به گزارش پارس به نقل از فارس، وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که « جان کری» وزیر خارجه این کشور علاوه بر دیدار با « سرگئی لاوروف» همتای روس خود با « اخضر ابراهیمی» نماینده سازمان ملل در امور سوریه نیز دیدار خواهد کرد.

وزارت خارجه آمریکا همچنین اعلام کرد که برخی از کارشناسان نظامی آمریکا جان کری را در سفر به ژنو همراهی خواهند کرد.

روسیه تأیید کرد که « سرگئی لاوروف» در ۱۲ سپتامبر (۲۱ شهریورماه) با « جان کری» درباره سوریه در « ژنو» دیدار و گفت وگو می کند.

یکی از منابع وزارت خارجه روسیه به خبرنگاران گفت: روز چهارشنبه، لاوروف مسکو را به مقصد قزاقستان ترک می کند و از آنجا برای دیدار با وزیر خارجه آمریکا در روز ۱۲ سپتامبر به « ژنو» پرواز می کند.

بر اساس این گزارش، آمریکا در انتشار اخبار گردهمایی دو وزیر خارجه مسکو و واشنگتن در ژنو در آینده ای نزدیک خبر داده بود و محور گفت وگوها وضعیت کنونی سوریه عنوان شده بود.

شبکه الجزیره نیز گزارش کرد که وزیر خارجه آمریکا در صدد است با وزیر خارجه روسیه و « ولید معلم» وزیر خارجه سوریه درباره طرح جدید مسکو درباره سوریه دیدار و گفت وگو کند.

این خبر در حالی منتشر شده است که جان کری گفته است که واشنگتن، لندن و پاریس طرح روسیه درباره سلاح های شیمیایی سوریه را بررسی می کنند. وی که در مقابل کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان صحبت می کرد گفت: ما میخواهیم قابلیت اجرایی این طرح را بررسی کنیم. جان کری افزود واشنگتن از هم پیمان اسد، یعنی روسیه خواسته که طرح خودشان درباره سلاح های شیمیایی سوریه را بدون فوت وقت اعلام کنند.

طرح روسیه کمی پس از اظهارات جان کری، وزیر خارجه امریکا، در جمع خبرنگاران در لندن اعلام شد.

وزیر خارجه امریکا گفت تنها راه برای جلوگیری از حمله نظامی به سوریه این است که دمشق تا هفته آینده همه سلاح های شیمیایی خود را به جامعه بین المللی تحویل دهد.

این در حالی است که واشنگتن با ادعای استفاده دولت دمشق از سلاح های شیمیایی علیه شهروندان خود تلاش می کند حمایت جامعه جهانی را برای اقدام نظامی علیه سوریه به دست آورد.

با این حال، کاخ سفید اذعان کرده است که هیچ مدرک « انکار ناپذیری» درباره استفاده دولت سوریه از سلاح های شیمیایی در اختیار ندارد، اما می گوید ارتش سوریه مسئول حمله شیمیایی به حومه دمشق است.