به گزارش پارس به نقل از فارس، در حالی که تنها چند روز از حضور کارشناسان سازمان ملل برای بررسی حملات شیمیایی به سوریه گذشته است معارضان سوری پروژه فضا سازی جدیدی علیه ارتش سوریه را کلید زده اند.

فعالان سازمان دیده بان حقوق بشر وابسته به ائتلاف معارضان سوری مدعی شدند که تنها در یک شب ارتش سوریه با حمله به مناطق مسکونی « غوطه الرشقیه» بیش از ۵۰۰ غیرنظامی را به قتل رسانده است.

شبکه خبری « اسکای نیوز» ، به نقل از منابع معارضان سوری مدعی شد که در حمله شیمیایی ارتش سوریه به مناطق « ترما» و « زملکا» و « جوبر» در غوطه الشرقیه در در ریف دمشق صدها نفر کشته و زخمی شده اند که تعدادی زن و کودک در میان قربانی ها حضور دارند.

فعالان معارض سوری مدعی شدند که موشک های زمین به زمین حاوی گازهای سمی به مناطق پرجمعیتی در ترما اصابت کرده است، این فعالان افزودند که گاز سارین یکی از مواد شیمیایی بوده که منجر به کشته شدن این تعداد از غیر نظامیان سوری شده است.

اسکای نیوز افزود که فعالان معارض سوری اقدام به انتشار تصاویری از مجروحان این حادثه کرده اند که تعدادی کودک در میان آنها حضور دارند اما این شبکه صحت و سقم این تصاویر را تأیید نمی کند.

شبکه خبری « العربیه» تعداد کشته های این حملات را ۶۳۵ نفر اعلام کرده است.

شبکه خبری « راشا تودی» نیز گزارش داد که فعالان سوری مدعی شده اند دست کم ۴۳۰ نفر در حملات شیمیایی ارتش سوریه کشته شده اند و این در حالی است که شاهدان عینی در گفت وگو با خبرنگار این شبکه این ادعا را رد کرده اند.

خبرگزاری سوریه (سانا) به نقل از یک منبع سوری با رد این ادعاها، این گزارش ها را ساختگی خواند.

« احمد صوان» کارشناس مسائل سیاسی در گفت وگو با راشا تودی تأکید کرد که ادعاهای معارضان سوری درباره حملات شیمیایی ارتش ساختگی است.

در آستانه دیدارهای مسکو و واشنگتن برای برگزاری نشست ژنو ۲ و بعد از شکست ائتلاف معارضان سوریه و حامیانش از جمله قطر در زمینه سیاسی و نظامی، معارضان با خبرسازی قصد دارند توجه نهادهای جهانی را به خود جلب کنند.

ادعای معارضان درباره استفاده ارتش سوریه از گاز سارین در حالی مطرح می شود که چند هفته قبل هم تیمی از کارشناسان روس منطقه خان العسل را مورد بازرسی قرار دادند و نهایتا مخالفان دولت سوریه را عامل این حادثه معرفی کردند. به گفته این هیئت، مخالفان در این حمله از عامل اعصاب « سارین» استفاده کرده اند.

« ویتالی چورکین» نماینده دائمی روسیه در سازمان ملل نیز تأکید کرده بود که اسناد مسکو درباره استفاده معارضان از سلاح شیمیایی را به « بان کی مون» دبیر کل سازمان ملل ارائه داده است.

پیشتر نیز دولت سوریه تأکید کرده بود که معارضان در روز ۱۹ مارس با استفاده از گاز سارین به خان العسل حمله کرده اند.

شنبه گذشته تیمی متشکل از ۲۰ نفر از کارشناسان تسلیحات شیمیایی سازمان ملل وارد دمشق شد. این هیئت قرار است در این سفر سه مورد از حملات شیمیایی صورت گرفته در سوریه را مورد بررسی قرار دهد. یکی از این موارد حمله شیمیایی است که در « خان العسل» رخ داد.

« بشار اسد» رئیس جمهور سوریه نیز تأکید کرد که با این گروه همکاری کاملی خواهد داشت.