به گزارش پارس ، هدایت الله میرمرادزهی در گفت وگو با ایسنا افزود: در حال حاضر که ما مساله تحریم را در پیش رو داریم کشاورزی می تواند کمک بزرگی باشد، ولی مساله مهمی که وجود دارد این است که آب کشاورزی باید تامین شود بعد از آن استفاده بهینه از آب باید در دستور کار قرار گیرد.

وی ادامه داد: در حال حاضر راندمان آب ما ۳۴ تا ۳۶ درصد است که باید به ۸۰ تا ۹۰ درصد برسد یعنی از سیستم های مکانیزه و روش های نوین آب دهی استفاده کنیم تا سطح زیرکشتمان دو تا سه برابر افزایش پیدا کند.

نماینده مردم سراوان همچنین گفت: مساله بعدی این است که طرح های اجرایی سدهای بلند مدت که از طریق وزارت نیرو اجرا شده باید به مرحله انتقال آب برسد تا این سدها به عنوان تشتک تبخیر عمل نکند. مثلا در منطقه ما سدی زده شده و آبگیری شده اما طرح بعدی آن که انتقال آب برای مصارف شرب و کشاورزی است انجام نشده و این سد به عنوان تشتک تبخیر عمل می کند که خود آن به معضلی تبدیل شده است.

این عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: کشور ما کشوری چهار فصل است که هرگوشه آن محصولات متفاوتی داریم مثلا در شمال مرکبات، در خوزستان گندم و در غرب درختان سیاه ریشه. ما باید براساس استعداد منطقه و تحریم زراعی طوری برنامه ریزی کنیم که استفاده بهینه ای از آب شود.

وی با تاکید بر مثلث سه ضلعی تحقیقات، آموزش و ترویج خاطر نشان کرد: اگر این مثلث را انجام دهیم هم از تک محصولی بودن خارج می شویم و هم باتوجه به تحریم ها در آمدمان از بخش کشاورزی تامین می شود و در کنار کشاورزی هم صنعت به وجود می آید.

میرمرادزهی گفت: برای این رسالت وزرای جهاد کشاورزی، صنعت، معدن و تجارت، نیرو و اقتصاد باید دست به دست هم دهند آنها باید اولویت اول را نه به صنعت بلکه به بخش کشاورزی بدهند و بسته های کشاورزی را که قول داده اند در اختیار کشاورزان قرار دهند.

وی یادآور شد: کشاورزان در مسیر کار خود با حوادثی مثل سیل، طوفان، زلزله و حوادث غیرمترقبه مواجه می شوند که باید تحت پوشش بیمه قرار گیرند مثلا محصول خرمای امسال شهرستان سراوان بر اثر سیل از بین رفت. باید تدبیری اندیشیده شود که بیمه این کشاورزان پرداخت شود تا آنها متضرر نشوند.

این عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در پایان با اشاره به حادثه اخیر سیل منطقه سراوان از دولت تدبیر و امید خواست اعتبار مسکن حادثه دیدگان پرداخت شود و دولت برای حل مشکلات مردم منطقه اقدام مناسبی انجام دهد.