به گزارش پارس به نقل از تسنیم؛ باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، دیشب (شنبه) اعلام کرد که تصمیم گیری درباره حمله احتمالی به سوریه را به کنگره واگذار خواهد کرد. این عقب نشینی آشکار اوباما از زمانبندی قبلی اش برای حمله به سوریه در حالی رخ داد که پیشتر نخست وزیر انگلستان با پاسخ منفی پارلمان این کشور برای حمله به سوریه مواجه شده است.

فرانسوا اولاند، رئیس جمهور فرانسه، نیز اعلام کرد که تحت فشار است تا قبل از حمله به سوریه از پارلمان این کشور کسب مجوز کند. در این میان ولادمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، در عباراتی شدید اللحن ادعاهای استفاده سوریه از تسلیحات شیمیایی را" مهملاتی مطلق" نامید.

از طرفی دیگر رئیس مجلس نمایندگان آمریکا نیز دیشب اعلام کرد که درخواست اوباما برای حمله به سوریه روز ۹ سپتامبر انجام خواهد شد. بدین ترتیب در حالی وارد یکشنبه شده ایم که جبهه غرب به سرکردگی آمریکا دچار تردید هایی درباره حمله به سوریه شده و یا دستکم از زمانبندی قبلی خود غقب نشینی کرده است.

در ادامه گزارش حاضر اخبار لحظه به لحظه تحولات سوریه در اختیار خوانندگان عزیز قرار داده می شود.

۱۴: ۳۲ نخست وزیر فرانسه: پاریس تنهایی به سوریه حمله نمی کند. وزیر کشور فرانسه اعلام کرد، پاریس به تنهایی به سوریه حمله نخواهد کرد و منتظر تصمیم کنگره خواهد ماند.

۱۳: ۳۶ واکنش های افکارعمومی در مخالفت با تهدید نظامی غرب و آمریکا علیه سوریه ادامه دارد. مخالفت ها با تهدیدات نظامی غرب و آمریکا علیه سوریه به بهانه سلاح شیمیایی در مناطق مختلف جهان از جمله مجارستان و جمهوری چک همچنان ادامه دارد.

۱۳: ۳۶ اسقف لیما: حمله آمریکا به سوریه به جامعه مسیحت صدمه می زند. اسقف اعظم کشور پرو اعلام کرد که حمله آمریکا به سوریه به جامعه مسحیت صدمات جدی وارد می کند.

۱۳: ۳۵ مخالفان نسبت به موافقت کنگره آمریکا با حمله نظامی به سوریه خوشبین هستند. یکی از مقامات عمده ترین گروه مخالف خارج نشین سوریه ضمن ابراز ناامیدی از تصمیم رئیس جمهور آمریکا، اعلام کرد نسبت به موافقت کنگره برای حمله نظامی به دمشق خوشبین است.

۱۳: ۳۰ نخست وزیر فرانسه با پارلمان موضوع سوریه را بررسی می کند. نخست وزیر فرانسه فردا موضوع مربوط به احتمال مشارکت این کشور در اقدام نظامی برضد نظام سوریه را با رئیس و نمایندگان پارلمان مورد بحث و بررسی قرار می دهد.

۱۳: ۳۰ علاء الدین بروجردی در دیدار با بشار اسد: واشنگتن به هشدارهای تهران درباره بحران سوریه توجهی نکرد. رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس کشورمان روز گذشته در دیدار با رئیس جمهور سوریه گفت: واشنگتن به هشدارهای تهران مبنی بر کاربرد سلاح شیمیایی از سوی تروریست ها علیه مردم سوریه توجه نکرد. (لینک خبر)

۱۳: ۰۸ ونزوئلا از سوریه برای مبارزه با تروریست ها و حمله غربی ها به این کشور حمایت کرد. رئیس جمهور ونزوئلا طی بیانیه ای از آمادگی دولت این کشور برای حمایت از دولت سوریه برای مبارزه با تروریست های این کشور عرب زبان و حمله احتمالی کشورهای غربی به این کشور خبر داد.

۱۳: ۰۷ رژیم صهیونیستی اتاق عملیات مشترکی برای حمله به سوریه ایجاد کرده است. منابع آگاه غربی از تشکیل اتاق عملیات مشترکی در سرزمین های اشغالی (اسرائیل) توسط تل آویو برای تجاوز به سوریه خبر می دهند.

