به گزارش پ ارس به نقل از فارس، به دنبال ادعای مخالفان سوری مبنی بر استفاده از سلاح شیمیایی در حومه دمشق، وزارت خارجه چین امروز پنج شنبه گفت که تحقیق متخصصان سازمان ملل در امور سلاحهای شیمیایی باید عینی باشد و آنها باید با دولت سوریه هم مشورت کنند.

وزارت خارجه چین طی بیانیه ای دراین زمینه اعلام کرد؛ موضع چین کامل واضح است. فارغ از اینکه چه طرفی از سلاح شیمیایی استفاده کرده است چین قویا با آن مخالف است.

در این بیانیه آمده است؛ در حال حاضر بازرسان سازمان ملل برای بررسی و تحقیق در سوریه به سر می برند و پکن امیدوار است که این تیم به طور کامل با دولت سوریه مشورت کند و یک موضع حرفه ای، عینی و مهم اتخاذ کند تا واقعا مشخص شود چه اتفاقی افتاده است.

چین و روسیه پیش از این قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل علیه بشار اسد را وتو کرده اند.

معارضان مسلح سوری در حالی که قرار است بازرسان تسلیحاتی سازمان ملل برای تحقیق درباره استفاده از سلاح های شیمیایی در منطقه « خان العسل» وارد دمشق شوند در ادعایی تازه ارتش سوریه را به استفاده از گاز مرگبار سارین در مناطقی از « الغوطه الشرقیه» در حومه دمشق متهم کرده اند. سارین یکی از خطرناک ترین گازهای سمی است که قدرت کشندگی آن از گازهای خردل و کلر هم بیشتر است. ادعای استفاده بشار اسد از سلاح های شیمیایی از مدت ها پیش در برهه های مختلف علیه دولت وی مطرح شده است.

وزیر اطلاع رسانی سوریه ادعای معارضان سوری درباره استفاده ارتش سوریه از سلاح شیمیایی را رد کرد و تأکید کرد این گزارش ها تلاش برخی رسانه های غربی برای فضاسازی علیه سوریه است