به گزارش پارس به نقل از فارس در دوشنبه، مفتی قزاقستان در مصاحبه با نشریه « کاروان» در این کشور بر احیاء و تقویت اسلام سنتی در قزاقستان تأکید کرد.

« ارجان مایامراف» مفتی قزاقستان در ادامه افزود: این یک نیاز اساسی در قزاقستان است که اسلام سنتی که قرن ها مردم این کشور با آن زندگی کرد ه اند، احیاء و به جوانان ارائه شود.

وی با اشاره به آزادی ادیان که پس از استقلال در قزاقستان ایجاد شده است، تصریح کرد که در پرتوی این آزادی ها، مذاهب مختلف توانستند ارزش های خود را بروز دهند ولی تنها اسلام بود که توانست روح معنوی را بدون اختلاف نظر در مردم ایجاد کند.

مایامراف در ادامه اظهار داشت که « ما نباید کم تحرک باشیم بلکه باید باورهای دینی - سنتی مردم قزاقستان را که قرن ها با آن زندگی کرده اند، احیاء و تقویت کنیم و جوانان خود را در دامان این ارزش ها پرورش دهیم. »

مفتی قزاقستان با بیان این که جنبش های رادیکال بسیار خطرناک هستند، تصریح کرد که « ما خودمان باید با اسلام افراطی مبارزه کنیم و بنا بر گفته امام « بخاری» ، این مبارزه احتیاج به تلاش مشترک دارد. »

وی در پایان افزود: « در اسلام افراطی درک و ماهیت اسلام واقعی شناخته نخواهد شد و وظیفه ما این است که اسلام واقعی را بشناسانیم و در این زمینه باید از تجربیات تاریخی استفاده کرده و بر دین اجدادی خود پایبند باشیم. »

این اظهارات مقام عالی رتبه مذهبی قزاقستان در حالی صورت می گیرد که کارشناسان از گسترش تفکر سلفیت افراطی در قالب فعالیت های زیرزمینی و جذب جوانان در قزاقستان از سوی گروه های افراطی بویژه در مناطق غربی این کشور که به منطقه قفقاز و جنوب روسیه نزدیک می باشد، اظهار نگرانی می کنند.