۱۳: ۰۶ نوری مالکی از بایدن خواست به سوریه حمله نشود. نخست وزیر عراق با ارسال نامه ای به معاون رئیس جمهوری آمریکا از وی خواست به سوریه حمله نشود.

۱۳: ۰۵ عملیات ارتش سوریه بدون توجه به احتمال حمله نظامی آمریکا ادامه دارد. منابع نظامی سوری از ادامه عملیات ارتش در حومه دمشق، لاذقیه، درعا و حلب بدون توجه به حمله نظامی احتمالی آمریکا و غرب خبر دادند.

۱۳: ۰۴ ناو آمریکایی سن آنتونیو وارد مدیترانه شد. ناو جنگی سن آنتونیو با ۳۰۰ تفنگدار دریایی برای حمله احتمالی به دولت سوریه به ۵ ناوشکن آمریکا در شرق مدیترانه پیوست.

۱۲: ۲۸ احزاب مخالف فرانسه نسبت به اقدام شتابزده این کشور علیه سوریه دادند. احزاب مخالف دولت فرانسه ضمن هشدار نسبت به هرگونه اقدام شتابزده در خصوص بحران سوریه، از رئیس جمهور این کشور خواستند برای دخالت نظامی در سوریه مانند همتای آمریکایی خود مجوز پارلمان را دریافت کند.

۱۲: ۱۸ اندیشکده امریکن اینترپرایز: اوباما می کوشد جنگ داخلی سوریه هیچ پیروزی نداشته باشد. کارشناس مسائل امنیتی در اندیشکده امریکن اینترپرایز معتقد است که سیاست غیر اعلانی اوباما این است که جنگ داخلی سوریه هیچ پیروزی نداشته باشد؛ چرا که نه پیروزی اسد و نه روی کارآمد شورشی های افراطی به نفع آمریکا نیست.

۱۲: ۱۵ اندیشکده مرکز ویلسون: اوباما و اکثریت مردم آمریکا موافق مداخله نظامی در سوریه نیستند. کارشناس مسائل خاورمیانه در این اندیشکده با پاسخ دادن به سه سؤال در مورد سیاست گذاری اوباما در قبال سوریه به این نتیجه می رسد که وی و اکثریت مردم آمریکا به هیچ وجه موافق مداخله نظامی در سوریه نیستند. (لینک خبر)

۱۲: ۱۲ رئیس مجلس سنای آمریکا با حمله به سوریه موافقت کرد. رئیس مجلس سنای آمریکا از رئیس جمهوری این کشور خواست طرح حمله به سوریه را اجرایی سازد.

۱۲: ۰۹ جان مک کین؛ خط قرمز اوباما برای اسد نامرئی است. سناتور جنگ طلب سنای آمریکا از سخنان رئیس جمهوری کشورش که موافقت برای حمله به سوریه را به نظر کنگره موکول کرده انتقاد کرد.

۱۲: ۰۹ مخالفان بحرینی: حمله نظامی احتمالی به سوریه در راستای خدمت به رژیم صهیونیستی است. شخصیت های وابسته به رژیم بحرین موضعی همسو با غرب و سعودی ها در قبال حمله نظامی احتمالی به سوریه اتخاذ کرده اند اما مخالفان آل خلیفه این حمله را در راستای خدمت به صهیونیست ها دانسته اند.

۱۲: ۰۸ وزیر دفاع سابق فرانسه: منافع پاریس در حمله به سوریه تامین نمی شود. وزیر دفاع سابق فرانسه ضمن انتقاد از سیاست تهاجمی پاریس در قبال سوریه اعلام کرد کشورش از دخالت نظامی در سوریه نفعی نخواهد برد.

۱۲: ۰۷ آمریکا و تروریست های سوری حملات مشترکی را علیه دولت بشار اسد انجام خواهند داد. مقامات عرب شرکت کننده در نشست نظامی مشترک وزرای دفاع و روسای ستادهای مشترک ارتش های ۱۰ کشور غربی و عربی در اردن اخباری از این نشست را فاش کردند.

