است و در جریان این گفتگو آنها از حمله شیمیایی توسط شورشیان سوری به عنوان یک اقدام تحریک آمیز برای تشویق غرب به مداخله نظامی در این کشور، پرده برداشته اند.