به گزارش پارس به نقل از ایسنا، این موسسه نظرسنجی مستقر در واشنگتن در خصوص افراطی گری در ۱۱ کشور اسلامی در آسیا و آفریقا تحقیق انجام داده است.

طبق این نظرسنجی با گذشت بیش از دو سال از مرگ اسامه بن لادن، رهبر القاعده، همچنان نگرانی ها از تندروی در کشورهای اسلامی شدید است. حدود ۶۷ درصد از شرکت کنندگان در این نظرسنجی تا حدی یا خیلی در خصوص افراطی گری نگران هستند و گروه هایی مانند القاعده، محبوبیت کمی دارند.

بر اساس این نظرسنجی، حتی پیش از مرگ اسامه بن لادن نیز اعتماد به القاعده کاهش یافته بود.

۵۷ درصد از مسلمانانی که در این نظرسنجی مورد مطالعه قرار گرفتند به گروه القاعده که بیش از یک دهه پیش به برج های تجاری دوقلو در آمریکا حمله کرد، نظر مساعدی ندارند.

۵۱ درصد از پاسخ دهندگان نیز با طالبان افغانستان مخالف هستند. در بسیاری از کشورهای بررسی شده، اکثریت قاطع مسلمانان با خشونت به نام اسلام مخالف هستند. در واقع حدود ۸۹ درصد در پاکستان، اندونزی ۸۱ درصد، نیجریه ۷۸ درصد و تونس ۷۷ درصد از مردم معتقدند که حملات انتحاری و اقدامات خشونت بار علیه غیرنظامیان به هیچ وجه قابل توجیه نیست.

اما در برخی کشورها، درصد ناچیزی معتقدند که عملیات انتحاری قابل توجیه است. به طور کلی حمایت از خشونت به نام اسلام در طول دهه اخیر در کشورهای اسلامی کاهش یافته است.

طبق این نظرسنجی، مسلمانان نیجریه نیز شدیدا با بوکوحرام، گروهی که محور اغتشاشات شمال نیجریه است، مخالفند.

اکثریت مسلمانانی که مورد مطالعه قرار گرفتند، نسبت به تندروی در کشورشان اظهار نگرانی کردند. ۷۵ درصد از مردم سنگال، و حداقل سه پنجم مسلمانان لبنان، تونس، مالزی، نیجریه، پاکستان، مصر و فلسطین در خصوص افراطی گری نگران هستند.

درصد نگرانی و عدم نگرانی مردم اندونزی نسبت به افراطی گری به طور مساوی ۴۸ درصد است. اما ترکیه تنها کشوری بود که ۵۱ درصد از مسلمانان آن نسبت به افراطی گری نگران نبودند.

در برخی کشورها نیز این نگرانی افزایش یافته است. در پاکستان و تونس به ترتیب دو سوم و سه پنجم از مردم در این خصوص نگرانند.

اما میزان نگرانی در اراضی اشغالی نسبت به دو سال پیش ۱۴ درصد کاهش داشته است. اما لبنان در بین ناراضی ترین کشورها نسبت به افراطی گری است، جایی که ۷۴ درصد از شیعیان، ۷۲ درصد از سنی ها و ۹۲ درصد از مسیحیان با این رویکرد مخالفند.

در نیجریه میزان نگرانی مسلمانان با ۱۴ درصد کاهش نسبت به ۲۰۱۰ به ۶۹ درصد رسیده و ۷۴ درصد مسیحیان نیز در این باره نگرانند.

و اما در مالزی مسلمانان بسیار بیشتر از هم وطنان بودایی خود با افراطی گری مخالفند (۷۰ درصد در برابر ۴۶ درصد) .

بیش از نیمی از مسلمانان فلسطین نیز، خشونت به نام اسلام را نمی پذیرند. اکثریت نسبی در کشورهای مالزی (۵۸ درصد) ، ترکیه (۵۴ درصد) ، اردن (۵۳ درصد) و سنگال (۵۰ درصد) صریحا با القای انگیزه های دینی برای خشونت مخالف هستند. هر چند در مالزی ۲۷ درصد از مسلمانان معتقدند که گاهی اوقات افراطی گری قابل توجیه است.

همچنین در لبنان و مصر نیز به ترتیب ۳۳ و ۲۵ درصد، عملیات انتحاری به نام اسلام را گاهی اوقات موجه می دانند، هر چند که به ترتیب ۴۱ و ۳۹ درصد از مسلمانان این دو کشور، صلاحیت این رویکرد را به هیچ وجه نمی پذیرند.

اما بیشترین حمایت از اقدامات خشونت آمیز را فلسطینی ها می کنند که ۶۲ درصد از آنها معتقدند که این اقدامات برای دفاع از اسلام در برابر دشمنان، گاهی اوقات موجه است. این حمایت در نوار غزه و کرانه باختری به یک شکل است.

به طور کلی میزان حمایت از حملات انتحاری و اقدامات خشونت بار در دهه اخیر در جوامع اسلامی بسیار کاهش یافته است. میزان مسلمانانی که حملات انتحاری را گاهی قابل توجیه می دانستند در طول این دهه در لبنان ۴۱ درصد، اردن ۳۱ درصد و پاکستان ۳۰ درصد کاهش یافته است.

اما در مصر این تفکر به شرایط مالی و درآمد اشخاص مرتبط است. افرادی که درآمد کمتری دارند بیشتر از افراطی گری حمایت کرده و افراد متمول تر با این امر مخالفند.

از سوی دیگر، گروه القاعده که مسئول بسیاری از حملات تروریستی در ۱۵ سال اخیر بوده است، بیشترین امتیاز منفی را در این مطالعه دریافت کرد. حدود ۵۷ درصد در این ۱۱ کشور اسلامی دید خوبی نسبت به این گروه ندارند.

در لبنان ۹۶ درصد، اردن ۸۱ درصد، ترکیه ۷۳ درصد و مصر ۶۹ درصد با گروه القاعده مخالفند. در کشورهای نیجریه، سنگال، تونس، اندونزی و اراضی اشغالی فلسطین نیز القاعده منفور است، اما در پاکستان و مالزی نظر مسلمانان در خصوص القاعده به دو دسته" مخالف و ممتنع" تقسیم می شود. با این وجود ۵۱ درصد از مسلمانان بررسی شده در خصوص جنبش افراطی طالبان نیز نظر مطبوعی ندارند.