به گزارش پارس به نقل از ایسنا، حسین امیرعبداللهیان که روز گذشته به منظور دیدار با مسوولان روس و بحث در خصوص مساله سوریه به مسکو سفر کرده است، در کنفرانس مطبوعاتی در خبرگزاری نووستی بیان کرد برخی کشورهایی که از راه حل نظامی حمایت می کنند به نتایج و عواقب این حمله فکر نمی کنند و آن را درک نمی کنند و می خواهند وارد تونل سیاه و طولانی سوریه شوند.

بنابر گزارش انباء مسکو، او ادامه داد که بررسی این مساله حاکی از آن است که شروع هرگونه اقدام نظامی در سوریه برخلاف اعلام آمریکایی ها مبنی بر محدود بودن جنگ، در سوریه محدود نخواهد بود. وقایع منطقه خاورمیانه نیز نشانگر آن است که این جنگ محدود نخواهد بود.

امیرعبداللهیان افزود که بر اساس اطلاعات به دست آمده ارتش سوریه در کنار ملت خواهد بود و از سوریه دفاع خواهد کرد.

وی با تایید دیدارش با سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه و طرح طرف روسی مبنی بر تحت نظارت قراردادن سلاح های شیمیایی، به استقبال سوریه از این طرح اشاره کرد و گفت که ایران هرگونه استفاده از سلاح شیمیایی را محکوم می کند. هم چنین تهران همواره خواهان رهایی از سلاح های کشتار جمعی است.

معاون عربی و آفریقای وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه با تاکید بر این که ایران از ملت سوریه و هر آن که خواهان در پیش گرفتن راه حل سیاسی (در قبال سوریه است) حمایت می کند، گفت که به نظر می رسد طرح مذکور (تحت نظارت قراردادن سلاح های شیمیایی) فرصت هایی را در اختیار اوباما قرار می دهد. داده های موجود نزد ایران حاکی از اعمال فشارهای داخلی به اوباما از ناحیه متوقف کردن حمله به سوریه است و این طرح می تواند از اعمال فشار بر اوباما کم کند.

او تاکید کرد که ایران و روسیه مدارکی دارند که نشان می دهد طرف های معارض سوری از سلاح های شیمیایی استفاده کرده اند که برخی از این دلایل بسیار روشن است و تنها باید بر آن متمرکز شد مثل طرح انتقال کپسول های گاز سارین به داخل سوریه و یا کشورهای هم جوار. این کپسول ها از سوریه به کشورهای همسایه آن منتقل شده است و این اقدام با واکنش کشورهای همسایه مواجه بود.

امیرعبداللهیان در پاسخ به این سوال که در صورت شکست طرح سیاسی، موضع ایران چه خواهد بود و آیا این کشور به توافقنامه ی دفاعی مشترکش با سوریه بازخواهد گشت؟ گفت: سوریه می تواند از خود دفاع کند. سوریه از ایران و یا روسیه نخواسته که وارد جنگی شوند. ما از دوستان سوری مان اطلاعاتی به دست آوردیم که نشان می دهد آن ها توانمندی زیادی را در داخل به منظور مواجهه (با حمله) ترتیب داده اند.

وی ادامه داد، زمانی که برخی ها بر این باورند که سوریه در سال های اخیر ضعیف شده است و توان مقابله ندارد، در صورت شروع جنگ احتمالی جامعه جهانی از واکنش سوریه غافلگیرخواهد شد.

معاون وزیر امور خارجه کشورمان گفت: روزهای جنگ هشت روزه علیه غزه را فراموش نمی کنیم. برخی تحلیل های طرف های اسراییلی و آمریکایی حاکی از آن بود که وضعیت در منطقه دشوار است و مشکلات در داخل عراق و سوریه و اوضاع مصر برای آن ها فرصت طلایی را ایجاد خواهد کرد و سوریه نمی تواند به غزه کمک کند از این رو با غزه وارد جنگ شدند، اما اگر که توانستند در جنگ قبلی، ۲۲ روز بجنگند در جنگ بعدی نتوانستند بیش از هشت روز دوام بیاورند از این رو سوریه می تواند از خود دفاع کند اما شکی نیست که این جنگ به هر دو طرف زیان هایی را وارد خواهد کرد.