فارس: باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا در گفت وگو با تلویزیون ABC گفت که او به حسن روحانی رئیس جمهوری ایران نامه نوشته است.

وی گفت: ما غیرمستقیم با ایرانی ها ارتباط برقرار کردیم. من به رئیس جمهور ایران نامه فرستادم، اما ما مستقیما با هم گفت وگو نکرده ایم.

وی افزود: دیپلماسی در زمینه بحران سوریه با حمایت تهدید نظامی یک مدل بالقوه برای مذاکرات درباره موضوع هسته ای و جاه طلبیهای هسته ای ایران است.

اوباما در برنامه این هفته « جورج استفانوپولولس» در شبکه ABC درباره ارسال نامه به مقامات ایران گفت جزئیات آن را فاش نکرد.

اوباما افزود: نگرانی آمریکا درباره جاه طلبیهای هسته ای ایران به مراتب بزرگتر و مهمتر از سلاحهای شیمیایی سوریه است. من فکر می کنم که ایرانی ها هم درک می کنند که موضوع هسته ای برای ما در مقایسه با موضوع تسلیحات شیمیایی بسیار مهمتر است.

براساس این گزارش، باراک اوباما و حسن روحانی قرار است در نشست مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی کنند اگر چه هیچ برنامه ای برای ملاقات بین این دو تنظیم نشده است.

اوباما در واکنش به سوالی اظهار داشت؛ ایران نباید فکر کند که عدم حمله نظامی به سوریه به این معناست که آمریکا پاسخ نظامی به موضوع هسته ای ایران نخواهد داد و از این کار دوری میکند.

رئیس جمهور ایالات متحده اضافه کرد؛ پیامی که ایرانی ها از موضوع سوریه می گیرند نباید این باشد اجتناب از حمله نظامی به سوریه به این معناست که ما به ایران حمله نظامی نخواهیم کرد. به عبارت دیگر، آنچه که آنها باید درس بگیرند این است که امکان حل این موضوعات از طریق دیپلماتیک وجود دارد.