به گزارش پارس به نقل از عصر ایران، یک روزنامه روسی اعلام کرد مسکو سامانه پدافند هوایی جدیدی را در مقابل  S ۳۰۰ به ایران پیشنهاد کرده است.

  روزنامه روسی کومرسانت در خبری با عنوان" روسیه و ایران تعامل تسلیحاتی می کنند" به نقل از منابع نزدیک به ریاست جمهوری روسیه نوشت: مسکو تصمیم گرفته است سامانه موشکی S ۳۰۰ تغییر یافته ای را به ایران بدهد و ساخت دومین نیروگاه اتمی در منطقه بوشهر را نیز آغاز کند.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه نیز دستور داده است توافقنامه ها و اسناد لازم برای دیدار آتی اش با حسن روحانی تهیه شوند.

براساس این برنامه، روسیه ۵ سامانه از سیستم های موشکی  S ۳۰۰ VM تغییر یافته شده antey -۲۵۰۰ را در اختیار ایران قرار می دهد و در مقابل، تهران از پرونده شکایت خود علیه شرکت روسی سازنده سامانه های  S ۳۰۰ و درخواست برای دریافت ۴ میلیارد دلار غرامت به دلیل لغو قرارداد قبلی واردات S ۳۰۰ دست می کشد.

قرارداد قبلی تهران و مسکو برای خرید سامانه های موشکی  S ۳۰۰ در سال ۲۰۰۷ امضا شده بود. قیمت هر واحد این سامانه، رقمی معادل ۸۰۰ میلیون دلار است.

روسیه پیش از این برای مقابله با شکایت و درخواست غرامت ایران، پیشنهاد کرده بود به جای سامانه  S ۳۰۰، تهران سامانه دفاع هوایی" توب – M۱A" را تحویل بگیرد اما ایران این معامله را نپذیرفت و بر دریافت S ۳۰۰ یا غرامت پافشاری کرد.

سامانه موشکی جدید  S ۳۰۰ VM تغییر یافته شده که قرار است روسیه به ایران ارائه کند بسیار دقیق تر و بهتر از سامانه قبلی پیشنهادی است.

توافق دوم هم مربوط به ساخت دومین نیروگاه اتمی در بوشهر است. مذاکرات میان مسکو تهران درباره ساخت این نیروگاه در آخرین سفر احمدی نژاد به مسکو انجام شده بود.