به گزارش پارس به نقل از کیهان، جرج فریدمن که سابقه مدیریت در سازمان سیا را داراست، ضمن تحلیلی نوشت: آمریکا، آشکارا ایران را به دلیل تهدید اسرائیل تقبیح می کند اما در حمله نظامی به تهران محتاطانه عمل می کند، زیرا نگران است ایران با بی ثبات کردن منطقه واکنش نشان دهد. ضمن آنکه، واشنگتن هنوز باور ندارد برنامه هسته ای تهران براساس ادعای اسرائیلی ها در مرحله پیشرفته قرار دارد. وی می افزاید: برنامه هسته ای ارزش فوق العاده ای برای ایرانی ها دارد که ضمن تقویت جایگاه ایران در جهان اسلام، اعتبار جهانی سیاسی سودمندی به این کشور اعطا کرده است.

فریدمن ادامه ادامه است: برنامه هسته ای ایران، این امکان را ایجاد کرده تا تهران در جایگاهی برابر با پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل و آلمان قرار گیرد و به لحاظ روانی فضایی فراهم کرده که در آن تمایل جمهوری اسلامی به مذاکره با آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین و آلمان به معنای امتیاز گرفتن بوده است.
فریدمن با بیان اینکه آمریکا از عواقب شکست در درگیری با ایران می ترسد، نوشت: سناریوی انتقال ویروس استاکس نت که گفته می شود تلاشی از سوی آمریکایی ها و اسرائیلی ها برای تضعیف برنامه هسته ای ایران با استفاده از جنگ سایبری بود، می تواند در این زمینه عبرت آموز باشد. هر چند آمریکایی ها استاکس نت را به عنوان موفقیتی بزرگ ستودند، اما برخلاف باور اسرائیلی ها، نتوانست برنامه هسته ای ایران را متوقف کند و از این بابت، ارسال این ویروس یک شکست محسوب می شد.


وی آنگاه خاطر نشان کرد: مقامات تل آویو سال ها درباره حمله به ایران بلوف زده اند، بدون اینکه اقدامی بکار بندند چرا که خطر شکست آنها قطعی خواهد بود. مقامات اسرائیل اگر به دنبال وادار کردن آمریکایی ها برای مشارکت در این حمله هستند، لفاظی بی فایده است. اما واشنگتن به دنبال افزایش فشارها بر ایران با هدف منزوی کردن این کشور است.
فریدمن افزود: رهایی از شر برنامه هسته ای تهران بدون دلیلی روشن برای اثبات اهداف آن، سیاست آمریکا را تشکیل نمی دهد. سیاست واشنگتن براساس مهار ایران بدون درگیر شدن در جنگ است و برای تحقق چنین هدفی، لفاظی های اسرائیلی ها کمک کننده است. به جای اینکه « بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر اسرائیل را به عنوان عاملی که آمریکا را وادار به حمله می کند، قلمداد کنیم، بهتر است لفاظی های وی را برای راهبرد واشنگتن ارزشمند بدانیم.
وی نتیجه گیری کرده است: جنگ طلبی اسرائیل نشانه قریب الوقوع بودن حمله نیست، بلکه به معنی حمایت از دستور کار آمریکا برای منزوی کردن و حفظ فشار روی ایران است. این به معنای سخنرانی های بیشتر از سوی نتانیاهو و ترس بیشتر از جنگ است. در واقع این کار برای تشدید فشار روانی است.