۱۲: ۰۵ مخالفان سوریه از مواضع اوباما ناامید شده اند. مخالفان دولت دمشق پس از اعلام رئیس جمهور آمریکا مبنی بر اینکه حمله نظامی علیه سوریه نیازمند موافقت کنگره است، ناامید شده اند.

۱۲: ۰۴ بعضی نمایندگان انگلیس درصدد بررسی مجدد طرح حمله به سوریه هستند. رهبر سابق حزب لیبرال دموکرات انگلیس گفته است پارلمان می تواند در صورت لزوم در رای منفی خود به طرح دولت این کشور برای حمله نظامی علیه سوریه تجدید نظر کند.

۱۲: ۰۲ ساندی تلگراف: انگلستان در جنگ علیه سوریه به آمریکا کمک اطلاعاتی می رساند. یک روزنامه انگلیسی اعلام کرد بریتانیا با جمع آوری اطلاعات از طریق پایگاه هوایی خود در قبرس آمریکا را در حمله احتمالی به سوریه یاری خواهد کرد.

۱۱: ۲۸ فشارهای اسرائیلی و وعده های سعودی عامل تصمیم آمریکا برای حمله به سوریه است. یک منبع دیپلمات غربی از فشارهای شدید رژیم صهیونیستی و فریب ها و وعده های عربستان سعودی در واداشتن آمریکا به اقدام نظامی علیه سوریه پرده برداشت.

۱۱: ۲۶ مادورو بار دیگر احتمال حمله غرب به سوریه را محکوم کرد. رئیس جمهور ونزوئلا ضمن محکوم کردن مجدد تصمیم مقامات کشورهای غربی برای حمله به خاک سوریه این اقدام را" حمله ای جنایتکارانه" خواند. (لینک خبر)

۱۱: ۲۵" نیویورک تایمز" مدعی شد: دولت سوریه از سپر انسانی در پادگان ها استفاده می کند. رئیس جمهوری سوریه به منظور کشته شدن مخالفانش تمام مخالفان خود را به پادگاه های نظامی انتقال دادهاست.

۱۰: ۵۸ نفتالی بنت: تردید اوباما در سوریه نشان داد اسرائیل در برابر ایران تنهاست. رهبر حزب راستگرای افراطی" حبیت هایهودی" مدعی شد طفره روی بین المللی در موضوع سوریه موجب می شود مقامات اسرائیلی از حمایت سایر کشورهای جهان ناامید شده و خود را در مقابل ایران و برنامه هسته ای اش تنها ببینند.

۱۰: ۵۵ غسان بن جدو مدیر شبکه خبری المیادین: حمله به سوریه در آینده نزدیک صورت نخواهد گرفت. مدیر شبکه خبری المیادین در تحلیل سخنان رئیس جمهور آمریکا تأکید کرد که حمله به سوریه در آینده نزدیک صورت نخواهد گرفت.

۱۰: ۴۵ ادعای مقامات عربی: آمریکا ابتدا پدافند هوایی سوریه را نابود می کند. مقامات و مسئولان عربی مطلع از برنامه حمله نظامی آمریکا به سوریه از قصد ارتش آمریکا برای نابود کردن قدرت دفاعی ارتش سوریه با هدف پیش روی مخالفان مسلح سوری خبر دادند.

۱۰: ۳۳ جنبلاط: گروه های لبنانی روی تحولات سوریه حساب باز نکنند. رئیس حزب سوسیالیست ترقیخواه لبنان ضمن دعوت از گروه های سیاسی لبنانی برای دلخوش نکردن به تغییرات ریشه ای در سوریه از آنها خواست که از اختلاف نظر با توجه به شرایط منطقه ای دست بردارند.

۱۰: ۱۶ پیشنهاد استفن والت برای حل بحران سوریه: ایران و آمریکا برای حل و فصل بحران سوریه گفتگوی دوجانبه را آغاز کنند. نظریه پرداز برجسته سیاست بین الملل خواستار تشکیل کنفرانسی با حضور اتحادیه اروپا، روسیه، چین، ترکیه همراه با نقش آفرینی مشترک آمریکا و ایران برای حل و فصل دیپلماتیک بحران سوریه شد.

۱۰: ۱۴ آمریکا از محبوبیت مردمی روز افزون اسد نگران است. محافل آمریکایی با اشاره به اینکه اطلاعاتی وجود دارد که نشان می دهد، محبوبیت « بشار اسد» ، رئیس جمهوری سوریه در میان مردم این کشور درحال افزایش است و همین موضوع آمریکا را بر حمله به سوریه به امید دست یافتن به اسد مصمم کرده است.

