به گزارش پارس ، ایسنا به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیره، کارلا دل پونته، عضو کمیته تحقیقات سازمان ملل در خصوص سوریه اعلام کرد که این تیم امیدوار است در آینده نزدیک بتواند بار دیگر برای انجام تحقیقات درباره برخی اتهامات علیه نظام سوریه مبنی بر استفاده از سلاح های شیمیایی در غوطه دمشق و سایر جنایات جنگی در این کشور به دمشق سفر کند.

وی در ادامه چارچوب زمانی مشخصی را برای این سفر مشخص نکرده و تنها تاکید کرد که تیم سازمان ملل به تماس های مستمر خود با بازرسان شیمیایی ادامه می دهد تا از نتایج تحقیقات آنها درباره حمله روز ۲۱ اوت در غوطه دمشق اطلاع یابد.

دل پونته ادامه داد: فعالیت تیم شیمیایی سازمان ملل چه آمریکا به سوریه حمله نظامی بکند یا نه ادامه خواهد داشت.

علاوه بر این مسئولان حقوق بشر سازمان ملل از ارائه هرگونه توضیح درباره میزان تاثیر حمله احتمالی آمریکا بر سفر احتمالی آنها خودداری و تنها تاکید کردند که باید شرایط مناسب برای فعالیت این تیم فراهم شود.

دل پونته تاکید کرد: فهرستی محرمانه از اسامی کسانی که مشکوک به ارتکاب جنایت جنگی در سوریه هستند تهیه شده که این اسامی هر روز در حال افزایش است.

این عضو تیم محققان سازمان ملل به جزئیات فهرست مذکور اشاره ای نکرده و گفت: سوریه به تیم محققان سازمان ملل در خصوص سلاح های شیمیایی اجازه داده که نمونه برداری هایی را از مناطقی که مورد حملات شیمیایی در روز ۲۱ اوت قرار گرفته، انجام دهند و این نمونه ها در حال حاضر در مراکز اروپایی در حال بررسی است.

بنا به گفته دل پونته مشخص کردن مسئولان حملات شیمیایی در سوریه جز وظایف تیم محققان نیست.

وی گفت: قرار است بیش از ۲۰ کارشناس دیگر که برخی در امور نظامی و شناسایی ابزار جنگی تخصص دارند به تیم محققان در ژنو ملحق شوند.

تیم محققان سازمان ملل دو سال قبل به ریاست پائولو پینرو تشکیل شد.

سخنگوی سازمان ملل نیز اعلام کرد که تیم محققان تنها به جمع آوری اطلاعات در ابعاد گسترده در خصوص اقدامات ناقض قوانین بین المللی از جمله استفاده از سلاح های شیمیایی می پردازد و مشخص کردن عاملان این اقدامات می تواند جزیی از ماموریت آنها باشد.