به گزارش پارس ، « سید هادی غفوری» مسئول مطبوعاتی سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در هرات در مصاحبه با خبرنگار دفتر فارس در مورد حمله به سرکنسولگری ایران در هرات اظهار داشت که طرح پرداخت پول ضمانت کارگران افغان بازگشتی از ایران مطابق برنامه ادامه دارد و روزانه سرکنسولگری پذیرای ۱۰۰ نفر برای انجام این امر است، اما امروز در حین ادامه اجرای طرح که بیش از ۳۰ نفر کارهایشان انجام شده بود، حمله صورت گرفت که منجر به کشته و زخمی شدن مردم و نیروهای امنیتی افغان شد.

وی حمله امروز را سازماندهی شده و علیه منافع جمهوری اسلامی ایران در خاک افغانستان دانست و گفت: این حمله هیچگاه بیانگر روابط دوستانه و برادرانه این ۲ ملت نیست.

غفوری در ادامه اظهار داشت: در این حمله یک کارگر کشته و ۳ تن دیگر نیز زخمی شدند.

این مقام ایرانی ضمن همدردی با خانواده قربانیان این حمله گفت: دست های بیرونی همواره در تلاش برای برهم زدن روابط دوستانه ۲ ملت افغانستان و ایران هستند.

وی تصریح کرد که حمله کنندگان خسارت های زیادی به نمای بیرونی ساختمان کنسولگری ایران وارد کرده اند ولی کارمندان این نمایندگی در سلامتی کامل هستند.

وی گفت: تاکنون در مورد ادامه خدمات کنسولی تصمیم گرفته نشده ولی هیچ گاه این موارد تأثیر مداومی در این رابطه نخواهد داشت.

در همین حال، عبدالرئوف احمدی سخنگوی پلیس هرات اظهار داشت: مهاجمان به نمایندگی سیاسی ایران در هرات قصد به آتش کشیدن سرکنسولگری را داشتند که با مقاومت نیروهای امنیتی افغان مواجه شدند.

طرح ارائه ویزای کار توسط ایران به کارگران افغان از ۲ سال پیش آغاز شده و در این طرح افراد با پرداخت ۴۰۰ دلار وجه نقد به بانک ایرانی– افغانی به عنوان ضمانت، ویزای کار یک ساله با گذرنامه افغانستان دریافت می کنند.

در صورت بازگشت این مهاجران، ارجاع وجه ضمانت قابل اجراست، اکنون که شمار متقاضیان زیاد شده و مشکلاتی هم به میان آورده، اخلال گران با سوء استفاده از این فرصت، اقدام به حمله به منافع سیاسی ایران در هرات کردند.

سرکنسولگری ایران در هرات ضمن همدردی با خانواده قربانیان این حادثه، اقدام حمله به نمایندگی سیاسی ایران در هرات را محکوم کرد و خواستار تحقیق بیشتر در این زمینه شد.