به گزارش پارس به نقل از ایسنا، به نوشته روزنامه تودی زمان، احمد الطیب، شیخ الازهر از کودتای نظام سوم ژوئیه مصر حمایت کرد که منجر به برکناری محمد مرسی، رئیس جمهوری منتخب، به تعلیق درآمدن قانون اساسی، درخواست برای برگزاری انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری و پارلمانی در مصر شد.

رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه در سخنرانی گفت: یک عالم، یک شیخ کسی است که عقاید و شرافت خود را به هیچ وجه زیر پا نمی گذارد. یک عالم باید مساله ای را که غلط است، رد کند. سکوت در برابر رویدادهای مصر مسئولیتی سنگین است. بزرگان و اساتیدی همچون شیخ الازهر در بیان مخالفت خود نسبت به کودتای نظامی مصر ناکام ماندند.

اردوغان افزود: زمانی که حمایت شیخ الازهر را از ارتش مصر دیدم، بسیار متاسف شدم. چگونه می توانید چنین کاری انجام دهید؟ تاریخ شما را نفرین خواهد کرد و همانطور که عالمان مشابه شما در ترکیه را پیشتر نفرین کرد.

نخست وزیر ترکیه همچنین کشورهای غربی را به دلیل واکنش نامناسب به اقدامات دولت موقت تحت حمایت ارتش مصر که از زمان کودتا تاکنون دست کم ۶۰۰ تن را کشته و زخمی کرده اند، مورد انتقاد قرار داد.

وی از افرادی که از مداخله نظامی مصر حمایت کرده اند، پرسید: آیا یک کودتا می تواند دموکراتیک باشد؟ آن هایی که در برابر تحولات مصر سکوت کرده اند، حق صحبت درباره بی عدالتی را ندارند.