۱۰: ۰۹ الوطن سعودی مدعی شد: صدها نظامی جدا شده از نظام سوریه آماده شرکت در عملیات واکنش سریع هستند. یکی از رسانه های سعودی مدعی آموزش صدها نظامی جدا شده از نظام بشار اسد و نیز تعدادی از سوری ها برای شرکت در عملیات واکنش سریع پس از حمله نظامی احتمالی به سوریه از سوی آمریکایی ها و غرب شد.

۰۹: ۲۷ ناوهای آمریکایی به حضور خود در آب های مدیترانه ادامه می دهند. در حالی که باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا روز شنبه از برنامه زمان بندی شده در خصوص اقدام نظامی بر ضد سوریه عقب نشینی کرده ولی ناوهای جنگی این کشور هنوز در شرق دریای مدیترانه حضور دارند.

۰۹: ۲۷ مقامات آمریکایی به دلیل هراس از حملات سایبری پیش از حمله به سوریه از افزایش تدابیر امنیتی در آمریکا خبر دادند. (لینک خبر)

۰۹: ۱۴ از سوی آمریکا و پیش از سخنرانی باراک اوباما: تماس تلفنی جان کری با لاوروف لغو شد. به گفته منابع آگاه دیپلماتیک در وزارت خارجه روسیه، آمریکا تماس تلفنی جان کری با همتای روسی اش را به صورت یک جانبه و بدون ذکر دلیل لغو کرد.

۰۸: ۴۳ رئیس پارلمان سوریه در دیدار با بروجردی: سوریه به یمن حمایت های ایران از جنگ پیروز بیرون می آید. رئیس پارلمان سوریه با اعلام اینکه تهدیدهای آمریکا سوریه را هرگز مرعوب نمی کند، تأکید کرد: سوریه به فضل حمایت های ملت و دوستانش از جمله ایران، روسیه و چین از بحران پیروز بیرون خواهد آمد.

۰۷: ۴۸ نماینده دائم سوریه در سازمان ملل: اوباما برای خروج از مخمصه ای که در آن گرفتار شده به کنگره پناه برد. نماینده دائم سوریه در سازمان ملل تأکید کرد: وزیر خارجه آمریکا با این ادعا که کشورش شواهد بسیار معتبری درخصوص تسلیحات شیمیایی در سوریه دارد، اشتباه کالین پاول در جنگ عراق را تکرار می کند.

۰۶: ۴۲ اوباما پیش نویس قانون جنگ علیه سوریه را به کنگره ارائه کرد. رئیس جمهور آمریکا، روز شنبه، پیش نویس قانون درباره حمله نظامی به سوریه را به کنگره فرستاد.

۰۶: ۴۰ اتحادیه عرب امروز درباره سوریه نشست برگزار می کند. وزرای خارجه کشورهای عربی، روز یکشنبه، با برگزاری نشستی در قاهره، اوضاع سوریه را بررسی می کنند.

۰۶: ۳۸ کری با رئیس معارضان سوری گفت وگو کرد. وزیر خارجه آمریکا با رئیس ائتلاف معارضان سوری گفت وگو کرد تا عزم ایالات متحده را در مواخذه نظام سوریه به دلیل حمله ادعایی شیمیایی تأکید کند.

۰۶: ۳۷ اولاند: برای کسب موافقت پارلمان جهت مداخله نظامی در سوریه تحت فشار هستم. رئیس جمهور فرانسه ضمن تأکید دوباره بر آمادگی کشورش برای مؤاخذه نظام سوریه، در عین حال اعلام کرد برای کسب موافقت پارلمان برای مداخله نظامی در این کشور تحت فشار است.

۰۶: ۳۴ کاخ سفید: کنگره برای حفظ امنیت اسرائیل با حمله به سوریه موافقت خواهد کرد. مقامات ارشد دولت آمریکا عنوان کردند، کاخ سفید معتقد است کنگره حمله نظامی به سوریه را به دلیل خطر تسلیحات شیمیایی بر امنیت رژیم صهیونیستی، تأیید خواهد کرد.